Saab 96
Saab 96 е шведски автомобил, направен от Saab Automobile. Той е въведен през 1960 г. и е произвеждан до януари 1980 г. Подобно на 93, когото заменя, 96 е развитие от шасито на стария Saab 92, и в зависимост от неговите подобрения и модернизация, отваря нови пазари за компанията. Това е кола, с която марката Saab стана международно известна, не на последно място заради нейните иновации за безопасност и успехи в моторните спортове.
Сглобява се в Тролхетан, Швеция и в Усикаупунки, Финландия. Класът е компактен – 2 врати купе, с междуосие от 2488 мм, обща дължина 4050 мм, ширина 1570 мм и със собствено тегло 950 кг. Дизайнер е Сикстин Сейсън.
Моделът продължава до 1980 г., въпреки че през 1979 г. се появява нов по-дълъг 900, заменен от 99 през 1984 г.
Saab 96 има надлъжно разположен двигател, първоначално от 750 куб. см., с 38 к. с., трицилиндров Saab двутактов. През 1963 г. той е увеличен до 841 куб.см., 40 к. с. Като опция се предлага 57 к. с. версия на двигателя, с тройни карбуратори и впръскване на маслото, който се използва в спорта и Монте Карло модели. Допълнителната мощност се получава от промяна на цилиндровата глава и колянови противотежести, предлагащи по-висока обща степен на сгъстяване. SAAB 96 от 1964 г. е променен до 42 к. с. За 1966 г. моделите стандартно са с 841 куб. см. и 46 к. с., като се използва предварително смесване с масло.
През 1967 г. се появява 96V4, с Ford Taunus V4 четиритактов двигател, 1498 куб. см обем, първоначално разработен за Ford Taunus 12M 1962.
Четиритактови двигатели са тествани още по-рано. Между 1962 г. и 1964 г. са подлагани на изпитание двигатели от Lloyd Arabella 897 куб. см и 45 к. с., Morris Mini 848 куб. см, 33 к. с. и един на Lancia Appia от 1089 куб. см и 48 к. с. По-късно са тествани и двигатели Volvo B18, Ford V4, Triumph 1300, Lancia V4, от Opel, Volkswagen и от Hillman Imp.
Първите V4 двигатели дават мощност 55 к. с. и 65 к. с. през 1967-1980 г. Колата успява да ускори от 0-100 км в час за 16 сек. Двутактовият вариант продължава и през 1968 г.
През целия си живот, на Saab 96 и неговото комби Saab 95, има скоростен лост, монтиран на кормилната колона. Скоростната кутия първоначално има три предавки, първата несинхронизирана. По-късно – с 4-степенна опция, със синхронизатор на първа предавка, която става и постоянен вариант.
Една необичайна особеност на задвижване приSaab е „венецът“ или механизмът за свободен ход. Подобен механизъм, наречен „фрайлауф“, имаше и при двутактовия източно-германски Wartburg.
Двутактовият двигател изисква смазване според скоростта му. Когато двигателят работи при високи обороти и ниска газ (например при движение по инерция по дълъг хълм), условията на смазване може да са недостатъчни. Със свободния венец, при движението по инерция, двигателят може да намали скоростта си до работа на празен ход, което изисква само малко смазване, без подаване на газ. В някои по-късни двутактови модели, с по-висока производителност, има директно впръскване на масло в двигателя от отделен резервоар за смазване, без да е функция от оборотите на двигателя и прави смесването на масло с бензин ненужни.
Свободният ход е запазен и в 4-тактовия вариант, до края на производството. Лек недостатък на свободния венец, особено за водачите не запознати с начина на управление на Saab, е, че прави спирането с двигателя невъзможно при по-ранните варианти.
Предното окачване използва двойни носачи и винтови пружини, а задното е на U-греда мост с пружини. Телескопични амортисьори са били използвани за четирите колела. Първите модели имат барабанни спирачки на всички колела. Късните модели са оборудвани с предни дискови спирачки.
Saab 96 е също на разположение като стейшън вагон (истейт – комби) версия, продаван като на Saab 95 (да не се бърка с по-късния Saab 9-5).
Saab 96 е най-известен с участията си в ралитата с Ерик Карлсон зад волана. Той печели 1960, 1961 и 1962 RAC Rally и е пръв в 1962 и 1963 Monte Carlo Rally. Карлсон също се състезава успешно и в East African Safari Rally. Известни имена на рали-пилоти, свързани с модела Saab 96, са Симо Лампинен, Пер Еклунд – по-късно със специален модел 9-3 шампион в Европейския рали-крос, Пат Мос-Карлсън, Том Трана, Стиг Бломквист и Карл Орениус.