Tatra 613 K
Tatra 613 K е рядък конвертируем модел, който е карал само клечки от елита. Автомобилът не влиза в серийно производство. Направени са само пет екземпляра и ги вземат за себе си държавници, генерали и уважавани персони.
Ако сте искали в комунистическите времена луксозния автомобил Tatra 613, най-вече е трябвало да сте на водещи позиции в правителството, или поне в големите държавни предприятия. Обикновен смъртен не можел да купи тази кола, защото нямал пари за нея, тя се предлагала само за избрани клиенти. Но дори и сред избраниците не всеки можел да си позволи автомобила – той бил по възможжностите само на „каймака на обществото“ – висши персони или генерали. Те са имали възможността да се возят в рядката версия на 613 K – отворена за паради.
Развитието на тази машина започва малко след началото на производството на „нормалната“ 613, и резултатът трябва да служи като заместител на използваната преди ZIS 110Б съветската продукция. Работата започва в Metalex и ÚVMV, научно-изследователски институт за моторни превозни средства, на основата на класическата каросерия като разширена версия, обозначена като Специална. След завършването се започват работи по кабриолет.
Скоро, обаче, било установено, че тялото на Tatra 613 не може да се справи без покрив. Каросерията се извива толкова много, че може да се отвори задната врата. Ето защо, на колата остава парче от покрива над предните седалки, който действа като важна структурна част и е по-близо до това, което сме свикнали да наричаме кабриолет. Също така се добавят подкрепления зад задната седалка и в праговете.
Имайте предвид, че също така са проектирани промени – нетипични основни светлини и мигачи Bosch – първоначално разработени за Mercedes-Benz W116. От същия автомобил са взети и огледалата, контролирани от вътрешната страна, и хромът на вратите.
Покривът е от платно, но въпреки това, може да се монтира и твърд таван, и колата може да бъде почти нормален седан. В интериора има четири места, задните прозорци се дърпат, с хромирани рамки, и това не е проблем да става по време на шофиране, както е прието при военни паради.
За паради е необходимо да се кара бавно, така че стандартната петстепенна механична тристепенна автоматична скоростна кутия е заменена с Borg Warner. Двигателят остава същият, доказан 3.5-литров осемцилиндров V-образен с въздушно охлаждане, която произвежда 168 к. с. Максималната скорост е 130 км в час; Тук акцентът е поставен по-скоро върху допълнително бавната скорост, за да се позволи на нова машина да може да бъде управлявана бавно, като за разходка.
Уникално, обаче, ако наличната информация е вярна, е че е използвана скоростна кутия, която не е предназначена за монтаж в автомобили със заден двигател и задно предаване. От предния край на вала на редуктора по този начин се добавя обратно извън корпуса допълнителна предавка със съотношение 1:1. Това означава, че 613 K не е напълно била приложима в нормален режим на работа; достигайки само 130 км в час. Основната цел на тези автомобили, обаче, никога не е било нормално движение по пътя.
Във връзка с промяната на скоростната кутия предавките се сменят от арматурното табло. Също 613 кабриолетът не е климатизиран, има просто едно обикновено отопление.
Създадени са общо пет парчета от 613 K. Разработката на първата бройка датира от края на 70-те години, а останалите четири са били произведени през 1984 г. Две бройки са пътували в Прага, а другите две са на разположение в Братислава, петата е за архива. Всичките са били черни, със седалки от червена изкуствена кожа и червен килим на пода. Един от автомобилите по-късно е бил пребоядисан в бяло.
Има и един екземпляр без покрив над задните седалки, който по някое време возел туристи в Прага. Той имал кремообразен интериор и напълно различен сгъваем покрив.