Архив

Mini

Mini е легендарен британски автомобил. Разработен е от Алек Исигонис. Познавачите на историята 1960_morris_mini_minor_by_doctorreplen-d5to28v разказват, че първоначалните скици на формите  били нахвърляни от конструктора на салфетка, докато бил с приятели в ресторант…

Разразява се поредната енергийна криза, провокирана от конфликта в Суецкия канал. Моделът, със своята икономичност, лекота и заедно с това – комфорт, има голям успех. Двигателят му, в един блок със скоростната кутия, е разположен отпред напречно и задвижва предните колела. Междуосието му е  от само 2,203 м, при обща дължина на автомобила 3,050 м.  Двигателят е 4-цилиндров от 848 куб. см с мощност 34 к. с. Колелата имат независимо ластично окачване.

Mini_rear_20080215Автомобилът е представен на 18  август 1959 г.  Името му е Austin Mini Seven или Morris Mini Minor . Има плъзгащи се странични прозорци, а шевовете на купето са външни. Бързо става ясно, че това е нещо повече от семейна кола. Добрият приятел на сър Алек – Джон Купър, се захваща и с Mini, като създава версията Cooper с  повишена мощност и два карбуратора. Пат Мос, сестра на Стирлинг Мос, печели много важни ралита с него. А Пади Хопкирк е  първи в Рали „Монте Карло”. Обемът на двигателя през 1964 г. е 1275 куб. см. За група I  Cooper има повишена мощност от 75 к. с., а за група II – 120 к. с.

Seven се произвеждаше до 1961 г.,  Mini Minor – до 1967 г. Пускат се и версии „ван”. След като през 1969 г. отпадат марките Austin и Morris, моделът носи просто името Mini. Третият вариант се пускаше до 2000 г.Morris_Mini_Minor_Traveller_1966

Автомобилът е тясно свързан с живота на Александър Арнолд Константин Исигонис – английски конструктор от гръцки произход. Той е роден на 18 ноември 1906 г. в Измир и емигрира в Англия през 1922 г., спасявайки се от гръцко-турската война. Получил техническо образование, през 1936 г. постъпва в компанията Morris Motors. В нея той разработва през 1948 г.  оригиналния модел Minor, автомобил с „чисто британски” имидж – не луксозен, но надежден, лек за управление и маневрен. Това е особено ценно при движение по препълнените тесни улици на големите градове.  Базовият модел има редица технически нововъведения. Това е първият напълно английски автомобил, прехвърлил производство от 1 млн. Правeше се до 1971 г.

Mini_Van_001Известно време Исигонис се занимава със своите проекти, но в началото на 50-те години идва в корпорацията British Motor – най-големият производител на автомобили в Европа по това време, където през 1959 г. създава втория си и по-голям бестселър – четириместния модел Mini. Той е един от  основополагащите в историята на автомобилния дизайн. За заслугите си през 1967 г. Алек Исигонис е приет за член на Британското кралско общество, а през 1969 г. кралицата го посвети в рицарство. Почина на 2 октомври 1988 г. в Бирмингам.1280px-63AustinCooperS

През годините Mini се произвеждаше като Austin  и  Rover. През 1994 г. BMW купи Rover Group за 800 млн. лири стерлинги, формирайки нова група, начело с Бернд Пишецридер – племенник на Исигонис, който отиде по-късно във Volkswagen. Производствената програма на англичаните допълни гамата на баварците. Британските леки автомобили  застанаха в нишата под трета серия, а Land Rover  влезе в класа на пълнозадвижваните. Сделката излезе неуспешна и доведе до загуби, предизвикали разтрогване на този „неравностоен брак”. Mini, след чувствително влияние на мюнхенския концерн, остана притежание на BMW. След поемане марката от мюнхенци през 2001 г., името стана MINI с главни букви.

Направи се напълно наново разработен Mini „под шапката” на  Мюнхен. Въпреки промените, автомобилът напомня по външен вид на пропорциите и формите за предшественика си. По размери е малко по-голям и е значително по-мощен, но силуетът е на познатия бестселър.