Архив

Honda

68.Honda_2Honda Motor Company Ltd води началото си от септември 1948 г., когато Соичиро Хонда основава фирмата с капитал от 1 млн. йени.

Honda Motor Company (яп. 本田技研工業株式会社, Honda Giken Kōgyō Kabushiki Kaisha, Хонда) е японски производител на автомобили, камиони, мотоциклети и скутери Произвежда също автомобили с висока проходимост, плавателни съдове, електрогенератори, корабни двигатели и градинарски машини. Също така компанията е най-големият в света производител на мотоциклети, както и на двигатели с вътрешно горене, с производство от над 14 милиона двигатели годишно.

Honda има традиция да изпреварва конкурентите си с новости в моторната индустрия. Фирмата произвежда първия ДВГ, който покрива американската наредба Clean Air Act от 1970 г. (CVCC от 1975), първите луксозни японски кола (Legend от 1987) и мотоциклет (Goldwing от 2006, оборудван дори с въздушна възглавница) и първия пикап с независимо окачване на задните колела (Ridgeline от 2006). Ridgeline прави и повторен опит за популяризирането на самоносещите каросерии при пикапите (след Subaru Brat, Volkswagen Rabbit pick-up и Dodge Rampage/Plymouth Scamp).

Фирмата популяризира и системата VTEC за променливо газоразпределение в серийните автомобили.

Honda използва авангардни технологии и дизайн и в самолетостроенето с първия си самолет HA-420 HondaJet.

В началото компанията произвежда само двигатели за велосипеди. Първият мотоциклет – Honda  Dream, се появява на пазара на следващата година. След войната в Япония се чувства остра нужда от превозни средства. Присъединилият се към фирмата Такео Фуджисава увеличава капитала и организира нова структура на търговия. Находчивият Соичиро Хонда оборудва фабриките си с най-модерна техника от САЩ и Западна Германия.

От 1960 г. Хонда произвежда по 165 000 мотоциклета годишно. Три години по-късно започва производство и в Белгия. По-късно фирмата прави двуколесни в 21 държави и 28 фабрики. Бройките на продадените мотоциклети надхвърлиха цифрата 150 млн.

Honda C50

Honda C50

Петнадесет години след създаването си компанията започва производство и на автомобили. През 1963 г. са пуснати едва 136 коли. На следващата година Honda започва участие във Формула 1. Първото Гран При е спечелено през 1965 г. Произведените коли тогава достигат 779, като 25% от тях са за износ.

Днес компанията е много крупен автомобилен производител. Прави двигатели, които се вграждат в автомобили, мотоциклети, косачки, селскостопански машини и лодки. През 2004 г. производството на коли надхвърля 1 млн., а на мотоциклетите – 10 млн. Тогава са продадени над 20 млн. продукта с марката Honda. Производството е особено добре продавано в Северна Америка. Сега продуктите на компанията са над 40 млн.

При кризата през 2008 – 2009 г. фирмата намалява производството си в Япония с 56 000 превозни средства и закрива 31 000 работни места. Марката се оттегля от участие във Формула 1.

Стилизираната буква Н на емблемата е първата от името на създателя и кръстника на марката – Соичиро Хонда (Honda).

Компанията разработи преди няколко години модела си на горивни клетки Clarity, който продава на лизинг в щата Калифорния в САЩ, и смята да внедри скоро в по-голяма серия.

Маркетинг

Civic първо поколение

Civic първо поколение

Мотото на фирмата е „Силата на мечтите“ („The Power of Dreams“), но основателят на компанията приживе смяташе, че добрите продукти се продават сами и без реклама. Затова повечето реклами на Honda са предназначени единствено за британския пазар и добиват популярност извън Обединеното Кралство единствено чрез Интернет. Компанията поддържа традиция на нетрадиционни реклами, съответстващи на темповете им на развитие на нови продукти и технологии.

През 2003 г. Honda пуска рекламата със зъбното колело (The Cog Advertisement) в Кралството и по Интернет. За тази реклама инженерите от Honda ползват частите на един от шестте прототипа на новия Accord, за да построят невероятна система от механизми – рекламата започва с търкалящо се зъбно колело, което задейства сложната система, за да задвижи колата на фона на репликата „Не е ли прекрасно когато нещата просто… работят?“ („Isn’t it nice when things just… work?“). Авторите на рекламата изтъкват факта, че не са ползвали компютърна анимация или монтажи и всичко е заснето в един кадър (всъщност два) и 606 дубъла.

Honda FCX

Honda FCX

През 2004 г. фирмата рекламира новия си дизелов двигател с рекламата „Hate Something“ – закачливо анимационно филмче, което показва усилията на Honda при разработката на първия си (и изключително успешен) common rail дизелов двигател.

През 2005 г. фирмата излиза с двуминутен клип „The Impossible Dream“, в който героят управлява редица класически превозни средства с марката Honda – моторите Z50J и Goldwing, автомобилите S2000 и NSX-R, моторна лодка, коли от Формула 1 и дори балон с горещ въздух на фона на песента The Impossible Dream (The Quest) от мюзикъла Човекът от ла Манча.

През 2006 г.Honda представя осмото поколение на Civic с ТВ реклама, в която хор от 60 души имитират звуци от автомобила при различни условия.

Друга серия от реклами използва богатата история на фирмата в моторните спортове. Honda може да се похвали със 72 победи във Формула 1, но според критици победите са извоювани от автомобили, конструирани от Lotus, Williams F1 и McLaren F1. Въпреки това от отбора на McLaren F1 твърдят, че Honda са участвали активно в разработването на шаситата. Самият Айртон Сена (Ayrton Senna) често изтъкваше ролята, която Honda са изиграли за трите му шампионски титли и почитта си към основателя на фирмата и президента ѝ.

Другата реклама за 2006 г. представя хуманоида ASIMO, който с движения, учудващо наподобяващи човешките, разглежда музейна експозиция, изкачвайки се нагоре като символ на прогрес. Продължение на рекламата е кампанията Hondamentalism от 2007 г. Hondamentalism е философията на инженерите, която ги кара да изстикат максимума от двигател. На сайта на фирмата всеки посетител може да провери колко от качествата на хондаменталист му прилягат.

През 2007 г. Honda пропагандират и мисълта за околната среда. Различни реклами на фирмата представят ниските емисии на новите им поколения автомобили, а на колите, с които участват във Формула 1 е поставена снимка на Земята, без каквито и да са рекламни надписи. Картината е съставена от миниатюрни надписи на имената на любителите на марката в различни цветове.