НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

FSO Syrena

Syrena е полски модел коли, първо изложени на търговския панаир в Познан през 1955 г. и произвежданиSyrena_104 през 1957-1972 г. от Fabryka Samochodow Osobowych (FSO) във Варшава и през 1972-1983 г. от Fabryka Samochodow Małolitrażowych (FSM) в Биелско-Бяла. 177 234 са направени от FSO и 344 077 от FSM, общо 521 311. По време на забележително дългия си производствен цикъл автомобилът е преминал само незначителни промени.

Двигателят е двутактов  746 сс двутактов двуцилиндров – 1956-1966 г. , и  842 сс двутактов трицилиндров – 1966-1983 г. Предаването е с 4-степенна ръчна скоростна кутия. Междуосието е от 2300 мм при дължина на купето от 4030 мм, ширина 1530 мм и височина 1520 мм, собственото тегло е 950 кг.

Syrena се произвежда в различни модели: 100, 101, 102, 103, 104 , а най- популярният модел е 105. Всички са с 2 врати седани с двутактови двигатели , първоначално на два цилиндъра. През 1965 г. Syrena получава по-голям 3-цилиндров двигател, разработен от Wartburg приблизително по същото време , както Wartburg стартира новия модел 353.

A ванът е наречен Syrena Bosto, има  и пикап R20, който се произвежда. Купе Syrena Sport и хечбек Syrena 110 (през 1966 г.), остават само прототипи.

fsm Syrena 105Syrena е русалка, който, според легендата, предпазва река Висла и полската столица, Варшава. Тя е представена и на герба на града.

Първоначално, полските инженери искат Syrena да има 4-тактов двигател с въздушно охлаждане и самоносещо шаси. Поради липсата на дълбоко изтегляне от метални части и за намаляване на разходите, първите Syrena 100 автомобили е трябвало да имат дървена каросерия, покрита с кожа като материал. Автомобилите са били задвижвани от 2- тактови двигатели , проектирани от инженер Фредерик Блуемке.1280px-Syrena_104_tyl

Първите два прототипа на Syrena са направени през декември 1953 г. Един – с дървена рамка, е построен от Станислав Панкиевич, а вторият, от стомана е направен от Станислав Лукашевич. Автомобилът се получава в края на краищата по средата чрез комбиниране на дизайна на първия автомобил със стоманена каросерия на втория (с едно изключение – на покрива остава дървена). От март 1955-та  FSO построява 5 прототипи на Syrena 100.

През септември те вземат участие в експериментално рали за покриване на разстояние от 5600 км. Един от автомобилите се разбива, разкривайки слабата конструкция на покрива, и се решава да бъде заменен със стоманен. На 20 март 1957 г. започва масово производство на Syrena 100.

Syrena 100 е представена на обществеността през  юни 1955 г. на XXIV Познански панаир. Колата предизвиква голям интерес, което кара да я пуснат в производство. Първоначално то е трябвало да бъде 10 хиляди коли годишно. Поради финансови причини, Syrena 100 и по-старата  полска кола – Warszawa, имат много общи части. В резултат Syrena се оказва тежка 950 кг.

Syrena 102 , произвеждана през 1962 г. и 1963 г., има малко по-различни детайли на тялото. „S“ версията на този модел споделя двигател с Wartburg 312.

syrena-bosto-02Syrena 103 (1963-66 г.) е префасонирана отпред и с различен двигател.

Следващият модел Syrena 104 е продължил в периода 1966-1972 г. Той има нов, трицилиндров двигател, скоростна кутия и префасонирани  задни светлини.

Syrena 105 се сглобява вече в две фабрики – в FSO (1972 г.) , както и по-ранните модели , и във FSM (1972-83 г.). За разлика от предшествениците си тя има редовни входни врати – т.е. отварящи се не срещу движението, както до този момент. Lux версията, произвеждана от 1974 г., има скоростен лост и ръчна спирачка между предните седалки. 105 служи като основа за други два модела – Syrena R-20, който е пикап и микробус – Bosto.