Архив

Wartburg 311/312/313

В град Айзенах на 3 декември 1898 г. предприемачът Хайнрих Ернхарт (1840 г. – 1928 г.) основава фабрика за превозни средства Айзенах 7351038672_037f023a27_o(на немски: Fahrzeugfabrik Eisenach AG, FFE). От началото продукцията е била предимно от велосипеди и машини с военно предназначение – транспортни колички за муниции и средства за транспортиране на добитък.

През 1898 г. FFE започва производството на Wartburg Motor Carriage. Със започването на серийно производство FFE се превръща в третият германски автомобилен производител след Даймлер и Бенц.

Недоволство на акционерите през 1903 г. обаче, кара Хайнрих Ернхарт да напусне поста на генерален директор на компанията. На следващата година той напуска Айзенах, отнемайки от фирмата всичките си патенти. Ернхарт е много продуктивен изобретател и има над 150 патента в областта на металолеенето и обработката на стоманата. Повечето от технологиите, въведени от него (ако не броим компютъризацията на технологичните процеси, въведена в края на 1980-те год.), си остават същите и до днес.

1024px-Saxony_Classic_Rallye_2010_-_Wartburg_311-2_1956_(aka)1904 г. става първата година, в която компанията съществува без своя създател и започва производството на превозни средства под търговската марка Dixi. Автомобилът е предназначен и за износ.

По време на Първата световна война производството се преориентира почти изцяло към военна продукция.

В тази ситуация фирмата се слива с Gothaer Waggonfabrik AG и това сливане ѝ определя второстепенна роля на пазара на превозни средства. До 1927 г. Dixi продължава да се произвежда, заедно с още 26 модела и 17 вида камиони и автобуси.

През 1928 г. BMW включва айзенахските заводи като дъщерна компания.

През септември 1946 г., след края на Втората световна война,  заводите в Айзенах са включени в Staatliche Sowjetische Aktiengesellschaft (SAG), Awtowelo.

През 1946 г. BMW 340 – усъвършенствана версия на BMW 326 влиза в производство под марката (SAG) Awtowelo Werk.heckansicht-wartburg-312-camping-sehr-84802

Разделението на Германия на източна и западна налага нова ориентация в Айзенах. Създадена е VEB или VEB IFA Automobilfabrik EMW Eisenach. Новата марка вече няма в логото си цветовете на BMW – синьо и бяло, а цветовете на областта Тюринген – бяло и червено.

След преименуването VEB Automobilwerk Eisenach е прекратено производството на моделите на БМВ и на тяхно място започва производството на IFA F8 (1951 г.), IFA F9 (1951 г.), произвеждани в Цвикау по разработки от преди войната на DKW.

Така започва двутактовата ера на източногерманската автомобилна индустрия.

IFA Ф9 се оказва изключително неудачна за новия германски пазар и ръководството на фабриката взима решение за разработването на изцяло нов модел автомобил. Той прави пазарния си дебют през 1956 г. под името Wartburg 311.

1024px-Wartburg_1000,_Bj._1963_(2011-09-03)_2Производството на „вартбурзи” в Айзенах – Източна Германия, наричана преди обединението на двете държави ГДР (Германска Демократична Република), се възобновява през 1955 г. Тези коли носят индекс 311. Автомобилите са с предно задвижване и максимална скорост 115 км в час. По своята същност това е същата тази IFA. Тя е с нова каросерия и леко модернизиран мотор – броят на цилиндрите става от два на три, но той, както преди е двутактов и продължава да бъде такъв до края на марката.

В стопанството на ГДР не достигат средства за внедряване на нормален 4-тактов двигател за лекия автомобил и се ползва наследство от DKW. От прогресивното в конструкцията на „трабантите” и „вартбурзите” може да се отбележи предното задвижване, но и то е наследство от довоенното DKW.

Първият Wartburg е неконтролирано направен, без благословията на партийните лидери и държавните. Спонтанно и необявено управителят на фабрика Мартин Цимерман извършва с превозното средство проба по пътя към Берлин. Целта била да се покаже на Министерството на машиностроенето. Въпреки това, министърът не присъствал. Тогава Цимерман решава да занимае директно Централния комитет на партията. Изумените другари станали свидетели на силно полираното, с четири врати превозно средство EMW 311, първият Wartburg.3778402464_707fc6f314_o

Изграждането на новото превозно средство е било одобрено. Въпреки това, Цимерман,  който бил в нарушение, получил глоба, която трябвало да плати на вноски. Но след това му компенсирали всичко с бонуса, който получил за разработката.

Други източници сочат, че положението далеч не е било без насока от държавата, която е търсела замяна на DKW, особено след отчуждаването и национализацията на предприятията на Auto Union, чиято марка е изоставена. Със самостоятелен продукт като наследник на F9 и заплахата от нов съдебен процес  е предотвратена.

Независимо от това, че е вярно, че Цимерман изпада в нарушение, наказанието му е наложено не заради вартбурга, а за неразрешено използване на ресурси, които са били проектирани в съответствие с целевия план за други проекти.

Но така или иначе, в Лайпциг на Пролетния панаир през 1955 г. е представен за пръв път Wartburg 311. Представянето пред насъбралата се тълпа на панаира е успех.cT.40_Wartburg_312__1_

На 2 януари 1956 г. (от шаси номер 0009 / 6) е началото на производството на Wartburg 311 с работен обем от 900 куб.см. и мощност от 37 к.с. при 4000 оборота в минута. Развива максимална скорост от 115 км в час при среден разход на гориво от 9.8 л/100 км.

Wartburg 311 е произвеждан в различни версии и е изнесян в над 50 (и западни) страни. Размерите на автомобила са дължина/ширина/височина съответно 4300/1520/1450 мм (седан, кабриолет), 4280/1570/1475 мм (комби) и 4360/1570/1350 мм (Sport). Теглото празен е 920 кг, натоварен 1200 кг.

Моделите на 311 серия от Wartburg са удостоени с редица международни награди не само в ГДР, но също така и в редица страни, където се изнасят колите.

На красивия Wartburg Sport Coupe 313/1  през 1957 г. на Пролетния панаир в Лайпциг, е присъден сертификат за дизайн. На  Concours d’ Elegance  във Виена през 1958 г., на Wartburg Coupe е присъден сребърен медал. Също така през 1958 г. моделът Sport Coupe на „importet Car Show“ в Ню Йорк е определен като  „най-красивата кола на Европа“.

В изложба на цялата програма Wartburg в началото на шейсетте години на конкурс за добър дизайн на тялото в Шевенинген автомобилна асоциация Royal Dutch удостоява с първа, втора и трета награда четири пъти моделите на Айзенах.

1280px-Wartburg-313-1-Sport-CoupeСледващият Wartburg 312 е преходен модел. Той е оборудван с ново шаси (на бъдещия модел 353), но запазва класически закръгленото тяло и предаване на Wartburg 311. Има различен нов двигател от 1000 кубика, 45 к. с., наречен „312“. Това може да доведе до объркване. Като цяло, обаче, серията 312 е с ново заоблено шаси с независимо окачване на винтови пружини отпред и отзад, с носачи, и необичайно малките 13″ джанти с красиви тасове и перфорирани гривни около тях, се губят в големите предни крила. Максималната скорост е 125 км в час. Купето 313 е с още по-мощен двигател от 50 к.с. и максимална скорост вече 140 км в час. Двигателят от 1000 кубика е в общи линии същият, който се монтира по-късно на модела 353, като в следващ етап мощността му се увеличава на 50 к.с. Има и по-късно версия 1100 куб. см от 75 к.с.

Основното предимство на новото шаси са значително по-дългите интервали на поддръжка. Класическият волан е заменен с по-модерен вариант с увеличаване на предпазната възглавница. Радиусът на завиване на автомобила е намален значително, в резултат превозното средство е по-маневрено. Недостатъкът е, че малките колела са по-неудобни по пътища с дупки. Каросерията също не е приспособена към новото шаси.

Към 01.06.1966 г. Wartburg 312 е заменен от Wartburg 353.dd657_Wartburg-2006-06

От 33 747 направени 312, 21 496 представляват лимузини и останалите 12 251 превозни средства са „специални видове“, от които къмпинг-колите съставляват мнозинство – 7356.

През 1967 Wartburg 312 са изключително специални видове. Тези превозни средства очевидно трябва да покриват по-високото търсене на автомобили в този клас до въвеждането на туристическия 353 в края на лятото/есента на 1967 г.

10392073Пусканите варианти на 312 с новото шаси са:

312/0 стандарт седан с четири врати,

312/1 с четири врати, луксозен седан,

312/8 седан с четири врати, с люк,

312/108 луксозен седан с четири врати, с люк,

312/5 седан за къмпинг fünftürig със сгъваем покрив,

312/5 седан за къмпинг fünftürig със стоманен люк (по-късно),

312/9 с три врати, комби,

312/7 пикап,

312-300 Hardtop Coupe (HT) с две врати.

Днес Wartburg 312 има своите фенове и увеличаваща се колекционерска стойност. Модерното шаси е по-лесно да се поддържа. Доставката на резервни части е лесно чрез подкрепата на 353, въпреки това, автомобилът предлага класическа форма на тялото.

Сега в Айзенах се намира заводът на Opel с най-висока производителност.