Архив

Съвета за каране на автоматик

1.Когато за първи път се качите на кола с автоматик, си представете, че левият ви крак не съществува. Залегналият у водачите навик за натискане докрай на педала за активиране и деактивиране на съединителя може да предизвика натискане на спирачката до долу по невнимание – а това може да бъде предпоставка за ПТП.

2.Когато паркирате автомобила по наклон, активирайте „ръчната“ спирачка, преди да превключите в режим Р. „Ръчната спирачка” всъщност е спирачка за паркиране – и когато я задействате, вие не натоварвате механизъм „паркинг“ на трансмисията.

Местенето на селектора в режим Р трябва да става при активиране паркинг спирачка – особено по наклон

3.Никога не избирайте режим Р, преди автомобилът да е спрял напълно – за тази цел колата си има спирачки! Ако избързате с местенето на селектора на Р, преди колата да е в пълен покой. В противен случай има вероятност да се счупи механизъм „паркинг“, който е конструран да осигурява неподвижно състояние на автомобила при покой.

Върху толкова малка площ „стъпва“ теглото на целия автомобил в режим Р – затова трябва да активираме паркинг спирачката преди да преместим селектора на Р, особено при наклон

Върху толкова малка площ „стъпва“ теглото на целия автомобил в режим Р – затова трябва да активираме паркинг спирачката преди да преместим селектора на Р, особено при наклон

4.Никога не включвайте в режим N, докато се движите – обикновено този режим се използва при авария само за теглене на кратки разстояния. При него модерните автоматици не се смазват, а по наклон двигателят изобщо не харчи по-малко: достатъчно е само да дръпнете крака си от газта. Moдерните автоматични скоростни кутии разполагат със специална функция, която „отцепва“ автоматично кутията от двигателя, когато не подавате газ. Другият проблем е като при карането с изключена предавка на нормална механична трансмисия – защото автомобилът не може да ускори бързо в случай на нужда. При някои автомобили дори може да има „отслабване“ на спирачките заради намаляването на налягането за сервоусилвателя на спирачките, което се генерира чрез колектора.

5.Спирайте напълно, преди да смените посоката на движение. Превключването от Drive на Reverse (или обратно) трябва да става само при спрял автомобил. Ако решите да ползвате скоростната кутия вместо спирачките, ще „измъчите“ многодисковите съединители, които трябва да бъдат спрени и да сменят посоката си на движение. А фрикционните дискове са скъпи…

6.Потегляйте плавно. Когато тръгвате от спряло положение, подайте малко газ – натоварването изведнъж на неподвижни компоненти може да ги повреди. По същата причина никога не бива да вдигате високи обороти в режим N точно преди да изберете D. Ако искате да се „изстреляте“ напред, по-добре натиснете накуп спирачката и газта и вдигнете крака си от спирачката – така функционират и системите за Launch Control.

7.Не избирайте режим N на светофара. Няма абсолютно никакъв смисъл от това. Хидротрансформаторът ще „раздели“ за вас скоростната кутия от двигателя и ще направи същото, което става, когато при ръчна трансмисия натиснете съединителя. Но освен загубата на време и ненужното „ръчкане“, има още един проблем – по-голямото натоварване върху компонентите на трансмисията. Силата, която е нужна за „активацията“ на хидротрансформатора, в действителност е по-голяма, когато изведнъж изберете от Drive на Neutral, отколкото когато просто ускорявате „остатъка“ от трансмисията, вече в режим D.

8.Използвайте моторната спирачка. За да не натоварвате спирачките при спускане по наклон, при повечето модерни трансмисии бихте могли да превключите на ръчен режим (М) – тогава изберете най-ниската възможна предавка.

 

По Интернет