Архив

FIAT

57.Fiat 1 logo-evo58.Fiat 2Fiat-logo4На 1 юли 1899 г. девет известни жители на Пиемонт, сред които е Джовани Аниели, впоследствие президент на фирмата, учредяват общество за производство и експлоатация на автомобили Fabrika Italiana Automobili Torino или F.I.A.T. Изписването на името на фабриката е и първата емблема на марката.

В качеството на първия свой автомобил фирмата заимства изделие на завода Ceirano&C, който става също собственост на новата компания. Това е малка кола с мощност на мотора 3,5 к.с. В същата година са произведени осем екземпляра от нея. Достоен за внимание е разположеният отзад двигател, който за разлика на съществуващите по това време едноцилиндрови има два цилиндъра. Максималната скорост е 35 км в час. Дизайнът е на Аристид Фациоли – инженер, дълго работил при Чейрано.

На следващата година асортиментът е разширен с мотори от 6,8,10 и 12 к.с.

Компанията стартира с капитал 800 000 италиански лири и първата и фабрика е в Корсо Данте. Още от самото начало, със 150 работници, тя се очертава като един от най-големите автомобилни производители в началото на миналото столетие.

Първата стъпка към масовия автомобил е моделът Tipo Zero от 1912 г., радиаторната решетка на който стилизира Пинин Фарина. Това е и  първата му работа съвместно с FIAT, благодарение на това, че погледът си върху него спира Аниели. Моделът започва с версията Torpedo, след това идват Spider и двуместен спортен вариант. Zero е първият автомобил по собствен дизайн на марката – двигателят е с работен обем 1846 куб. см, а мощността – от 12 до 15 к.с. За четири години са произведени 2 хиляди екземпляра с единична цена 7500 италиански лири.

През историята на фирмата първоначално емблемата е заоблен правоъгълник, в който са изписани инициалите на марката, а до-скоро – акронимът с всяка буква, изписана в самостоятелен четириъгълник.

През 1999 г.FIAT чества 100-годишен юбилей с пищна церемония. С много илюминации е обявено последното поколение на най-продавания модел на марката – Punto. На него е поставена изцяло нова емблема, наподобяваща един по-стар период на знаменитите италиански коли. Тя представлява кръг, заобиколен от лаврови клонки, в който са изписани инициалите на марката. По-късно логото стана кръг със стилизиран изрязан правоъгълник вътре в метално изпълнение, вътре с червен фон и буквите FIAT.

Сега автомобили под марката FIAT са произвеждани и се произвеждат по целия свят – в Италия, Полша, Бразилия (бестселър) и Аржентина. Джойнт венчърни фабрики има във Франция, Турция, Египет (с държавна автомобилна компания), Южна Африка, Индия и Китай.

FIAT Group е най-големият производител на автомобили в Италия, с модели, включващи FIAT Panda, Grande Punto, Stilo, Idea, Croma, Ulysse, Doblò и др. Автомобилни компании, управлявани от FIAT Group Automobiles S.p.A, са Ferrari S.p.A. и Maserati S.p.A.. Днес автомобилната група управлява добре известни автомобило-производители, като Lancia Automobiles S.p.A, Alfa Romeo Automobiles S.p.A, Abarth & C. S.p.A., FIAT Automobiles S.p.A, IVECO S.p.A., и Maserati S.p.A.. Ferrari S.p.A. е собственост на FIAT Group, но се управлява автономно. Служителите са 137 800 (края на 2010 г.). Печалбата е 179 млн. EUR (2010 г.) Производството е 2 046 060 единици (автомобили и LCVs, 2011 г.). От 2009 г. FIAT Group (не е включено неговото дъщерно дружество Chrysler) е деветият по големина в света производител на автомобили и най-големият в Италия. Извън Италия, най-голямата страна на производството е Бразилия, където марката е лидер на пазара. В края на 2012 г. FIAT притежава вече 61,8% в Chrysler.

Изп. директор Маркионе предрича през 2008 г., че на пазара скоро ще останат само 5-6 големи играчи. През 2011 г. конгломератът са разделя на FIAT Auto, включваща няколкото автомобилни бранда, и  FIAT Comercial, в който остават IVECO и производствата на селскостопанска, търговска и друга техника.

Моделите на FIAT Group, печелили наградата „Автомобил на годината“ в Европа, са, както следва:  за 1967 г. – Fiat 124, за 1970 г. – Fiat 128, за 1972 г. –  Fiat 127, за 1980 г. –  Lancia Delta, за 1984 г. – Fiat Uno, за 1989 г. – Fiat Tipo, за 1989 г. – Fiat Tempra, за 1994гг. – Fiat Coupe, за 1995 г. – Fiat Punto, за 1996 г. – Fiat Bravo/Brava, за 1998 г. – Alfa Romeo 156, за  2001г. – Alfa Romeo 147, за 2004 г. – Fiat Panda и за 2008 г. – Fiat 500.