Monthly Archives: март 2025
Още веднъж – Škoda Kodiaq – Кола на годината за 2025 г. в България


Тръмп казва пред NBC, че „не му пука по-малко“, ако производителите на автомобили вдигнат цените поради тарифите
В интервюто за NBC News Тръмп каза, че неговите постоянни мита върху произведените в чужбина автомобили ще бъдат тласък за установените в САЩ фабрики и е убеден, че този ход ще доведе до увеличаване на продажбите на произведени в Америка автомобили.
30 март 2025 г.
ВАШИНГТОН, 29 март (Reuters) – Президентът на САЩ Доналд Тръмп каза, че не е предупредил ръководителите на автомобилната индустрия да не повишават цените, тъй
като митата за чуждестранни автомобили влизат в сила, като каза пред NBC News, че „не му пука по-малко“, ако го направят.
Белият дом се готви да наложи нови мита върху редица потребителски стоки на 2 април, ход, който предизвика критики от международните лидери и опасения за потенциални увеличения на цените за потребителите.
В интервюто за NBC News Тръмп каза, че неговите постоянни мита върху произведените в чужбина автомобили ще бъдат тласък за установените в САЩ фабрики и е убеден, че този ход ще доведе до увеличаване на продажбите на произведени в Америка автомобили. „Надявам се да повишат цените си, защото ако го направят, хората ще купуват произведени в Америка автомобили“, каза Тръмп.
Тръмп твърди, че ще обмисли преговори за митата само ако „хората са готови да ни дадат нещо с голяма стойност“. Продължение
Регистрациите на електромобили се увеличават с 28 процента в ЕС
Според индустриалната асоциация ACEA новите регистрации на акумулаторни електрически автомобили в ЕС са се увеличили с 28,4% на годишна база до 255 489 единици през първите два месеца на 2025 г., постигайки пазарен дял от 15,2%.
acea.auto (PDF)
През януари и февруари 2024 г. пазарният дял на BEV все още беше 11,5 процента. През първите два месеца на 2025 г. три от четирите най-големи пазара в ЕС, които представляват64 процента от всички регистрации на BEV, отбелязаха силен двуцифрен ръст: Германия (+41%), Белгия (+38%) и Холандия (+25%). За разлика от това във Франция има лек спад от 1,3 на сто.
Следователно пазарната тенденция за електрически автомобили беше положителна, но тази на общия пазар не беше. През януари и февруари новите регистрации във всички видове задвижвания в ЕС са намалели с три процента в сравнение със същия период на миналата година. Основните пазари като Италия (-6 процента), Германия (-4,6 процента) и Франция (-3,3 процента) бяха надолу.
Поглеждайки не към началото на годината, а само към февруари, статистиката на ACEA за ЕС показва 131 275 нови BEV, с 23,7% повече в сравнение с февруари 2024 г. Според ACEA 35 949 нови електрически автомобила излизат по пътищата в Германия, което е известно от данните на KBA от началото на март. Във Франция, вторият по големина пазар в ЕС, новите регистрации на BEV са намалели с 1,9% до 25 335 единици, като Белгия (13 040 BEV, +38,9%) изпреварва Холандия (10 174 BEV, +22,4%).
Ако страните от ЕАСТ и Обединеното кралство също бъдат включени в Европа (което води до общо 164 646 нови BEV), Обединеното кралство ще заеме трето място между Франция и Белгия с 21 244 BEV (+41,7 %).
BEV нарастват силно, PHEV остават постоянни. Продължение
„Зеленият подход“ на Opel: Новото SUV трио Grandland, Frontera и Mokka
- Пестене на ресурси: Новите SUV автомобили на Opel са с до 95% материали за многократна употреба и 85% с възможност за рециклиране
- Изчистен от излишни детайли екстериор с по-добър CO2 баланс: Без хромирани елементи
- Висококачествени, устойчиви и удобни: Платовете и тапицерията в интериора са от материали с рециклирано съдържание
- Електрифицирано портфолио: електрическо задвижване с батерии, хибридна версия, батериите като част от кръгова икономика
- „Electric All In“: Програмата на Opel олесняваща преминаването към електрическа мобилност
Рюселсхайм. Новите Opel Grandland, Opel Frontera и Opel Mokka вдъхновяват с впечатляващ, дързък и стилен дизайн, изчистен от излишни елементи, интелигентни иновативни технологии и интериор гарантиращ пълно удоволствие и комфорт при шофиране. SUV триото на Opel поставя нови стандарти по отношение на опазването на ресурсите и опазването на околната среда демонстрирайки „зеленият подход“ възприет от компанията. Моделите са без хромирани елементи и дизайнерски апликации по корпуса, а в интериора са използвани тъкани и покрития от материали с рециклирано съдържание. Opel Grandland, както и Frontera и Mokka, се състоят от до 95 процента материали за многократна употреба и 85 процента с възможност за рециклиране.
Портфолиото от електрифицирано задвижване на трите модела гарантира, че клиентите могат да шофират по начин, който пести ресурси и локално без вредни емисии, като се наслаждават на удоволствието от шофирането, но съчетано с чувство за отговорност. За да ускори и подпомогне допълнително внедряването на електрическата мобилност, Opel се грижи прехода да бъде още по-лесен и по-достъпен с новата си програма „Electric All In“. Продължение
Citroën представя своите електрически модели на изложението Green Energy 2025 г.
Утре, 29 март, е последният ден, в който можете да посетите щанда на Citroën на изложението Green Energy 2025, част от Архитектурно-строителна седмица. Събитието се провежда в Интер Експо Център, София.
Изложението е ключов форум за иновации и устойчиви технологии в областта на енергийната ефективност, възобновяемата енергия, интелигентните градове и електромобилността, включително превозни средства, зарядни системи и батерии.
Citroën, като водеща марка на пазара на електрически лекотоварни автомобили в България, продължава да предлага иновативни и устойчиви решения за бизнеса. На изложението Green Energy 2025 посетителите могат да се запознаят от близо с моделите Citroën ë-C3 и ë-Berlingo Crew Van, които съчетават модерен дизайн, висока ефективност и екологичност, отговаряйки на нарастващите изисквания за устойчива градска мобилност.
Новият Citroën ë-C3 е проектиран да предложи 100% електрическо задвижване с фокус върху удобството и достъпността. Компактният модел осигурява просторен интериор и интуитивно управление, като разполага с батерия с капацитет 44 kWh и пробег до 320 км (WLTP). Благодарение на бързото зареждане, автомобилът може да достигне 80% заряд за само 26 минути на 100 kW станция. Oт своя страна Citroën C3 PRO N1 е перфектният служебен автомобил за фирми, които търсят икономично, компактно и практично решение за своите търговски екипи и служители.
Citroën ë-Berlingo Crew Van е 100% електрически лекотоварен автомобил, който предлага функционалност, адаптивност и надеждност. С максимален обем на товарното пространство до 3.5 м³ и полезен товар до 650 кг, този модел е перфектно решение за логистика, комунални услуги и специализиран транспорт. Батерията с капацитет 50 кВтч осигурява пробег до 330 км (WLTP), а бързото зареждане позволява достигане на 80% заряд за 30 минути.
Очакваме Ви и утре (29.03) от 10:00 до 16:00 часа на щанда на Citroën в зала 4, за да се запознаете лично с най-добрите електрически решения за Вашия бизнес. Продължение
Škoda Kodiaq беше избрана за „Кола на годината“ 2025 в България
Призът за двете под-категории – „Електромобил на годината“ и „Премиум автомобил на годината“ отива съответно при Škoda Elroq и Volvo EX90.
За поредна година българските автомобилни журналисти, членовете на „Прес Авто Клуб България” избраха победителите в престижния конкурс „Кола на годината“ у нас. Близо 50
нови модели автомобили, появили се на българския пазар през изминалата година, бяха номинирани в 28-ото издание на конкурса „Кола на годината“ в България. След големия общ тест на всички номинирани, който се проведе на 24 март в хотелски комплекс „Белчин спринг“, журито на Прес Авто Клуб България определи финалните петици в три категории, които тази година са следните: Кола на годината, електромобил и група за премиум автомобил. След гласуване по прецизна точкова система за оценяване, на официалната церемония по връчването на наградите на 27 март в зала Event Space 2020 в София бяха оповестени и победителите, които са както следва.
Кола на годината – Škoda Kodiaq със 105,5 точки, като на второ, трето, четвърто и пето място в категорията остават съответно Dacia Duster (88,5 т.), Citroen C3 (70,5 т.), Renault 5 (67,5 т.) и BMW Серия 1 (58 т.).
Eлектромобил на годината – Škoda Elroq със 103,5 точки, следвана съответно от Renault 5 (93,0 т.), Peugeot e-5008 (76,5 т.), KIA EV3 (60,5 т.) и Hyundai Inster (51,5 т.).
Премиум автомобил на годината – Volvo EX90 със 116 точки, следван от BMW X3 (86,5 т.), Porsche Macan (73,5 т.), Audi A6 e-tron (64,5 т.)и Mercedes G-класа Electric (49,5 т.).
За поредна година конкурсът се провежда с подкрепата на УниКредит Лизинг, лидер във финансирането при закупуване на нови автомобили. Конкурсът се реализира и със съдействието на още един дългогодишен партньор – веригата бензиностанции OMV. Продължение
Renault ще произвежда електрическата Micra на Nissan
Nissan потвърди, че тази година ще пусне изцяло електрическа версия на своята Micra, първото изцяло електрическо поколение на автомобила. EV ще бъде произведен от дългогодишния партньор на Nissan – Renaultq във Франция и ще споделя същата платформа като електрическия автомобил R5.
nissannews.com
Nissan Micra се предлага с двигател с вътрешно горене от 1982 г. Производството на петото поколение приключи през 2022 г., но по това време Nissan обеща завръщане като изцяло електрически автомобил. И сега моментът дойде. Малката кола ще отпразнува своята премиера тази година. Подобно на R5, малкият електрически автомобил ще бъде базиран на платформата AmpR Small на Renault. Освен това Renault ще произвежда колата за своя партньор Nissan в ElectriCity, фабриката на дъщерното дружество на Renault Ampere в Дуе, Франция.
Това означава, че главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео най-накрая може да посочи първия външен клиент, който да използва неговата нова платформа за електрически автомобили, след като преговорите с Volkswagen се провалиха през май 2024 г. През февруари 2025 г. Лука де Мео покани други производители да използват електрическата платформа Renault R5 за евтини компактни електрически автомобили.
Информацията за електрическия Nissan Micra все още е оскъдна. Компанията само посочва, че автомобилът е проектиран от Nissan Design Europe в Лондон и че планира два варианта на батерии с 40 и 52 кВтч. Това е идентично с Renault R5, което първоначално беше пуснато на пазара с 52 кВтч батерия и WLTP пробег от 410 километра – и цена от 32 900 евро в Германия. 40 кВтч вариант с пробег от около 300 километра ще излезе на пътя по-късно тази година. Тя ще започва от 24 990 евро. Както подсказва тийзър снимка, Nissan Micra ще има и специална отличителна черта под формата на загатнати кръгли фарове отпред.
В допълнение към електрическата Micra, японският производител обяви още два изцяло електрически модела. Първо, Nissan Leaf, пуснат като електрическо превозно средство през 2010 г., ще влезе в своето трето поколение тази година, след като производството на второто поколение на автомобила в Съндърланд, Обединеното кралство, беше преустановено през март 2024 г. Както беше обявено по това време, новият Leaf също ще се произвежда в завода в Съндърланд, който оттогава е модернизиран. В своето трето поколение новият Leaf вече има впечатляващ аеродинамичен дизайн и е базиран на платформата Nissan CMF-EV, която споделя с Nissan Ariya. Продължение
GM ще произвежда нова президентска лимузина
Ръководителите на General Motors се срещнаха с ръководителя на тайните служби на САЩ в Уорън преди седмица, за да обсъдят създаването на нова президентска лимузина, потвърди Detroit Free Press.
Новината идва време след като министърът на търговията на САЩ Хауърд Лътник призова хората да купуват акции на Tesla и след като президентът Доналд Тръмп изтъкна достойнствата на Tesla и седна в няколко автомобила с главния изпълнителен директор на компанията Илон Мъск на южната морава на Белия дом.
Говорител на General Motors каза, че компанията няма да коментира настоящи или бъдещи държавни договори.
Тайните служби казаха на сайта на социалните медии X, че директорът Шон Кърън се е срещнал с GM, „за да обсъдят напредъка, който може да е от полза за следващото поколение бронирани SUV автомобили“.
Говорител на Secret Service потвърди за Free Press наскоро, че е сключил договор с GM за производството на нова президентска лимузина, въпреки че отказа да обсъди как превозното средство може да се различава от сегашното или да предложи други подробности за дискусиите на Кърън с GM.
„Сикретните служби на САЩ винаги проучват нововъзникващи технологии, за да подобрят нашите защитни операции“, каза Нейт Херинг, водещ специалист по връзки с обществеността към Secret Service. „Посещението на директор Кърън в техническия център на General Motors в Уорън беше за обсъждане на нови подобрения, които биха могли да бъдат от полза за следващото поколение бронирани SUV“. Тайните служби на САЩ използват различни платформи за превозни средства.
„Поради оперативната сигурност не можем да обсъдим средствата и методите, използвани за нашите защитни операции“, добави той. Продължение
Мита на Тръмп за автомобили: Президентът наложи 25% мита върху вноса на автомобили в САЩ
Дългообещаваните мита върху автомобилите водят до повишаване на цените, забавяйки производството
Автомобилните запаси и по-широкият пазар се сриват заради притесненията за тарифите
Тарифите за автомобили ще влязат в сила след полунощ на 3 април, каза представител на Белия дом
Реципрочните мита ще бъдат „много снизходителни“, казва Тръмп
reuters.com/world/us, 27 март 2025 г. 03:56 ч.
ВАШИНГТОН, (Reuters) – Президентът на САЩ Доналд Тръмп представи на 26 март 25% мито върху вносните автомобили и лекотоварни камиони от следващата седмица,

Автомобили на корабния терминал са показани от изглед на дрон в Сан Диего, Калифорния, САЩ, 26 март 2025 г. REUTERS
разширявайки глобалната търговска война, която той започна, след като си върна Белия дом тази година в ход, който експертите от автомобилната индустрия очакват да повиши цените и да спре производството.
„Това, което ще направим, е 25% тарифа за всички автомобили, които не са произведени в Съединените щати“, каза Тръмп на събитие в Овалния кабинет.
Тръмп, който вижда митата като инструмент за увеличаване на приходите, за да компенсира обещаните от него данъчни облекчения и да съживи отдавна западащата индустриална база на САЩ, каза, че събирането ще започне на 3 април, ден след като планира да обяви реципрочни мита, насочени към страните, отговорни за по-голямата част от търговския дефицит на САЩ.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен описа този ход като „лош за бизнеса, по-лош за потребителите“, докато канадският премиер Марк Карни го определи като „директна атака“ срещу канадските работници.
„Ние ще защитим нашите работници, ще защитим нашите компании, ще защитим нашата страна и ще я защитим заедно“, каза Карни пред репортери в Отава.
Обединените автомобилни работници – UAW, дългогодишни критици на споразуменията за свободна търговия, според които са унищожили работните места на американците, го похвалиха.
„Тези тарифи са важна стъпка в правилната посока за автомобилните работници и общностите на сините якички в цялата страна и сега е ред на производителите на автомобили, от Голямата тройка до Volkswagen и отвъд тях, да върнат добрите синдикални работни места в САЩ“, каза президентът на UAW Шон Фейн в изявление.
Акциите на автомобилните производители паднаха в следборсовата търговия, а фючърсите на американския капиталов индекс се понижиха, което показва, че акциите са се насочили към по-ниско отваряне на 27 март. Продължение
VW Golf GTI 50th Anniversary Edition идва скоро
Оригиналният Golf GTI е на близо 50 години. Типичният горещ хечбек на Волфсбург излезе през 1976 г., но Volkswagen няма да чака до 2026 г., за да отпразнува крайъгълния камък. Той възнамерява да представи нов вкус на бурния компактен автомобил през юни по време на ADAC 24-часовото състезание за издръжливост на Нюрбургринг.
По Motor1.com
Подробностите за юбилейното издание са обвити в мистерия, тъй като всички знаем, че ще бъде „специален спортен модел“.
Фейслифтът на Golf GTI Mk8 вече създаде по-горещ Clubsport вариант с 296 конски сили, или 35 к.с. повече от обикновения GTI. Той разполага с модернизиран 2,0-литров бензинов
двигател с турбокомпресор, който прави 400 нютон-метра или 30 Нм повече от базовия GTI. Не е ясно дали новото специално издание ще се базира на Clubsport или на стандартния модел.
Ако приемем, че ще започне като Clubsport и ще продължи оттам, може би идва допълнителна мощност. Все още има какво да се извлече от TSI двигателя, като се има предвид, че той прави 328 к. с. в Golf R. Дори и това да е така, Golf GTI определено ще запази настройката на предното задвижване. Това би бил един от най-мощните автомобили с предно задвижване, но все още под Ford Focus RS500 (345 к. с.).
VW махна ръчната скоростна кутия миналата година, когато обнови Golf GTI, но не бихме изключили непременно трети педал. В този момент обаче това е само пожелателно мислене. Какъвто и да е случаят, това ще бъде сериозно скъпо, като се има предвид, че Clubsport вече е кола за 50 000 евро в Германия. На вътрешния си пазар Golf може да струва до 60 000 евро за R Black Edition. VW не е изключил възможността да направи R Clubsport, който би бил още по-скъп.
Въпреки че VW работи с Rivian върху девето поколение, само електрически Golf, настоящият модел се задържа. Компанията не е изключила продажбата на Mk8 до 2035 г., така че газовият GTI може да живее още 10 години. Продължение