Архив

Новостите при гумите

Новият Регламент за етикиране в ЕО

От ноември 2012 г. се прилага нов Регламент на Европейската общност за етикиране на автомобилните гуми. Той се прилага

Означенията по гумата за лек автомобил

Означенията по гумата за лек автомобил

общо и е обвързващ за гумите на всички леки и товарни автомобили след юли 2012 г. Подробни рекламни и разясняващи материали може да се намерят при фирмите-дистрибутори на различните производители в страната. Целта с новото етикиране е да се даде повече информация за ключовите функционални свойства на гумите, когато отидете в магазина, за да си купите.
Оформлението на етикета за горвина ефективност и сцепление върху мокра настилка е подобно на съществуващия до този момент етикет за енергийна ефектимност, при който А означава гума с най-висока функционалност за своята категория, G – с най-ниската такава, но въпреки това съвместима със закона. Външният шум от контакта на гумата с пътната настилка е изразен със стойност в децибели, в комбинация с една, две или три звукови вълни.
На етикета има диаграма, която осигурява на купувача информация за сцеплението на гумата върху мокра пътна настилка. Подобреното сцепление при мокри пътища намалява спирачния път. До този момент обозначението за сцепление бе посочено само за гумите на леките автомобили. С новия Регламент влиза в действие и метод за измерването на сцеплението и при леки, и при товарни автомобили.
Втора диаграма на етикета посочва нивото на горивната ефективност. Тя се определя от съпротивлението при търкаляне на гумата.
Външният шум вече също е обозначен. Това е шумът, генериран от самата гума, от нейния контакт с пътя. Изразен е в децибели, в комбинация с една, две или три звукови вълни. Една вълна показва най-добрата функционалност, което означава, че нивото на шума е поне 3 dB под новите законови граници. Три черни вълни показват по-слабото функционално представяне и представляват ниво на шум между предишната максимална граница и новата, по-ниска, въведена с Регламент 661, който влиза в сила между 2012 г. и 2016 г.
За повече информация се поинтересувайте от дистрибуторите на производителите на гуми, които се информират постоянно за най-актуалното развитие по отношение на Регламент ЕО №1222/2009 г. за етикиране на гумите. През 2016 г. Европейската Комисия ще проучи резултатите от Регламента и, ако е необходимо, ще направи преценка на правилата. Европейският Съюз разглежда възможността дали да включи или не в бъдеще и регенерираните гуми.

 

Самонапомпваща се гума на Goodyear

Технологията е наречена AMT (Air Maintenance Technology) и дава възможност за автоматично регулиране на налягането в 109.a2d29d599e61c74d436e60dc719320b6автомобилните гуми. Подобни системи се използват предимно от военните вече почти 50 години, но те са снабдени с отделен компресор, система от тръби и особена конструкция на джантата.
Инженерите на Goodyear успяват да обединят това оборудване и да го интегрират в самата гума, като стандартната електрическа помпа въобще не влиза в схемата. Goodyear използва просто, но гениално решение – гумата се надува за сметка на въртенето на колелото и налягането, причинено от натиска на колата върху асфалта.
В борда на гумата е вградена тръбичка, единият край на която излиза навън. Докато шофирате, тръбичката, която е мека се свива и подобно на механична помпа, засмуква въздух отвън. Специален датчик следи за съответното оптимално налягане в гумата. Когато то е достатъчно, запушва системата.

 

Технологията Run Flat

За Pirelli технологичното развитие на гумите е по-важно отколкото постигането на отделно върхово постижение. Гумите играят активна роля като основен компонент в автомобилната система, за да осигурят безопасност и контрол дори и при екстремни ситуации като спукване. В този смисъл, продуктите на Pirelli от серията Run Flat ни предоставят пълна възможност за постигане на сигурност на пътя и удоволствие от шофирането – способност да продължим пътя си дори и със спукана гума, запазвайки пълния контрол над автомобила в продължение на 80-150 км при максимална скорост 80 км/ч. Ако стандартна гума загуби въздух, джантата се врязва в нейния страничните блокове. Намаленото налягане повишава температурата в гумата, със сигурност поврежда вътрешните и компоненти и може да доведе до разрушаване на структурата й. Това значително повишава риска от изхвърляне на автомобила извън пътя. Мобилността, гарантирана от Run Flat гумите на Pirelli, се основава на самоподдържащата конструкция от допълнително подсилени с еластомерни компоненти страни, които издържат страничното и напречно натоварване на автомобила дори и при пълна загуба на въздушно налягане в гумите.
Pirelli Run Flat осигуряват:
– отлично управление – благодарение развитието в технологиите и подсилващите материали,
– оптимизирани спортни качества на автомобила и изключителен контрол върху пътя,
– повишена гъвкавост на структурата – дължи се на комбинацията от новия по-лек и еластичен пояс, подсилените стени и намалената дебелина, това от своя страна допринася за постигане на комфорта на стандартна гума,
– здрава конструкция на каркаса – устойчива към усукване и запазваща целостта на структурата за едно безопасно каране дори и при пълна загуба на въздушно налягане.
Такива гуми предлагат днес практически всички водещи производители под различни имена – BFGoodrich SSS, Bridgestone RFT, Dunlop DSST, Firestone RFT, Goodyear EMT, Kumho XRP, Michelin ZP, Pirelli RFT, Yokohama RF.
Има и друго решение на проблема – с допълнителен пояс вътре върху джантата – технология, която се използва при бронираните автомобили. Най-напред в тази посока е Мishelin със системата си PAX, която включва специална джанта и гума с особенно закрепване, кръгов вътрешен пояс и датчик за налягане. Това засега не е евтино. Системата явно има потенциал, след като лиценз за нея са купили вече Pirelli, Goodyear, Sumitomo и Toyo, а останалата конкуренция подготвя аналогични разработки.