НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Cord 810/812

Cord 810, а по-късно – 812, е един автомобил, произвеждан от Cord Automobile – подразделение на автомобилната компания Auburn, 268411-1000-0@2xпрез 1936 г. и 1937 г. Това е първият американски автомобил, проектиран и построен с предни задвижващи колела и с независимо предно окачване. Той последва 1934 Citroën Traction Avant. И двата модела Cord 810 и 812 също са първите, които предлагат скрити фарове.

Дизайнът на Cord 810 е дело на дизайнера Гордън М. Бюхриг и неговия екип от стилисти, в който са включени младите Винс Гарднер и Алекс Тремюлис. Първият американски автомобил с предно задвижване е с независимо предно окачване, и има една архаична тръба за заден мост с полу-елиптични задните пружини. Мощността идва от 4739 куб.см. Lycoming V8 с мощност 125 к.с., както при предишния L-29. Полуавтоматичното предаване е с четири-степени (три плюс ускоряваща) в предната част на двигателя, като при Traction Avant. Това позволява на конструкторите да се лишат от задвижващия вал и предаване на тунела. В резултат – новата кола е толкова ниска, че е не необходимо да има стъпала. Автомобилът има 3175 мм междуосие.

Според сведенията, замислен като Duesenberg, моделът е почти лишен от хром, 810 е със скрити панти и качулка на задното окачване, включени са понтонни калници със скрити фарове.

2_Cord-810-812Моделът има също чистачки с променлива скорост. На таблото е включен пълен инструментариум, тахометър, а радиото ще се превърне в стандартна възможност по-късно в индустрията чак през 1950 г. Най-очевидната  характеристика е капакът на носа, обгръщащ решетката, продукт на желанието на конструктора моделът да не бъде с конвенционална решетка.

Колата предизвиква сензация при своя дебют на New York Auto Show през ноември 1935 г. Тълпите са толкова гъсти, че присъстващите стоят на броните на близките автомобили, за да имат гледка към експоната. Cord успява да продаде само 1174 от новия 810 през първата година на модела, в резултат на механични проблеми.

810/812 проектът е отново на пазара почти веднага, през 1940 г., като боледуващите автомобилни Hupmobile и Graham-Paige се опитват да спестят пари, за да съживят фирмите, чрез използване на същата каросерия. С изключение на тяхното сходство с 810, 4-врати седанът на Hupp Skylark и Graham Hollywood, имат незабележими разлики. Прибиращите се фарове дават при тези коли път на обикновени фарове-шушулки, и мощността идва от стандартен преден двигател и задно предаване. Само около 1900 са били построени преди производството да е прекратено през есента на 1940 г.

IM000024.JPG

 

Между 1964 г. и 1970 г., бяха направени два по-нататъшни опита да се възпроизвежда оригиналният Buehrig дизайн за ограничено производство. И двете компании скоро спират производството на фона на финансови затруднения. 1966 реплика Cord 8/10 се захранва от задвижване на Corvair, а през 1970 моделите са с Ford и Chrysler задвижване.

Дизайнът на Cord 810/812 остава един от най-отличителните на 20-ти век. През 1996 г. списание American Heritage провъзгласи Cord 810 седан  за „единственият най-красив американски автомобил“.

Да погледнем габаритите на колата. Дължината е 4966 мм при ширина 1803 мм и височина 1524 мм.Теглото  1860 кг. Клирънсът – 229 мм. Мощността на двигателя е 125 к.с. (170 к.с. с компресор). Спирачките са  305 мм, барабани.