НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Fiat 850

Fiat 850 е малък автомобил, който се произвежда между 1964 г. и 1973 г., чийто двигател е разработен на основата на този при модела 1280px-Fiat_850600, но с увеличен обем. Създаден, за да запълни празнината, която е имало между 600 и 1100, с него Fiat е успял да създаде за кратко време и с малко разходи кола, която е в състояние да устои на периода след края на икономическия бум до началото на кризата на седемдесетте години. Също така е модел трети със заден двигател, произведен от фирмата в Торино. Последните модели с такава компановка ще бъдат познатият 126 и малко известния у нас 133. След това двигателят се мести отпред.

Първоначалната идея е да се направи по-просторна кола на базата на 600, който да се доразвие. Джиакоза променя задните странични прозорци и удължава задната част, за да бъда по-достъпен двигателят и да има той по-удобен капак. Интериорът е почти идентичен, но по-просторен, с по-модерен инструментален панел. Променено е отоплението, което не внася вече вътре в купето мирис на двигател, както при 600, затова и критиците признават модела като забележима стъпка напред.

Междуосието му е 2025 мм, при обща дължина на каросерията от 3575 мм (Berlina), ширина 1385 мм и височина 1385 мм.

Berlina има четиритактов четирицилиндров двигател с работен обем 843 см3, развиващ мощност 34 к.с. при 5200 об./мин. Масата е 645 (670) кг. Дизайнер е Данте Джиакоза, по негов проект и на Рудолф Хруска.

classic-vendo-fiat-850-berlinaСтепента на сгъстяване е 1:8 и позволява използуването на обикновен бензин. Четирите скорости (плюс задна) са синхронизирани със синхронизатор тип Porsche, а удачно подбраните преводни отношения определят оптимален режим на двигателя при най-подходящи обороти. При движение по лоши пътища и в града не се налага често превключване на скоростите, тъй като максималният въртящ момент от 57 Nm се постига при твърде ниски обороти – само 3200 об./мин. На откриването през май на 1964 г. има две версии, нормалното 34 к.с. (бензин – захранване нормално), и Super 37, (задвижвано с бензин супер, с по-голямо октаново число). Двата модела са идентични. Единственият дискриминационен фактор е табелка, разположена в отделението на двигателя, носещи инициалите 100G000 са версията Normal, и 100G002 за Super.

Челюстните спирачки на четирите колела действуват добре при малки скорости, но при честа употреба при голяма скорост се загряват и губят част от своята ефикасност. Каросерията на Fiat 850 е самоносеща, направена от висококачествена стомана. Италианските автостилисти са успели да съчетаят използуването на пълния обем с една аеродинамична линия. В разположения отпред багажник има много място за багаж. Fiat_850_h_sstБлагодарение на доброто окачване – отпред на напречни листови ресори и хидравлични двойно действуващи амортисьори, а отзад – на спирални пружини и хидравлични амортисьори със стабилизиращи щанги – автомобилът показва отлична стабилност при движение по асфалтовобетонни пътища. При мокър път и силен страничен вятър Fiat 850 е склонен към подхлъзване – недостатък, присъщ на всички автомобили с двигател, разположен отзад. Автомобилчето изминава 1000 м с максимален товар за 45 сек. и достига пределна скорост от 125 км в час.

Разходът на гориво е около 6 л. на 100 км при скорост 75 км в час. Като прибавим и забележителната маневреност – диаметърът на завиване е само 8,9 м, може в заключение да се каже, че Fiat 850 е икономичен и удобен автомобил, който съчетава динамика и маневреност, необходими за движение в града, с комфорта и лекотата на управлението, необходими за продължително пътуване.

Другата разновидност на Fiat 850 е спортната кола Fiat FIAT 850 Coupé.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAФорсираният двигател Fiat 850 с работен обем 843 см3 развива максимална мощност 47 к.с. при степен на сгъстяване 1:9,3. Благодарение на подчертаната аеродинамична форма и повишената мощност на двигателя Fiat 850 Coupé има максимална скорост над 135 км в час. Повишаването на скоростта и динамиката на колата са довели до промени в спирачната система. При Fiat 850 Coupé предните спирачки са вече дискови, саморегулиращи се, а задните – челюстни.

Произвеждат се и Fiat 850 Familiare или 850 Т – седемместно бусче, от рода на MPV, както и Fiat 850 Spider с 49 к.с. и 145 км в час максимална скорост. Fiat 850 Special  е като Berlina, но с двигателя от 47 к. с. на 850 Coupé. През 1968 г., Fiat ревизира успешните  Spider и Coupé  като им дава по-мощен двигател от 52 к.с. и названия съответно Sport Spider и Sport Coupé. Промените във външността са главно в предната част. При купето се появяват вградени фарове за мъгла, емблемата се качва на капака отпред, който вече има друга форма. Но има при това второ поколение и промени по вътрешността и арматурното табло, както и по волана. Berlina се произвежда до 1972 г. В Испания моделите се пускат като SEAT 850. В края на производството на всички варианти през 1973 г. са пуснати общо 2 203 380 коли. Моделът е заменен от Fiat 127.

3777154485_63fde79bac_oНа 26 септември 1966 г. е проведена среща между ръководителите на ДСО „Балканкар“ в България и представители на Fiat. В проекто-договора е заложено ДСО „Балканкар“ да се разплаща с Fiat за вероятно местно производство чрез компенсация със стоки от износните централи на България. На 17 и 18 ноември при търговския директор на ДСО „Балканкар“ е съставен текстът на договора заедно с италианците, но се появяват известни усложнения поради високите изисквания, предявени от българска страна. В крайна сметка е постигнато съгласие за развиване на собствено производство на детайли и групи от агрегатите от леките автомобили Fiat в размер на 40% от стойността на колата. На 6 декември 1966 г. са получени първите чертежи от Fiat в двата варианта.

На 3 март 1967 г. в Торино (Италия), е сключен договор с Fiat за монтаж на леки автомобили Fiat 850 Berlina, 850 Coupé, Fiat 124 Berlina и Fiat 124 комби. Първите 18 коли пристигат в Завода за леки автомобили „Балкан“ в Ловеч на 10 май 1967 г. Скоро след усвояване на монтажа е взето решение да бъде избрано българско име на сглобяваните в Ловеч италиански автомобили. Те неофициално са наречени „Пирин“, въпреки че фирмените надписи върху каросерията остават непроменени. Моделите се произвеждат в Ловеч до 1971 г., когато договорът не е продължен.