Архив

Volkswagen Karmann Ghia Type 14

Volkswagen Type 14 се произвежда от 1955 г. до 1974 г. в завод, построен от Karmann в Оснабрюк, Германия. Пуснати са 445 238 коли, от които 4240067825_d9b2f75bb5_o80 837 кабриолета, отделно в завода на Karmann в Бразилия, в  Сао Бернардо до Кампо, са произведени от 1962 г. до 1975 г. 41 689 автомобила. Двигателите са 1200 куб. см, 1500 куб. см и 1600 куб. см.

През 1951 г. за пръв път Вилхелм Карман и Хайнрих Нордхоф – шеф на Volkswagen, говорят за спортно купе на основата на „бръмбара“. Volkswagen Karmann Ghia е 2+2 купе и кабриолет с комбиниране на шасито и механиката на Type 1 (Beetle), стайлинг от Луиджи Сегре през 1953 г., работещ като връзка  на италианската Carrozzeria Ghia, и Karmann, и  ръчно изработена каросерия от немския Karmann през 1954 г. Американският индустриален дизайнер Валтер Доруин Тийг избрал Type 14 за списъка си продукти с най-красив дизайн в света. Преди това първият прототип в Торино е проектиран от Феличе Боано и синът му Джиан  Паоло. В основата на тяхната разработка е ранен прототип от Ghia на Chrysler в САЩ. Дизайнът му от своя страна произлиза от главния дизайнер на компанията в САЩ, Върджил Eкснер.

Type 14 (вътрешни Type номера 141-144 за различните версии купе/кабриолет – right-hand/left-hand) често е наричан „малък“ Karmann Ghia – VW с Type 34 купе със същото име в програмата се основава на по-големия Type 3 (VW 1500/1600) и е наричан „голям“.70-VW_Karmann-Ghia-DV-09-RMA_01

През 1955 г. VW Karmann Ghia Coupé е представен на VW дилърите и журналистите. Малко след церемонията по показването на 14 юли в казиното на хотел Georgsmarienhütte се отбелязва, че становищата за колата се разминават. В списание  Das Auto, Motor und Sport се хвали от една страна елегантността и солидността, но за тествания Type 14 се казва,  че е „пародия на бърза кола“ ( Брой 11 26 май 1956 г., стр. 4 ). Това е, защото колата може да изглежда като спортен автомобил, но е била с 30 к.с. мотор и 118 км в час максимална скорост – далеч от спортните рекорди.

VW_Karmann_Ghia_1500_HeckВ крайна сметка едва години по-късно е постиганат обем на двигателя 1584 куб.см. с мощност 60 к.с. През август месец 1955 г. серийното производство на Type 14 започва (в завода Type 143). Въз основа на експортния „бръмбар“ автомобилът е захранван от 30 к.с. боксер с въздушно охлаждане и от Оснабрюк се предлага за 7500 DM.

През 1957 г. на 38-тото автомобилно изложение IAA, е въведен Karmann Ghia Cabriolet. Произведеният в Оснабрюк от 1-ви ноември 1957 г. автомобил е струвал 8250 DM. Производството на Karmann Ghia в Бразилия започва на 31 декември 1960 г. Type 14 сега е оборудван с новия дизайн на 34 к. с. на двигателя, като на VW Beetle в експортната версия.

Външните промени в 1961 г. включват  и оребрени предни решетки, по-високи по-големи фарове с 5 см и по-издадени с отделен корпус и по-големи разделени задни стопове и мигачи, преместени в по-висока позиция. Италианският дизайнер Серджио Сарторели, дизайнер на Type 34, ръководи различни рестайлинги и на Type 14.

Karmann Ghia (1963 г.) е с карбуратор Solex 28 PICT, мотор от  1192 куб.см. с мощност 34 к.с. при 3600 об./мин и макс. въртящ момент от 82,4 Нм при 2000 об./миин. От август 1965 г.  Type 14 получава, успоредно на VW Beetle, двигател с 1300 куб.см. капацитет и с 40 к.с.

От 1966 г. за Type 14 след една година идва нов двигател, който сега прави 44 к.с. от 1500 куб.см., отново успоредно на най-силния модел Beetle. В допълнение към промените в шасито, предните барабанни спирачки са заменени с дискови.63_VW_Karmann_Ghia_DV_06_BJ_int-01

Също с въздушно охлаждане е следващият двигател от 1295 куб. см с мощност 50 к. с. при 4200 об./мин. тъй като има нов Beetle 1302 S. Карбураторът вече е двоен. За 1967 Karmann двата типа 14 и 34 ще получат още един фейслифт. Отворът на резервоара се премества от багажника на калниците и се променя електрическата система на превозното средство до 12 волта.

При междуосие от 2,40 м, каросерията на автомобила е дълга 4140-4280 мм, с ширина 1,63 м и с височина на купето само 1,33 м. Празното тегло е  820-940 кг.

През 1972 г. е настроена бразилската версия на Type 14. Следват рестайлинги с промяна и на задните светлини на пет пъти до 1974 г. – големи стопове, големи брони, големи пътепоказатели отпред и др. Ръководител по техническото развитие последните години е Джон Беесков, който се пенсионира през 1976 г…

През пролетта на 1974 г. се предлага на пазара вече наследникът – VW Scirocco, и германското производство на Karmann Ghia завършва на 31 юли.