Monthly Archives: април 2025
Eдин милион продадени автомобили: „Opel Corsa е абсолютен бестселър“
Любимецът на клиентите: Corsa е най-продаваният малък автомобил в Германия четири поредни години
Европейски успех: Corsa е лидер по регистрации във Великобритания и Гърция
Формула за успех: Функционален, динамичен, модерен и с богата гама задвижвания – от електрически и хибридни до високоефективни бензинови двигатели
Комбинирани стойности по WLTP:
- Opel Corsa Electric 100 kW (136 к.с.): разход на енергия 15.7–16.2 кВтч/100 км, CO₂ емисии: 0 г/км, етикет: A
- Opel Corsa Electric 115 kW (156 к.с.): разход на енергия 14.2–14.4 кВтч/100 км, CO₂ емисии: 0 г/км, етикет: A
- Opel Corsa Hybrid 81 kW (110 к.с.): разход на гориво 4.6 л/100 км, CO₂ емисии: 103–104 г/км, етикет: C
- Opel Corsa Hybrid 107 kW (145 к.с.): разход на гориво 4.6–4.7 л/100 км, CO₂ емисии: 105 г/км, етикет: C
- Opel Corsa 1.2 74 kW (100 к.с.): разход на гориво 5.3–5.7 л/100 км, CO₂ емисии: 120–128 г/км, етикет: D
Рюселсхайм. Opel Corsa продължава своя възход. Малкият бестселър на Opel е любим както на клиентите, така и на експертите. Сега марката празнува следващото голямо постижение на модела: от старта на производство на настоящото шесто поколение (F) през 2019 г. до днес от завода в Сарагоса, Испания, са произведени над един милион бройки, които вече са по пътищата на Европа.
„Нашата Corsa е абсолютен бестселър. Един милион продадени автомобила от текущото поколение показват ясно, че клиентите наистина обичат този модел. Свежият дизайн, достъпните топ технологии и компактните размери с висока функционалност я правят предпочитан избор. Тази уникална комбинация превръща автомобила във важен модел в продуктовата ни гама“, коментира Флориан Хютл, главен изпълнителен директор на Opel & Vauxhall и управляващ директор на Stellantis Германия. Продължение
Stellantis обяви пазарните си резултати за тримесечието: лидер е при хибридите и лекотоварните в ЕС30
- През първото тримесечие (Q1) нетните приходи на Stellantis са в размер на 35,8 млрд. евро, което е с 14% по-малко в сравнение със същия период на 2024 г;
- Консолидираните доставки са от 1217 хил. единици (спад от 9% спрямо Q1 на 2024 г.);
- Към 31 март 2025 г. общата складова наличност на нови превозни средства наброява 1210 хил. единици, като тук са включени и запаси от 333 хил. единици;
- Лансирането на три изцяло нови модела – Citroen C3 Aircross, Opel/Vauxhall Frontera и FIAT Grande Panda, допринася за увеличаването на пазарния дял в ЕС30 спрямо последното тримесечие на 2024 г.;
- Stellantis е лидер по продажби на хибридни автомобили в ЕС30 през първото тримесечие. Моделите FIAT Panda, Peugeot 208, 2008 и 3008 са водещи в сегмента;
- Компанията е водеща на пазара във Франция, Италия и Португалия, като Peugeot 208 заема челна позиция в избора на французите, а за италианците №1 е FIAT Panda;
- Stellantis Pro One затвърждава лидерството си в Европа, достигайки дял от 30,2% при лекотоварните автомобили и от 31,5% в сегмента на електрическите лекотоварни модели.
„Въпреки че финансовите ни резултати за първото тримесечие на 2025 г. са под нивата от предходната година, други ключови показатели отбелязват напредък в усилията
ни за търговско възстановяване“ – каза Дъг Остърман, главен финансов директор на Stellantis. – „Все още е рано да се коментира, но в Северна Америка се наблюдава подобрение в поръчките на дребно, докато в ЕС30 се отчита последователно увеличение на пазарния дял. Същевременно компанията се възползва от присъствието си на различни континенти, като регионите на Южна Америка, Близкия Изток, Африка, Индия и Азиатско-тихоокеанския регион като цяло са с положителен годишен ръст през първите три месеца на 2025 г. “
РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОДЪЛЖАВАЩИ ДЕЙНОСТИ |
СПИРАНЕ НА НАСОКИТЕ ЗА ФГ 2025
Поради променящите се тарифни политики, както и трудността при прогнозиране на възможните въздействия върху пазарните обеми и конкурентната среда. |
|||
Q1 2025 | Q1 2024 | Изменение | ||
Комбинирани доставки (хил. единици) | 1,233 | 1,371 | (10)% | |
Консолидирани доставки (хил. единици) | 1,217 | 1,335 | (9)% | |
Нетни приходи (млрд. евро) | 35.8 | 41.7 | (14)% |
Сервизната мрежа на Alfa Romeo, Jeep и FIAT значително се разширява
- Няколко центъра се присъединяват към оторизираната сервизна мрежа на Alfa Romeo, Jeep и FIAT и тя вече обхваща 9 града в България;
- „Балкан Стар Ритейл“ става вторият оторизиран сервиз в София, който ще обслужва и трите марки;
- „SFA Retail – Велико Търново“ добавя към сервизното си портфолио марките Jeep и FIAT;
- „Стефанов Мотърс – Плевен“ и „ФБ Моторс“ в Сливен ще обгрижват автомобили FIAT.
SFA Automotive, официалният вносител на Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Alfa Romeo, Jeep, FIAT и Abarth за България, разширява мрежата от оторизирани сервизни центрове за Alfa Romeo, Jeep и FIAT с още четири локации в София, Велико Търново, Плевен и Сливен. Така клиентите на марките ще разполагат с висококачествено обслужване на повече места из страната, като всички новоприсъединени сервизи ще предлагат пълния набор от услуги: гаранционни и извънгаранционни ремонти, диагностика, каросерийни и бояджийски дейности, както и продажба на оригинални резервни части и аксесоари.
„Балкан Стар Ритейл“ в София ще обслужва и трите марки – Alfa Romeo, Jeep и FIAT.
Центърът е разположен на ул. „Резбарска“ №5 непосредствено до шоурума им.
Компанията е в автомобилния сектор вече над 30 години и е изградила имиджа си с брандовете Mercedes-Benz и Mitsubishi. Комплексът ѝ е на площ от около 700 кв.м и има капацитет да обслужва едновременно до 15 автомобила – 10 за технически ремонти и диагностика и 5 за тенекеджийски и бояджийски дейности.
Още три от присъединените сервизни центрове са с дългогодишен опит и са вече познати на клиентите на SFA Automotive, тъй като обслужват други марки от портфолиото на вносителя. „SFA Retail – Велико Търново“ добавят Jeep и FIAT към следпродажбените си услуги, които до момента обхващаха Peugeot, Citroen и Opel. Със сервизирането на тези три марки са познати и „Стефанов Мотърс – Плевен“, които сега поемат грижата и за FIAT. „ФБ Моторс“ в Сливен също включват FIAT към досега обслужваните от тях Peugeot и Opel. Продължение
Тръмп нарежда изключения от автомобилните мита
Президентът на САЩ Доналд Тръмп промени тарифите на своята администрация от 25% върху вносните автомобили и части, като въведе изключения. В сила от 29 април 2025 г. ревизираните мерки предоставят финансово облекчение на автомобилните производители, сглобяващи превозни средства в Съединените щати.
Изображение: Volkswagen
whitehouse.gov (информационен лист), whitehouse.gov (изпълнителна заповед), wsj.com, cnbc.com, businessinsider.com (Европа)
30.04.2025 г. – 08:13 ч.
Ревизираната мярка, която влиза в сила незабавно, предлага финансово облекчение върху тарифата от 25%, наложена преди това върху вносните автомобили и части. Съгласно изменената политика производителите на автомобили, сглобяващи превозни средства в САЩ – включително електрически превозни средства – ще отговарят на условията за компенсации до 3,75% от препоръчителната цена на дребно на производителя (MSRP) през първата година, като през втората година тя ще спадне до 2,5%.
Облекчението обаче зависи от нивото на местно съдържание в превозните средства. Например превозно средство с 85% съдържание на САЩ или USMCA (Споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада) на практика ще бъде освободено от митата, докато превозно средство с 50% вътрешно съдържание все още ще носи мита върху част от стойността си. Администрацията също така предупреди за строги санкции за вносители, които претендират за намаление на митата над одобрените количества
Трябва да се отбележи, че обявените по-рано допълнителни тарифи за авточасти все пак ще влязат в сила на 3 май. Освен това изключенията се прилагат само за „автомобили, които преминават окончателно сглобяване в Съединените щати“, се посочва в изпълнителната заповед. Не включва производители на авточасти. Освен това тарифите на Тръмп за Китай – в допълнение към тарифите за автомобили и части – също остават в сила. Въпреки това, целта е да се даде време на производителите на автомобили да намерят нови местни производители.
Новите изключения са със задна дата, когато тарифите за първи път влязоха в сила в началото на април. Не е ясно обаче как производителите на автомобили ще получат възстановените средства или откъде ще дойдат средствата. Продължение
Citroën представя следващото поколение на C5 Aircross
Citroën представи второто поколение на C5 Aircross, което е базирано на новата платформа STLA-Medium на Stellantis и ще се предлага и като BEV версия ë-C5 Aircross.
Изображение: Citroën
stellantis.com, 29.04.2025
Второто поколение ë-C5 Aircross ще бъде пуснато в две версии: Вариантът „Standard Range“ работи със 157 кВт задвижваща мощност и 73 кВтч използваема батерия за WLTP пробег до 520 км, докато „Long Range“ моделът доставя 170 кВт задвижваща мощност, съчетана с 97-кВтч батерия за 680 км WLTP пробег. И двата варианта са изградени на платформата STLA-Medium, която е базирана на 400-волтова архитектура.
Citroën за първи път представи своя C5 Aircross като концепция на автомобилното изложение в Париж миналия октомври, но не беше включил никакви технически спецификации. Като се има предвид, че моделът е базиран на платформата STLA Medium, сравненията с пуснатите електрически SUV модели от Peugeot и Opel/Vauxhall на същата платформа не са далеч от това, което е пуснато сега. За сравнение, пробегите за Opel и Peugeot са зададени съответно на 523 км и 525 километра, което означава, че „Стандартният обхват“ C5 Aircross се представя малко по-малко ефективно от колегите си.
Пазарното лансиране в Европа на новия ë-C5 Aircross е планирано за втората половина на 2025 г. Докато френският производител не уточнява в съобщението си кои пазари конкретно има предвид, тъй като са описани „основните европейски пазари“, производителят уточнява, че моделите ще се сглобяват в завода на Citroën в Рен.
ë-C5 Aircross ще бъде фабрично оборудван с термопомпа и бордово зарядно устройство с мощност 11 кВт за AC зареждане. От 2026 г. Citroën обяви, че ще се предлага и опционално трифазно двупосочно зарядно устройство с мощност 22 кВт. Все още не е известно колко ще струва допълнително. За момента обаче е вероятно да бъде за приложения от превозно средство до зареждане и все още не за използване от превозно средство до дома (V2H) или от превозно средство до мрежа (V2G). Френската компания обявява технологията V2L само от 2026 г., за да „доставя електричество на външни устройства, превръщайки колата в мобилен и гъвкав източник на енергия. Технологията V2L е особено полезна в ситуации, когато достъпът до източник на енергия е ограничен, като например при пътуване или участие в дейности на открито.“ Продължение
Auto Shanghai: BYD разкрива разширен луксозен SUV и PHEV комби
През първото тримесечие на 2025 г. BYD претендира за титлата на най-големия производител на електромобили в света.
Следователно очакванията за голяма продуктова офанзива в Auto Shanghai бяха високи, но BYD избра по-премерен подход, разкривайки избрани допълнения към своето портфолио, които са насочени към специфични ниши, а не към широка гама нови модели.
carnewschina.com, cnevpost.com (и двата Yangwang U8L), cnevpost.com (10 000-ия Yangwang), carnewschina.com (Seal 06 DM-i), cnevpost.com (Denza Z Concpet)
Отличителният автомобил на щанда на BYD несъмнено е Yangwang
U8L, удължена версия на вече внушителния луксозен SUV от премиум дивизията на марката. U8L е удължен с 20 сантиметра, за да предложи по-просторна и разкошна шестместна конфигурация с четири индивидуални задни седалки. Удълженото междуосие вече е с размери 3,25 метра, увеличавайки общата дължина до 5,40 метра – с 8,1 сантиметра по-дълго от стандартното U8 Luxury Edition. Увеличението до голяма степен се дължи на липсата на външно монтирано резервно колело.
Според BYD удълженото пространство е особено полезно за пътниците на третия ред. U8L, твърди BYD, дори надминава Rolls-Royce Cullinan в своя клас.
U8L е базиран на платформата e4 на BYD, която разполага с четиримоторно електрическо задвижване – по един двигател на колело – предлагащо 880 кВт комбинирана мощност и до 1280 Нм въртящ момент. Това обаче не е чист BEV. U8L е конфигуриран като електрическо превозно средство с разширен пробег (EREV), с 2,0-литров бензинов двигател, който служи като генератор. Задълженията по окачването се управляват от хидравличната система за контрол на каросерията DuSus-P на BYD, а превозното средство е оборудвано с пакета за подпомагане на водача от най-високо ниво „God’s Eye A“, който включва тройни сензори Lidar.
Цената не е разкрита, но с емблемите на марката от 24-каратово злато, налични като опция, U8L е ясно насочен към върха на луксозния пазар. Докато стандартният U8 се харесва на собствениците-шофьори, U8L е позициониран повече към клиентела с шофьори – един от малкото сегменти, където чуждестранни марки като Mercedes-Benz (с GLS) все още държат власт в Китай. Продължение
Robotaxi услугата Waymo стартира във Вашингтон, окръг Колумбия
Дъщерната компания на Google Waymo продължава да се разширява: доставчикът на роботаксита планира да стартира във Вашингтон, окръг Колумбия през 2026 г. Услугата роботакси вече е активна в Сан Франциско, Финикс, Лос Анджелис и Остин и преди това обяви разширяването си в Атланта и Маями.
По waymo.com
Напълно електрическите превозни средства на Waymo, понастоящем Jaguar I-PACE, могат да бъдат удобно поръчани чрез приложението и не изискват шофьор. Ето защо Waymo го нарича напълно автономна услуга за навикване на превози. Автомобилите Waymo се движат в съответствие с ниво 4, което означава, че им е позволено да шофират автономно в рамките на предварително определена зона, която е напълно картографирана предварително. Ново превозно средство е разработено съвместно със Zeekr, но все още не е започнало серийно производство.
Съответно Waymo трябва да подготви пускането във всеки нов град с дълъг период от време, включително столицата на САЩ. Това включва не само картографиране на зоната за шофиране, но и връзка с властите и службите за спешна помощ, като пожарната и полицията, за да се гарантира, че роботаксито няма да им пречи. Правните въпроси също трябва да бъдат изяснени: „Ние също ще продължим да работим в тясно сътрудничество с политиците, за да формализираме разпоредбите, необходими за работа без човек зад волана в Дистрикта“, пише компанията в своя блог.
Съпредседателят на Waymo Текедра Мауакана казва: „Waymo One прави напълно автономното шофиране реалност за милиони хора в САЩ Ние сме развълнувани да донесем комфорта, последователността и безопасността на Waymo One на жителите на Вашингтон, тези, които работят и играят в града всеки ден, и милионите хора от цял свят, които пътуват до района всяка година.“ Продължение
Alphabet казва, че Waymo може да предложи роботакси за лична собственост в бъдеще
Коментарите идват, когато Tesla планира да пусне роботакси в САЩ тази година
Колите на Tesla струват около една пета от Waymo, казва Мъск
САН ФРАНЦИСКО, 24 април (Reuters) – Alphabet – самоуправляващите се таксита на Waymo може да са достъпни за притежаване от хора в бъдеще, каза главният изпълнителен директор Сундар Пичай точно както производителят на електрически превозни средства Tesla ще пусне robotaxis тази година в Съединените щати.

Хората правят снимки на такси Waymo без шофьор, преминаващо в Сан Франциско, Калифорния, САЩ. РОЙТЕРС
Waymo, който започна като малък самоуправляващ се проект през 2009 г. и се отдели от Google седем години по-късно, се разрасна бавно, но стабилно в сложен пазар на автономни превозни средства, който стана свидетел на няколко жертви поради рязко нарастващи инвестиции, строги регулаторни изисквания и тежки технологични препятствия.
С повече от 700 превозни средства в своя автопарк – 300 от които работят в Сан Франциско – Waymo е единствената фирма в САЩ, която управлява роботаксита без екипаж, които събират такси.
Пичай по време на конферентен разговор, не предостави времева линия или каквито и да било подробности за това как планира да продава превозни средства Waymo, освен че „има бъдеща опция за лична собственост“.
Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск наскоро коментира по-високата цена на колите Waymo в сравнение с тези на Tesla.
Превозните средства на Waymo използват комбинация от камери и скъпи сензори като лидар, за да създадат триизмерна карта на пътя, добавяйки излишък за повишаване на безопасността. За разлика от тях, Tesla зависи само от зрението на камерата и изкуствения интелект, което й позволява да контролира разходите. Продължение
Предварителните продажби на Renault 5 Turbo 3E са отворени
Резервациите за новия 5 Turbo 3E на Renault са отворени, което позволява на клиентите да получат приоритетна резервация за един от 1980 налични превозни средства за €50 000. Фаза на персонализиране е планирана за 2026 г., като първоначалните доставки трябва да започнат през 2027 г.
Изображение: Renault
renault.com, 25.04.2025
Turbo E3 е електрическа преработка на Renault 5 Turbo и Turbo 2, два популярни рали автомобила през 80-те години. Базиран е на персонализирана алуминиева платформа и е дълъг 4,08 м, широк 2,03 м и висок 1,38 м, което Renault нарича „ширина на суперавтомобил с дължина на градски автомобил“. Това го прави с 16 см по-дълъг от стандартния R5 E-Tech.
Автомобилът разполага с два задни мотора в колелата, които му дават задвижване на задните колела с въртящ момент от около 4800 Нм. Той ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди, а максималната скорост на пистата е 270 км/ч; съобщава се, че това го прави най-мощната пътна кола на марката „въобще“.
Що се отнася до батерията, Renault заявява, че ще има 70 кВтч батерия с вградено 800V DC зарядно устройство, способно да поддържа до 350 кВт. Това му дава стандартен WLTP пробег от над 400 км, с 15 минути време за зареждане, за да получите от 15 до 80 процента. Въпреки това, тъй като техническите спецификации подлежат на промяна, това може да не е окончателната спецификация.
Фазата на резервация ще помогне за предварителното финансиране на разработката на автомобила, като тези, които правят резервации, ще получат приоритет, когато най-накрая влезе в продажба. Продължение
Toyota и Lexus представят нови електрически седани
Toyota представи bZ7, изцяло електрически седан с дължина над пет метра, на Auto Shanghai. Междувременно премиум марката Lexus отпразнува премиерата на новото издание на седана ES – като електрически автомобил или като пълен хибрид.
Изображение: Toyota
global.toyota, carnewschina.com, lexus.eu
Нека първо да разгледаме Toyota bZ7: петметровият седан се присъедини към BEV моделите bZ4X, bZ3, bZ3X и bZ5 в Китай. Toyota вече показа проучване на bZ7 на автомобилното изложение в Гуанджоу през ноември; вариантът от Шанхай се смята за сериен дизайн. bZ7 възприема съвременния език на дизайна на Toyota, а фаровете напомнят на настоящото поколение Toyota Prius. Технологията на EV е разработена в Китай – в сътрудничество с партньора на Toyota GAC, съвместното предприятие Guangzhou Toyota Motor Co. и китайския център за развитие на Toyota Intelligent ElectroMobility R&D Center.
Според Toyota, bZ7 е предназначен да комбинира силните страни на двете компании – което означава „безопасно, надеждно и висококачествено производство“ на японската компания, съчетано с китайска авангардна технология. Въпреки това, тъй като все още официално е проучване, компаниите се въздържат с конкретни технически данни или информация за асистиращите системи.
Обещано е само, че bZ7 ще бъде пуснат на пазара в рамките на една година – и тогава ще разполага с „най-новата интелигентна технология, подходяща за водещия модел на китайската гама BEV“.
Толкова за кратката информация от прессъобщението. Представителите на Toyota бяха малко по-сговорчиви около премиерата в Шанхай. Както съобщава CarNewsChina, bZ7 ще бъде първият модел на GAC-Toyota, който ще бъде оборудван с операционната система HarmonyOS на Huawei за информационно-развлекателната система и кокпита. Има и лидарна система за асистентите за шофиране. На място обаче нямаше подробности за системата за електрическо задвижване. Продължение