Архив

Първият папомобил – при папа Пий XI

Mercedes-Benz никога не е виждал противоречие между иновациите и традициите. Напротив, като изобретател на автомобила, най-старият автомобилен производител в света винаги е изпитвал специално задължение да стимулира развитието на автомобилната технология на най-високо ниво и да продължи да поставя нови стандарти за индустрията.

Тази изискана цел, която Mercedes-Benz си е поставила, се отнася и за бронираните му автомобили със специална защита, както показва уникалната история на марката premium в Щутгарт в тази област.

Още през 1928 г., с автомобил, базиран на модела Nürburg 460, Daimler-Benz стана първата компания за заводски монтирани превозни средства със специални защитни елементи, предназначени да осигурят на обитателите ефективна защита от нападение с огнестрелни оръжия и експлозиви.

Това било началото на осем десетилетия на обширно тестване на материали, целенасочено развитие и непрекъснато усъвършенстване, като по време на много от тях Mercedes-Benz се радва на уникална позиция в областта на специалните автомобили и придоби репутация като известен специалист в тази област.

1930-Mercedes-Benz-Nurburg-460-Popemobile-St-Peters-Square-1280x960Първите модели със специална защита от Mercedes-Benz се различават от тези на по-късните години не само по отношение на тяхното проектиране и изпълнение, но и по отношение на тяхната техническа база. Вместо да имат самоносеща структура на тялото, която сега е нормата, каросериите им били монтирани на силни рамки. Поради това теглото на защитните стоманени пластини изисквало  по-мащабни промени в дизайна, отколкото в момента.

Уникалното богатство на Mercedes-Benz, както и ролята му като технически пионер в изграждането на престижни лимузини със специална защита – роля, която се демонстрира отново и отново през годините – поставя марката premium в Щутгарт в собствен клас в този взискателен сегмент. Ето защо правителствата, държавните глави и кралските особи по цял свят избират да направят достоен напредък в лимузините на Mercedes-Benz, които заслужават да бъдат достойни за марката Pullman.

Подобно на известните железопътни вагони Pullman, държавните лимузини от Щутгарт са луксозно просторни и изключително комфортно обзаведени. Името на Pullman първоначално е използвано за обозначаване на луксозните автобуси, построени от американската компания Pullman Palace Car Company.Mercedes_Benz-Nurburg_460_Popemobile_mp35_pic_53852

Още през 20-те години това наименование започва да се използва в автомобилната индустрия, за да се посочат големи, удобни туристически коли и престижни лимузини с преграда между седалката на водача и отделението за пътници. Оттогава Mercedes-Benz предлага на своите клиенти лимузини Pullman с изключително просторно задното отделение за пътници.

Луксозните лимузини Mercedes-Benz Pullman предлагат на своите пътници не само максимален комфорт, но и отлично обзаведена обстановка за дискретни срещи, оборудвани, разбира се, с всички ключови комуникационни и развлекателни системи. Така че те винаги могат да поддържат пълен контакт с останалата част от света, като се наслаждават на лукса и удобството на своето особено място в него.

През 1930 г. Mercedes-Benz има много специална заповед да построи Mercedes-Benz за папата.

Mercedes-Benz-W08-Nurburg-460-K-Pullman-5Mercedes-Benz Nürburg 460 от 1930 г. е първият автомобил, признат за формален попамомобил, построен специално за папа Пий XI като подарък от Daimler Benz AG. Големият Бенц е оборудван с централен заден трон и интериор, който папата нарича  „шедьовър на съвременното инженерство“.

Само една лимузина е построена през 1930 г. Това е Mercedes-Benz W08 Nürburg 460 K Pullman Popemobile.

За съжаление, вече няма документи, които описват техническите подробности за това първо превозно средство със специална защита. Всичко, което е известно, благодарение на съвременните архивни снимки, е, че лимузината Pullman от този тип, построена през 1931 г., е облицована с плъзгащи се стоманени пластини, които позволяват прозорците да бъдат защитени отвътре. Предното стъкло било защитено от сгъваема стоманена плоча с само малък прорез за наблюдение, предвиден за шофьора да види през него, когато се използва.

Що се отнася до пътниците, един перископ, монтиран на покрива, им позволявал да проучват обкръжението им, когато са поставени защитните плочи.

Липсва версия на лимузина Pullman на тип 500 (W 08), по-късен вариант на Nürburg. Вратите и прозорците на това превозно средство, доставени до Япония през 1937 г., са защитени въз основа на същите принципи, които се прилагат и днес.Mercedes-Benz-W08-Nurburg-460-K-Pullman-Pope-Mobile-2

Mercedes-Benz W08 Nurburg 500 K Pullman имал двигател с мощност 80 к.с., обем 4918 куб.см., осемцилиндров, с четиристепенна ръчна скоростна кутия на Maybach, твърда предна ос и подвижна задна ос Автомобилът бил с полу-елиптични листови пружини и четириколесни механични барабанни спирачки.

Междувременно, Mercedes-Benz W08 Nurburg придобива по-мощен компактен модел през 1931 г. , който продължава да е в производство до 1933 г. Изобретател и дизайнер е Джордж Мортимър Пулман,. В европейския автомобилен свят пълманът е известен като голям и луксозен автомобил, и особено в Германия, той означава огромна дължина. Името е използвано от Mercedes-Benz през годините, за да опише най-дългите си модели, често във връзка с каросерията, както в лимузината Pullman, така и в Pullman kabriolett. Последното повторение на стила W08, с по-висока компресия и по-рационализиране на тялото, е построено от 1936 до 1939 г.

Mercedes-Benz W08 Nurburg 500 K Pullman тежи близо 3000 кг, главно поради факта, че е леко брониран. Шасито и окачването са подсилени. Автомобилът има и подово отопление. Най-интересният детайл на тази кола обаче е вътрешната комуникационна система, която позволява на пътника да предава инструкции на шофьора, без всъщност да говори с него. Собственик на този мерцедес е и последният немски император Кайзер Вилхелм II.