Архив

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing е легендарен модел на марката. Това е двуместен покрит спортен автомобил с отварящи се нагоре като криле Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_1280x960_wallpaper_07на птица врати. Каросерията е известна като W194.

Произвежда се през 1954 – 1957 г. в 1400 бройки. Той е на основата на 300SL, който има 6-цилиндров двигател от 212-225 к. с. с обем 2996 куб. см. Максимален въртящ момент – 274 Nm при 4600 об./мин. Максималната му скорост според съотношението на осите е 235-260 км в час, а ускорението до 100 км в час става за 7,1 сек.  Разходът на гориво е 17,0 л на 100 км.

Името идва от това, че страничните му врати се отварят нагоре, като криле на чайка. Базата е 2400 мм, дължината 4520 мм, ширината 1790 мм и височината – 1300 мм. Маса – 1039 кг.

Спирачната система е барабанни спирачки (диаметър 260 мм), серво барабанни спирачки (диаметър 260 мм), от март 1961 г. – дискови спирачки отпред и отзад (290 мм диаметър), управление с рециркулиращи сачми с усилване на волана.

1280px-56_300SL_Gullwing_opened_upМоделът е създаден от Ханс Хофман и е демонстриран за пръв път на автосалона в Ню Йорк през 1954 г. – след това във Франкфурт и в Женева.

До 1963 г. са пуснати и 1858 „роустъра”. През 1952-1953 г. е правен само като спортен автомобил.

Mercedes-Benz 300SL е първата итерация на SL-Class Tourer големите кабриолети и най-бързият сериен автомобил за времето си. Вътрешно номериран е въведен като W198. През 1954 г. е като двуместен спортен автомобил с отличителни черти врати като крило на чайка, а по-късно се предлага като открит роудстър

Построен от Daimler-Benz AG, производствен модел с горивен инжекцион, той е въз основа на изключително успешния, но малко по-малко мощен карбураторен 1952 г. състезателен автомобил – Mercedes-Benz 300SL (W194).658-3

Идеята да се направи на базата на W194, съобразен със заможните ентусиасти във връзка в бума след Втората световна война на американския пазар е предложена от Макс Хофман. Като такава, тя е въведена на Нюйоркското 1954 Auto Show, а не във Франкфурт или в Женева, където други модели на Mercedes правят своя дебют. „300“ в името сочи три литра работен обем на двигателя, като  „SL“ е за „Sport Leicht“ (Sport Light).

300SL е най-известен със своите отличителни врати като крило на чайка, първата по рода си с впръскване на горивото, както и най-бърза максимална скорост. Версията крило на чайка е предоставена от март 1955 г. до 1957 г., а роудстъра от 1957 до 1963 г.

Макс Хофман – дистрибутор в Ню Йорк на Mercedes, официален вносител на Daimler-Benz в Съединените щати, убеждава  ръководството на Daimler-Benz в Щутгарт, че улична версия на 300SL ще бъде комерсиален успех, особено в Америка.

Състезателният W194 300SL е построен около тръбно шаси. Проектиран от главен инженер по развитие на Daimler-Benz, Рудолф Ухленхаут, метален скелет осигурява високо ниво на сила. Уникалната архитектура се ражда с отличителните като крило на чайка врати на модела, тъй като част от шасито, преминава през долната половина на стандартна врата. Дори и с възходящи отварящи се врати, 300SL има необичайно висок перваз, което прави проблематично влизането и излизането от кабината на автомобила. Волана с накланяне на колоната е добавен, за да се подобри достъпът на водача.

Тялото на 300SL е главно стомана, с изключение на алуминиевия капак, вратите и капака на багажника. Колата може да се поръча с алуминиева външна обвивка с огромни допълнителни разходи, спестявайки 80 кг.

Повече от 80% от общото производство на автомобила от около 1400 единици са продадени в САЩ, което Gullwing е първият Mercedes-Benz продаван в значителни количества извън родния си пазар и потвърждаване на валидността на предложението на Хофман.Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_1280x960_wallpaper_22

Двигателят на  300SL, се наклоня на четиридесет и пет градуса ъгъл на ляво, за да се даде възможност за по-ниска линия на капака за същия 3.0 литров редови 6-цилиндров мотор от редовното четири врати 300 Tourer. Снабден с Bosch механична бензинова директна инжекционна система е почти двойно по силата на оригиналната карбураторна версия от 115 к.с. Специалното впръскване на горивото в цилиндрите позволява максимална скорост до 260 км в час, което прави 300SL най-бързият сериен автомобил на своето време.

Днес 300SL с уникалните си врати, технологични новости и нисък брой на производство, се счита за един от най-подбраните модели на Mercedes-Benz, с цени, вариращи в US $ 700 000-1 000 000. Сп. Sports Car International  класира 300SL като номер 5 спортен автомобил на всички времена. Чифт 300SLs бяха предложени за продажба през 2009 г. по на над $ $1,3 млн. от Foxwood колекция.

През 2012 г. един ултра жълт 1955 Mercedes-Benz 300 SL с алуминиева каросерия (пуснати са само 29) е продаден за $4,62 млн. на Scottsdale Auctions в Аризона.

С 2011 Mercedes-Benz SLS AMG Gullwing моделът се завръща. Официалното име е Mercedes-Benz SLS AMG. Двигателят е 6.2 л 32-клапанов V-8. Мощността –  563 к.с. Вратите също се отварят нагоре като криле на птица.