Архив

Без шофьор

Без шофор

Toyota представи необичаен Lexus

thumb640x320_DSC00135На изложението CES в Лас Вегас през 2013 г. компанията Toyota демонстрира автомобила Lexus Advanced Active Safety Research Vehicle, способен да се движи без помощта на шофьор. Представеният модел засега е предназначен за изследване и тестване на технологията. Съществуващите към момента автомобили Lexus от премиум клас вече използват камери, радари, лазери и GPS в помощ на шофьора. Демонстрираният от Toyota прототип също съвместява в себе си тези технологии. Той има LIDAR с ъгъл на обхват 360о, три цветни камери с висока резолюция, способни да откриват обекти на разстояние 150 м, в това число светофари и приближаващи транспортни средства. Освен това Lexus Advanced Active Safety Research Vehicle има радари, определящи скоростта на движение на другите автомобили както и датчик на едно от предните колелета, измерващ изминатото разстояние и скоростта на движение на автомобила.

х х х

thumb640x320_ropits-2Някои твърдят, че с напредването на технологиите в автомобилния сектор, колите, които не се нуждаят от човешка намеса за управление, съвсем скоро ще бъдат достъпни за потребителите. Подобно превозно средство вече се използва във Федералния Политехнически институт в Лозана. Cybergo е технология, разработена от френската компания Induct и представлява идеалното превозно средство за пешеходни зони. С максимална скорост от 19 км в час, превозното средство осигурява възможност за бързо и удобно придвижване, без да представлява опасност за пешеходците. Колата разполага с лазерна телеметрия, която сканира околната среда на 360° и избягва пречките по пътя. С време за реакция от по-малко то една десета от секундата, Cybergo може да спре моментално, ако на пътя й има движещ се обект или голяма предграда, правейки инцидентите практически невъзможни. Лазерите съставят и карта на всяка локация, през която превозното средство минава и добавят нова информация за променени условия при всяко следващо минаване от същото място. За да използват превозното средство в рамките на кампуса, студентите могат да го извикат с помощта на мобилно приложение и да въведат дестинацията си на сензорния дисплей. В бъдеще Cybergo ще се използва в пешеходни зони, бизнес паркове и молове.
Инженери от Станфордския университет съвместно с Volkswagen Electronics Research Lab са разработили система на име Shelley, която позволява достигането на високи скорости на автомобил, движещ се без управлението на водач. По време на изпитанията бил използван модел Audi TTS. Колата успяла да достигне рекордните 200 км в час, при което дори извършвала леки завои, без участието на човек. Автомобилът преодолял трасето с дължина 5 км за две минути и половина…
Компанията Hitachi представи в края на 2012 г. и персонален роботизиран автомобил, носещ името Ropits, което се разшифрова като The Robot for Personal Intelligent Transport System. Миниатюрното и доста странно изглеждащо транспортно средство е разчетено за възрастните хора, както и за гражданите, които поради една или друга причина не могат да седят зад волана на обикновения автомобил. Новината е оборудвана с набор от лазерни датчици, както и вграденa GPS система. За да се доберат до дадено местоназначение, пасажерите трябва единствено да зададат координатите на сензорния дисплей, след което транспортното средство само доставя клиента до желаното място. Ropits е снабден със специален джойстик, благодарение на което човекът може да вземе управлението в свои ръце при различни непредвидени ситуации.
Очаква се в близко време роботизираният автомобил да броди из улиците на японския град Цукуба, където за целта ще бъдат разположени специални спирки, на които пътниците ще могат да повикват транспортното средство. Скоростта на придвижване не е много висока – 6 км/ч, като захранването е осигурено от литиево-йонна батерия