Архив

Riley 4

Riley 4/68 и 4/72 са пълноразмерни британски коли, произвеждани от BMC от 1959 до 1969 г. Те са свързани1280px-Riley_4-68 с проектираните от Pinin Farina – Austin A55 Cambridge, MG Magnette Mk . III, Morris Oxford V  и Wolseley 15/60, и са характерни с гърбицата на капака на двигателя.

Друг подобен автомобил е 1959-1965 Siam Di Tella от Аржентина, който е външно идентичен с Riley 4/72 семейството. Имаше седана Di Tella 1500, комбито Di Tella Traveller и пикапа Di Tella Argenta. Всички те са оборудвани с 1498 cc двигател и тристепенна механична скоростна кутия, със смяна на скоростите от кормилната колонка.

Riley 4/68  се произвежда през 1959-1961 г. Направени са 10 940 коли. Това е седан с 4 врати, а в Арежнтина се пуска и пикап с 2 врати. Двигателят е 1489 куб.см. B- Series Straight- 4, междуосието – 2515 мм, дължината – 4521 мм, ширината – 1613 мм и височината 1448 мм.

Стартиралият през април 1959 г. 4/Sixty-Eight беше последният от петте Б серийни автомобили на BMC разработка на Pininfarina. Ползва се познатият от  MG Magnette III линеен двигател от 64 к.с. с двоен карбуратор. Това е с 6 к.с. повече, отколкото при Wolseley 15/60.

Външно каросерията се отличава отпред с решетката на Riley, задната част е като при  MG, но с по-остри перки. Вътре стандартно разполага с оборотомер.

Една кола е тествана от британското списание The Motor през 1959 г. и има максимална скорост от 141,9 км в час, може да ускори от 0-97 км в час за 18,8 сек. A разходът на гориво е 10,3 л/100 км.

7603421060_5dc93f897e_hRiley 4/72 е в производство от 1961 г. до 1969 г. Пуснати са 14 151 бройки. Двигателят е 1622 куб.см. B- Series Straight- 4, междуосието -2553 мм, височината – 1473 мм.

Точно преди Motor 1961 Show, през октомври , се пуска 4/Seventy-Two. Тясно свързана отново е с 16/60 актуализация на Wolseley. Двигателят е  1.6 L с 68 к.с. Използват се подобрени рол бари в окачването. Междуосието е увеличено, като задната ос е преместена назад и е увеличена предната следа. Тези промени са направени за всички сродни модели на другите марки с подобен дизайн, в отговор на отправените към тях критики за стабилността на колите.  Borg Warner автоматична скоростна кутия става опция в Riley.

Когато автоматична 4/72 е тествана от списание Motor през 1962 г., тя показва максимална скорост от 130,8 км в час, ускорение от 0- 97 км в час за 20,6 сек. и разход на гориво 10,7 л/100 км.

Riley е британски автомобилен производител и на велосипеди от 1890 г., основан от фамилията Рали.  Става част от Nuffield организация през 1938 г. и по-късно се слива в British Leyland, която от юли 1969 г. обявява прекратяване на производството Riley. Днес търговската марка Riley е собственост на BMW. Riley_4-72_green_r

Последният автомобил Riley е бил произведен през 1969 г. За много ентусиасти, обаче, името на Riley все още има резонанс в 21-ви век. Много от оригиналните състезателни „райлита“ се конкурират редовно в VSCC (Vintage Sports Car Club) събития , и „промоции“. По-късно Rover Group наследява производството на Riley.За кратко време, след закупуване на на Rover от BMW Group през 1994 г., имаше надежди, че марката може да бъде съживена, тъй като председателят Бернд Пишецридер  беше ентусиаст за много от несъществуващите британски марки. След отстраняването на Пишецридер през 1999 г., както и продажбата от BMW на MG Rover Group през 2000 г., обаче, тези надежди избледняха, макар правата за марките Triumph и Riley, заедно с Mini/MINI да бяха задържани от BMW.