Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Low cost сегмент

Лоу кост сегмент ( от англ. low – ниско и cost – струва) е пазарен сегмент на евтините автомобили.tata-nano-2010_87

Днешните малки автомобили от ниските пазарни сегменти не са непременно и особено евтини. Пример за това е и миниколата Smart, разпространена и в България. Очевидно по време на кризата 2008 г. – 2009 г. високите цени също спомагат за спада на световните продажби.

Понятието  „лоу кост” идва по време имено на кризата след 2008 г. Анализаторите сочат, че този сегмент ще бъде основен двигател на автомобилния сектор през следващите години. Според Bosch, евтините автомобили под 7000 EUR ще достигат дори 13% от пазара. Това са около 10 млн. коли.

Renault се радва на хита си Logan, на средна цена от около 7000 EUR, още от 2004 г. Моделът се пуска като Dacia в Румъния, има договори за производство в Русия и др. Успешни за колата са не само новоразвиващите се пазари, но и пренаситените западни. Logan е един от най-продаваните автомобили в Германия дълго време, а и също в България. Следва го и Dacia Sandero. Японците от гиганта Toyota също подготвят евтин модел с приблизително същата цена. В тази насока работят FIAT и Volkswagen, които отдавна имат опит в сектора на малките икономични коли.

tata-nano-2010-interior_98Малкоизвестната доскоро индийска компания Tata пусна модела си Nano, чиято производствена цена е малко над $900, а се продава за около $2000. Водещи доставчици – сред които Bosch и Delphi, са пълноправни партньори в производството. Nano е с малък мотор от 624 куб см с 38 к. с. и може да достига 105 км в час. Разходът на гориво е малко над 4 л на 100 км. Ускорението до 96 км в час става за 8 сек. Автомобилът е дълъг 3099 мм, при ширина 1495 мм и височина – 1652 мм. Собственото тегло е 600 кг. Спирачките са барабанни. Първоначално базовият модел няма сервосистема, климатик, стереоуредба или възглавници, по-късно има и тази екипировка. Следващи модфикации, показани в Женева през 2011 г. отговарят на стандартите на ЕС и САЩ за емисии, появяват се и електрическа и хибридна версия. Електрическата е с литиево-йонни батерии и пробег от 130 км с едно зареждане. Производителят има стабилни продажби през първите две фискални години от по 70 000 коли годишно, с готовност да вдигне производството в Бенегал засега до 200 000. Автомобилът има няколко награди през 2010 г. Амбицията е Nano да стане новият „Фолксваген Бръмбар”. Още до април 2009 г. заявките са повече от 300 000. На Запад по това време конкуренти са китайските Chery и Geel.  Chery продава модела си QQ3 за между $3900 и $5000., предлага го в Турция и Близкия Изток.

В автосалон в Женева италианското ателие Fioravanti пък показва концепцията си Tris – евтин компактен градски автомобил, чието производство ще бъде изнесено в страни с евтина работна ръка.

Близък до този сегмент е и моделът Volex на „Литекс Моторс“, който се произвежда в с. Баховица, Ловешко, съвместно с китайската компания Great Wall.

На сн.: Tata Nano