Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

За зимен път

Подготовка на автомобила за зимен път

 

Ако все още не сте направили предзимна профилактика, добре е да използвате по-топлите дни, да измиете и добре да подсушите возилото си в закрито помещение.

Ще кажете, че това е излишно, колата ви е сравнително нова и няма нужда от подобна подготовка, но все пак следващите съвети могат да бъдат и полезни.

Не карайте през зимата с летните гуми. Колкото по ситен е грайферът, толкова е по-голямо пързалянето и намалява проходимостта през дълбок сняг. Ако не можете да си купите с шипове или зимни, изберете с по-едра шарка и носете вериги. За излизане от боксуване на лед може да ви помогне пясък или шепа камъчета, които е задължително да си носите в багажника при между градско пътуване особено по второкласен път. Ако сте закъсал начупете клони от близкото дърво и ги подложете под боксуващото колело.

Особен враг на каросерията е солта, която се насипва през зимата, за да се предотврати хлъзгането по пътищата. Помнете едно – автомобилът ръждясва отвън навътре. За целта трябва да се отстраняват своевременно всички места, където тръгва ръждата. Това обикновено са ръбовете, калниците, вратите, снадките и праговете.

Затова първо измийте внимателна с хладка вода калниците и праговете, а по възможност на канал и дъното на каросерията, като можете да намажете след почистване с грунд или корабен лак нарушените участъци от антикорозионното покритие.

Ако не сте заредили охладителната система с антифриз, можете да направите това и сам, като проследите указанията на съответните производители по опаковките за нужното разреждане на концентрата и желаната от вас минусова температура, която да издържа работата на двигателя. Колкото е по-концентриран антифризът, толкова на по-ниски температури издържа без замръзване. Например, антифризите Holts при разреждане 1: 1 издържат температура -36о С, а при разтвор 1:3  -14о. Ако откриете загуба на охладителна течност, прегледайте гумените уплътнения на охладителната система – дали не са били попукани от лятото и дали не са разхлабени или повредени уплътнителните скоби и не пропускат. Похабените подменете.

Течовете по радиатора може да отстраните със съответните добавки за това, докато мине зимата или съберете пари за нов. Ако сте закъсали с протекъл радиатор някъде, където няма друга помощ, просто сипете малко червен пипер временно в радиатора, докато допътувате до сервиз. В магазините се продават и специални добавки, които се ползват за тази цел и се сипват в охладителнота течност, предлагани напр., от фирма „Бомар-България“, и др..

Особено важна е работата на акумулатора през зимата. Ако още не сте го подготвили, първо го свалете, почистете от ръжда мястото, където се монтира  и добре го заредете. При монтиране почистете с шкурка електродите и затегнете клемите здраво, като ги намажете отгоре със смазка. Това може да направи и всеки сам. Там, и за премахване на влагата в електрическите клеми, може да ползвате след съответно почистване богатата гама от препарати на Arexons или други смазки, съдържащи силикон.

Тези грижи ще ви помогнат акумулаторът да бъде изправен, зареден и да не изтича електричество, да работи безотказно, което е много важно, за да не ви остави някъде сред леда и снега по между градски път, където няма кой да ви помогне. Помнете и друго – той трябва да е здраво закрепен, за да не се нарушава електрическата верига и да ви създава неприятности от дупките и сътресенията по пътя.

През зимата слънцето е ниско, стъклата се изпотяват и най-вече трябва да се чистят от снега и леда. Затова не карайте с течността в казанчето за чистачките или с вода, с която сте изкарали през лятото. При ниските температури, ако не е замръзнала, тя може само да помогне да се размаже стъклото ви. Същото се отнася за миячните системи на фаровете, ако ги има при автомобила ви.

Използвайте специалните течности за стъкла при зимни условия, които са съобразени с кално-соления състав на мръсотиите през този сезон. Те съдържат обикновено алкохол и гликол. При това ще бъдете улеснени от това, че добре почистващата течност обикновено не е най-скъпа. Най-добри показатели при цена около лев и нещо за литър показват продуктите Freiberg, Nirgin и Arktis, които се предлагат у нас макар и по-трудно да се  намират. Затова пък Shell има препарат, който може да купите по всички негови бензиностанции и има сравнително много добри показатели. Ако сте някъде на път и сутрин ви завари сняг и лед, просто сипете малко алкохол в казанчето за водата на чистачките, което временно ще ви извади от положението.

Ако стъклата ви са замръзнали и нямате под ръка друго, можете да ги изстържете с пластмасовите лопатки, които се предлагат за целта евтино, да пуснете подгревателя на задното стъкло и след забърсване със суха кърпа отвътре и отвън, леко да открехнете страничното, за да избегнете изпотяването отвътре. След това може да насочите дюзите на отоплението с топъл въздух към съответните повърхности. Хубаво е през зимата да си носите под ръка винаги чиста гюдерия. И запомнете – не пускайте до дупка отоплението на стъклата и дръжте страничното леко открехнато.

Проверете хубаво и работата на чистачките си, които трябва да прилепват плътно, да нямат разкъсвания по гумените ленти на перата и да имат здрави пружини. При необходимост ги заменете.

Последното, което ви посъветвахме, е полезно и за каращите съвсем нови и лъскави коли през зимата.