Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

IFA F9

IFA F9 е компактен седан, клас икономичен, произвеждан под егидата на Асоциацията за производство на автомобили на ГДР – IFA_F9_front_20040924Източна Германия, между 1949 и 1950 г. и 1956 г. Още преди Втората световна война DKW F9 е проектиран от Auto Union, чийто старт е планиран за 1940-та. С началото на войната плановете за производство са били отложени. Най- ранното F9 е официално показано на пролетното изложение на Лайпцигския панаир през 1948 г. и е един от първите следвоенни модели в ГДР. От 1949 г. автомобилният завод Audi в Цвикау прави първия предвоенния модел IFA F8 (DKW F8), от октомври 1950 г., F9 влиза в производство. Каросериите са били произвеждани във фабриката в Цвикау на Horch, двигателят идва от завода за двигатели в Кемниц, колите се сглобяват в бившия завод Audi Auto Union. Бройката първоначално е ограничена, произведени са общо 1920 превозни средства F9 в Цвикау. През 1952 г. се прибавя Cabriolet от VEB Karosseriewerk в Дрезден

Автомобилът  първоначално е правен в Цвикау в завода, бивша собственост на Audi – Auto Union. През 1953 г. производството се прехвърля на бившия завод на BMW в Айзенах, откъдето  впоследствие намира пътя си Wartburg 311.

heckansicht-des-ifa-f9-beim-70521Производител на този модел е Automobilwerk – Цвикау, по-късно – Automobilwerk – Айзенах. В производство е през 1949 – април 1956 г. като 2 врати седан, 2 врати кабриолет и 3 врати комби. Двигателят –  910 куб. см  двутактов редови 3-цилиндров, 28/30 к. с., е отпред, задвижващи са предните колела. Скоростната кутия е 4-степенна ръчна.

40 663 са произведени,  свързано е DKW F89. Междуосовото разстояние е 2350 мм, дължината на автомобила е 4200 мм, ширината – 1600 мм и височината на каросерията е 1450 мм, собственото тегло е 820 кг. Предшественик е DKW F8, а наследник – Wartburg 311.

Механично F9 се извлича от DKW F8, които са били на разположение между 1939 и 1942 г. ifa-f9-cabriolet-02Каросерията следи отблизо дизайна на DKW F9, прототип, с която Auto Union има намерение да замени F8 на производствените линии в Цвикау по-рано, но войната се намесва. След края на войната, първата кола, сглобена в Цвикау, е предвоенният DKW F8, но  по-модерният  F9 се появява през 1949 г. или 1950 г. (източниците се различават). Недостиг на материали вероятно и забавено въвеждане в двете германски държави са причината, източната колата да изпревари западната към пазара, и със сигурност моторът с три цилиндъра от 1938 F9 прототип (по-скоро, отколкото на мотора с два цилиндъра, който е бил в серийно производство през 1942 г.) е инсталиран най-малко три години преди Auto Union в Дюселдорф, отколкото в техния F91.

sehr-schoener-ifa-f9-gesehen-77783Докато заводът в Цвикау е произвеждал  IFA F9, на запад Auto Union стартира DKW F89, получен от същия предвоенен DKW F9 прототип. На този етап, обаче, западната колата е все още задвижвана от двуцилиндров 684-кубиков двигател.

Оцелелите F9 са предимно ограничени до седан версии, но са били произведени различни спортни и кабрио версии също. Стоманата за потребителските индустрии е  в недостиг в много части на Европа по време на този период, и в изграждане на каросерията на F9 все по-ангажирани са пластмасови панели, особено след като производството е преместено в Айзенах през 1953 г. Колата е била съответно по-лека от своя еквивалент на Запад – Auto Union.

F9 включва трицилиндров двутактов двигател с водно охлаждане   от 910 куб. см. с мощност 28 к. с. Радиаторът се намира зад двигателя, необичайна конфигурация, но с едни и същи размери на F91 DKW. Предните колела са задвижвани посредством 4-степенна механична скоростна кутия със свободно колело.