НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

VAZ

145.VAZ 1_auto2_logo146.VAZ 2АвтоВАЗ” е руски автомобилен производител, известен още като „ВАЗ” – „Во́лжский автомоби́льный заво́д”,и още по-познат на света като Lada – в началото „Жигули”, основан в сътрудничество през 60-те години сFIAT.

Вариантите на първия му модел – „ВАЗ 2101”, са на основата наFIAT 124 от 1966 г. и започват да се произвеждат през 1970 г. Заводите „ВАЗ” са едни от най-големите в света и с поточни линии от 144 км правят повечето от компонентите и агрегатите на колите си на място.

Заводът води началото си от споразумението между Италия и Съветския съюз и е построен на брега на река Волга. Новата част на града Толиати, наречен на името на италианския комунист, е разположена около завода. „Лада” е замислена като „народна кола” – като Citroën 2CVи VWBeetle.

Основаните на FIAT „лади” имат различни светлини, линия и стил на каросерията. Оригинални в стила на „фиатите” са моделите 2101 и 2102 комби. През 1972 г. се представя луксозен седан 2103, който е на базата на FIAT 124Speciale. Той има 1,5-литров двигател и две двойки фарове. През 1974 г.  „ВАЗ 2101” получава нов мотор и интериор. „Комбито” също търпи промени през 1976 г. Каросерията с два кръгли фара се произвежда до 1988 г. 

Моделът 2106, представен през 1976 г., е подобрена версия на 2103, има по-богат и луксозен интериор и 1,6-литров мотор, и се произвежда до 2001 г. Това е последният лицензен вариант.

Извън лицензното производство „АвтоВАЗ” пускаше модела с висока проходимост „Нива”, който е със задвижване на четирите колела. Освен оригиналната каросерия, колата предлага нов мотор от 1,7 литра. Възможно е също поставянето на двигател 1.9LPeugeot, който е дизелов. „Нива” се произвежда до ден днешен. Съществуват версия с четири врати и по-голямо междуосие, „пикапи” с 2- или 4-местна кабина и малки камиончета.  

Използвайки опитът с „Нива” департаментът за дизайн изготвя нова фамилия модели с предно задвижване през 1984 г. Производството започва с 21083 „Спутник” – „хечбек” с три врати, по късно серията придобива името „Самара”. Късно през 90-те години на западните пазари на марката има проблеми със запасните части. Поради студената война „Лада” не се продава в САЩ, но тя има пазар в Канада. На тези пазари нараства популярността на марки като Daewoo, Proton, KiaиHyundai, които имат водещи японски технологии. С тях руските коли не биха могли да се конкурират.  

Но по-новите „Лада 110” и „Нива” с по-модерното си изпълнение се продаваха и в Европа. Колите намират пазар и  в много Централно и Южно Американски страни, както и в Африка, Средния Изток и всички държави от бившия Съветски съюз. В ранните години след разпадането на Съветския съюз много от колите за износ са върнати, заради проблемите с резервните части, но въпросите около това сега са решени.

Преди няколко години се създаде и съвместно предприятие за производството на Chevy-Нива – новия автомобил с висока проходимост по руски проект, който се прави заедно с GeneralMotors.

Емблемата на „ВАЗ” е стилизирана буква В (първата от абревиатурата) във формата на ладия. Тя символизира някогашните лaдии, които са плували по река Волга.

Сред последните модели са „Калина“, „Приора“ и „Гранта“. Преди се пускаха и 111,112 и „Самара 2“.