Архив

Mercedes-Benz W113 Pagoda

Mercedes-Benz W 113 е двуместен роудстър/купе, въведен в Женева на 1963 Motor Show, и произвеждан от 1280px-Mercedes-Benz_230_SL,_Bj._1964_(2009-05-01)1963 до 1971 г. Той заменя легендарния 300 SL (W 198) и 190 SL (W 121 BII). От 48 912 LA W113, произведени, 19 440 са продадени в САЩ.

Водещите дизайнери на W 113 SL са Пол Брак и Бела Барени, които разработват отличителния и патентован, леко вдлъбнат твърд покрив, който вдъхновява псевдонима  Pagoda.

Всички модели са оборудвани с шестцилиндров двигател с мулти-порт впръскване на горивото. Капакът на двигателя, капакът на багажника и вратите са изработени от алуминий, за да се намали теглото. В сравнително късо и широко шаси, комбинирано с отлично окачване, мощни спирачки и радиални гуми, W113 е превъзходно за времето си.

През 1960 г. техническият директор на Mercedes-Benz Фриц Налингер предлага да се разработи изцяло нов 220 SL дизайн, на базата на „fintail“ W111 седан платформа със съкратено шаси с 30 см и технологиите от W112. Това довежда до W платформа 113, с подобрен горивен инжекцион 2,3 литра M127 редови шестцилиндров двигател и отличителния „пагода“ покрив твърд таван, определен като 230 SL.

1280px-1969-1971_Mercedes-Benz_280_SL_(R113)_roadster_(2011-10-31)_02230 SL прави своя дебют на престижното Geneva Motor Show през март 1963 г., когато Налингер заявява: Нашата цел да се създаде един много безопасен и бърз спортен автомобил с висока производителност, който въпреки своите спортни характеристики, осигурява много висока степен на комфорт на пътуване.

Автомобилът има твърда клетка за пътниците и определени зони за смачкване с абсорбиращи удара предна и задна част, вградени в конструкцията на превозното средство. Интериорът е с отстранени всички твърди ъгли и ръбове, както и в W 111 седан. W 113 е и първият Mercedes- Benz с радиални гуми .

Производство на 230 SL започва през юни 1963 г. и приключва на 5 януари 1967 г. Шасито се основава на W111 седан платформа, с намалена колесна база с 30 см, рециркулационна топка на волана (с опция сервоусилвател на волана), двойни носачи отпред и независимо с въртяща се огледална люлка отзад. Двукръговата спирачна система има предни дискови спирачки и серво задни барабанни. 230 SL се предлага с 4-степенна скоростна кутия, или по избор, (без хидротрансформатор ) 4-степенна автоматична скоростна кутия, която е популярна за модели в САЩ. От май 1966 г., е предлагана ZF S5-20 5-степенна механична скоростна кутия като допълнителна опция, която е особено популярна в Италия. От 19 831 произведени, по-малко от една четвърт са били продадени в САЩ.

2308 куб.см. ( 2.3 L ) M127.II редовият шестцилиндров двигател е със  150 к.с. и 196 Nm. 1280px-1967_Mercedes-Benz_250SL

250 SL е въведен в Женева на 1967 Motor Show. Производството вече е започнало през декември 1966 г., приключва през януари 1968 г. Краткият едногодишен производствен цикъл прави 250 SL сред редките от колите серия W113. 250 SL запазва по-твърдо окачване и спортно усещане от началото, но при подобрена гъвкавост с нов двигател и задни дискови спирачки. Гамата е с увеличен капацитет на резервоара за гориво до 82 L. Подобно на своя предшественик, 250 SL се предлага с 4-степенна автоматична скоростна кутия и 4-степенна ZF или 5-степенни механични трансмисии. За първи път, по избор, е също на разположение диференциал с ограничено приплъзване. От 5196  произведени, повече от една трета са били продадени в САЩ.

Основната промяна е използването на CC 2496 ( 2.5 L ) M129.II двигател със седем основни лагери вместо четири. Номиналната мощност остава непроменена на ниво 150 к.с., а въртящият момент се подобрява до 216 Nm.

250 SL отбелязва и въвеждането на 2+2 на каросерия, т. нар.  California Coupé, което има само сменяем твърд покрив, а не мек: малка сгъваема задна седалка заменя мекия покрив между купето и багажника. Много от екземплярите са много добре запазени и днес, но поради донякъде ограничена използваемост не са особено търсени.

Mercedes-Benz_W113_inside_20080617280 SL е въведен през декември 1967 г. и продължава в производство до 23 февруари 1971 г., когато W113 е заменен от своя наследник, изцяло новия и значително по-тежък R107 SL 350. От 23 885  произведени, повече от половината са били продадени в САЩ.

Основната промяна е ъпгрейд на CC 2778 ( 2.8 L ) M130 двигателя с 170 к.с. максимална мощност и 244 Nm.

През 1963 г., Pininfarina създава своя собствена персонализирана версия на 230 SL. Том Джарда обръща роудстъра в купе, което смътно прилича на Ferrari 250 GT Lusso. Друг специален модел е обозначен като W 113/12. През 1965 г. главният инженер на фирмата монтира на 250 SL масивен 6332 куб.см. ( 6.3 L ) 250 к.с. M100 V8 двигател от Mercedes-Benz 600. Този двигател прави колата прекалено тежка и работата в тази насока е преустановена, като екзеплярът е унищожен.  През 1968 г. Mercedes-Benz 280 SL е оборудван с 206 к.с. M50F Wankel двигател, обозначен като R113 W33-29 – има максимална скорост от 205,1 км в час, а 0-60 ускорение за 8,7 сек.

Известни собственици на моделите са Дейвид Култард – собственик на среднощно синьо ( 904G ) 1971 280 SL, Тони Къртис, Джон Ленон – собственост тъмносин ( 332G ) 1965 230 SL, който се продава за $495 000 през 2011 г., Джон Траволта е собственик на Хавана кафява ( 408 g ) 1970 280 SL, който е бил откраднат през септември 2011 г., Кейт Мос притежава син металик ( 387H ) 280 SL, Питър Устинов, София Лорен и Стирлинг Мос.