Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Volkswagen Karmann Ghia Type 34

През септември 1961 г., Volkswagen въвежда VW 1500 Karmann Ghia или Type 34, на базата на своята нова Type 3-платформа – шаси и задвижване1(същите като в 1500/1600 Notchback, Variant (Squareback ), и стайлинг от италианския инженер Серджио Старторели. Автомобилът се нарича още The Big Karmann в Германия, Razor Edge Ghia в Обединеното кралство, или Европейската Ghia (или  „Type 3 Ghia“ сред ентусиастите) в Съединените щати. Това е най-бързото серийно VW по онова време.

Дължината на автомобила е  4280 мм, при ширина 1620 мм и височина 1335 мм, сс междуосие от 2400 мм. Празното тегло е 910-940 кг.

Сравнително високата цена не предполага голямо търсене и са били построени само 42 505 (плюс 17 прототипни кабриолети) през цялото производство между 1962 г. и 1969 г. Type 34 се смята за полу-рядко срещан автомобил и малко екземпляра са запазени и възстановени днес. Един реставриран екземпляр от 1962 г. в цвят Pearl White през 2010 г. върви в САЩ и в Германия за $34 000. Там днес има и най-много запазени бройки.3

По това време в Ghia работи Джорджето Джуджаро, известният италиански дизайнер, който участва и в новия бразилски Karmann Ghia. Резултатът е Volkswagen Karmann Ghia TC (Touring Coupé), вътрешно известен като Type 145, въведен през 1970 г. на платформата на Volkswagen Variant, с въздушно охлаждан боксер от  65 к. с., предназначен само за Южна Америка.

Колата не е истински спортен автомобил,  а „Sportscar A Ladies ‘“, както казват във VW – „Спортна кола за дами“. Тя не е наследник на „малкия Karmann Ghia“ ( VW Type 14 ), а и двата са произвеждани и се предлагат паралелно. Докато Type 14 се основава на (леко модифицирано) VW Beetle шаси, 34 въз основа на VW Type 3 (VW 1500/1600) и на платформата с тази рамка и осите и задвижването. До появата на VW 411, т.е. от 1961 г. до 1968 г. е бил от най-големите, най-скъпите и най-бързите автомобили Karmann относно оферта от VW.

Karmann Ghia Typ 34Type 34 официално е четириседалков затворен лек автомобил със заден двигател и задни задвижващи колела. Колелата са независимо окачени и имаха първо кръг барабанни спирачки. Системата за 6-V осветление бе заменена от август 1966 г. със система 12 V. В моделната година 1966 (към август 1965 г.) на предните колела спирачките са били дискови; година по-късно единичната верига се заменя със система от две вериги. В моделна година 1968 задната ос е с модерна полу-следяща ръка срещу доплащане, на разположение във връзка с това  е напълно автоматична трансмисия. В модел 1969 г., ос на плаваща  връзка е стандарт за автомобили с механична скоростна кутия.

 

В допълнение към купето, за което  първоначално е бил предназначен автомобилът, както и при  малкия Karmann Ghia, също пускат кабриолет версия. За броя на кабриолетите като прототип има спекулация; много е вероятно, че 12 коли ( прототипи и пилотна серия) са били построени от Karmann в Оснабрюк.5

На 1 септември 1961 г. се пуска серийното производство на оборудван с 1.5-литров четирицилиндров боксер (45 к.с.) автомобил. По този начин той достига максимална скорост от 137 км в час.  За моделната 1964 г., Model S 1500 с два карбуратора, по-висока компресия и 54 к.с. се появява. Двигателят на S изисква висококачествен бензин. Той е бил две моделни години стандартният двигател. За моделната 1966 г., на S двигателят е заменен с 1600-кубиков двигател, също с 54 к.с., който може да работи и с нормален бензин. 1600 с 54 к.с. е поддържан до края на производството на типа превозно средство – с незначителни модификации.

Видът 34 не е търговски успех. След само 42 505 превозни средства от този тип производството е било прекратено без наследник.

4Благодарение на ниския брой от началото на големия Karmann сега едва ли може да се намери на пътя. Неговата техника е сравнително проста, лесна за поддръжка и ремонт, резервни части за шофиране и ходова част са лесно достъпни. Въпреки това, много Karmann специфични части на тялото, се считат за силно проблематични. За разлика от VW Beetle и същата техника VW за модели на VW Type 3 за „големия“ Karmann калниците  са проблематични, защото са заварени, а не на болтове, както при „малкия“. За целта е необходимо „дарение от донор“.

Въпреки, че се споменавва на места версия 1600 LE с двигател от Typе 3, който е с инжекцион, няма сведения да е пускан Karmann Ghia Type 34 с впръскване на горивото. Максималната скорост при модела 1500 е 137 км в час, а при 1600 – 150 км в час. Ускорението до 100 км в час съответно е за 22,2 сек и 19 сек.