Автомобил на годината
Жури от водещи автожурналисти и специализирани медии в бранша в Европа определят всяка година „Автомобил на годината“ за Европа – титла, давана на определен модел сериен автомобил.
Смята се, че терминът „Автомобил на годината“ е въведен за пръв път от сп. Motor Trend през 1950 г. Има и национални призове от този род в отделните държави – САЩ, Великобритания, Япония и др., също и за България, награди на някои места – „Десетте най-добри“ и др.
„Европейски автомобил на годината“ е създаден през 1964 г. от колектив на автомобилни списания от различни страни в Европа. Организатори на наградата са изданията Auto (Италия), Autocar (Великобритания), Autopista (Испания), Autovisie (Холандия), L’Automobile Magazine (Франция), Stern (Германия) и Vi Bilägare (Швеция).
При гласуването журито се състои от автомобилни журналисти от публикации в цяла Европа. Представителството от всяка страна се основава на размера на автомобилния пазар в страната и автомобилната индустрия. Журито за 2012 г., напр., се състоеше от 59 членове от 23 държави.
Допустими автомобили са нови модели, пуснати на пазара в последните 12 месеца, без ограничение само до европейските. Но номинираните трябва да са достъпни в най-малко 5 европейски страни, с продажби най-малко от 5000. Оценяват се по дизайн, комфорт, безопасност, икономичност, обработка, изпълнение, функционалност, изискванията за опазване на околната среда, удовлетвореност на водача и цена. Техническите нововъведения и съотношението качество-цена са също важни. 1
С „Автомобил на годината“ за Европа са удостоени, както следва по години:
1964 – Rover 2000, 1965 – Austin 1800, 1966 – Renaut 16, 1967 – FIAT 124, 1968 – NSU Ro80, 1969 – Peugeot 504, 1970 – FIAT 128, 1971 – Citroen GS, 1972 – FIAT 127, 1973 – Audi 80, 1974 – Mercedes 450, 1975 – Citroen CX, 1976 – SIMCA 1307, 1977 – Rover 3500, 1978 – Porsche 928, 1979 – SIMCA Chrysler, 1980 – Lancia Delta, 1981 – Ford Escort, 1982 – Renault 9, 1983 – Audi 100, 1984 – FIAT Uno, 1985 – Opel Kadett, 1986 – Ford Scorpio, 1987 – Opel Omega, 1988 – Peugeot 405, 1989 – FIAT Tipo, 1990 – Citroёn XM, 1991 – Renault Clio, 1992 – Volkswagen Golf, 1993 – Nissan Micra, 1994 – Ford Mondeo, 1995 – FIAT Punto, 1996 – FIAT Bravo/Brava, 1997 – Renault Scenic, 1998 – Alfa Romeo 156, 1999 – Ford Focus, 2000 – Toyota Yaris, 2001 – Alfa Romeo 147, 2002 – Peugeot 307 SW, 2003 – Renault Megane, 2004 – FIAT Panda, 2005 – Toyota Prius, 2006 – Renault Clio III, 2007 – Ford S-Max, 2008 – FIAT 500, 2009 – Opel Insignia, 2010 – Volkswagen Polo V, 2011 – Nissan Leaf, 2012 – Opel Ampera, 2013 – Volkswagen Golf VII, 2014 – Peugeot 308, 2015 – Volkswagen Passat, 2016 – Opel Astra, 2017 – Peugeot 3008, 2018 – Volvo XC40, 2019 – Jaguar I-Pace, 2020 – Peugeot 208, 2021 – Toyota Yaris.
Новият Toyota Yaris бе обявен за Европейски автомобил на 2021 година. За първи път – и най-продаваният автомобил в Европа.
Четвъртото поколение Yaris бе отличено от журито на конкурса, съставено от 59 автомобилни журналисти от цяла Европа и получи наградата двадесет и една години след като иновативната първа генерация на модела бе обявена за Европейски автомобил на 2000 година – първото такава престижна награда за марката Toyota. Оттогава Yaris неизменно получава признание от страна на журито на „Автомобил на годината“, присъствайки сред финалистите с всяко следващо поколение на модела.
Съществува и конкурс „Световен автомобил на годината”, а през 2009 г. е поставено началото и на „Женски автомобил на годината”. Победителят в World Car of the Year Awards за 2009 г. е хечбекът Volkswagen Golf VI, за 2010 – VW Polo, за 2011 – Nissan Leaf,за 2012 – Volkswagen Up!, за 2013 – Volkswagen Golf VII, за 2014 – Audi A3, за 2015 – Mercedes C-Class, – за 2016 – Mazda MX-5, за 2017 – Jaguar F-Pace, 2018 – Volvo XC60, 2019 – Jaguar I-Pace, 2020 – Kia Telluride.
Тотално Audi има 10 победи, BMW – 8, Mercedes-Benz, Porsche – 7, Volkswagen, Jaguar – 6, Mazda – 4, Nissan, Toyota – 3.
За Автомобил на ХХ в. е определен Ford T на Хенри Форд, наречен още „Желязната Лизи”.
1 по Wikipedia