Simca 1100
Simca 1100 е френски автомобил, пускан през 1967-1982 г. от подразделението Simca на Chrysler в Европа. Той е заменен от (Simca) Talbot Horizon.
Класът е Supermini, категория 3 врати хечбек, хечбек с 5 врати, 5 врати комби, 2 врати пикап транспорт, 3 врати ван и 2 врати ван (висок покрив).
Двигателя е отпред, с предно предаване, междуосието е 2520 мм, при дължина 3937 мм, ширина 1587 мм и височина 1460 мм, тегло празен – 918 кг.
1100 е резултат от „Проект 928“, започнат през 1962 г., финализиран от инженерите Филипе Грунделер и Чарлз Везни. Проектът е резултат от проучване на пазара в началото на 1960, което показва, нарастващата популярност на предно задвижваните автомобили, които предоставят по-добро оползотворяване на вътрешното пространство и комфорт за малките автомобили. През 1963 г. е било одобрено напречното проектиране на двигателя. Simca 1100 е един от първите проекти извън Fiat, които разполагат с напречен двигател, възможно като резултат от влиянието Fiat, като основен акционер.
През 1963 г. Chrysler взема контролния пакет в Simca и одобрява проекта през 1964 г., с цел производство от лятото на 1967 г.
Когато за първи път е показан в Сардиния и на Парижкия автосалон през 1967 г., моделът 1100 е напреднал в дизайна, отличаващ се с хечбек със сгъваеми задни седалки, дискови спирачки, пиньон, независимо предно окачване на двойни триъгълни носачи и задно – на надлъжни лостове с бар срещу усукване. Многобройни разновидности са на разположение, с ръчна, автоматична и полуавтоматична трансмисия. Двигателят е наклонен, за да се даде възможност за по-нисък капак, скоростната кутия и суспензията са с подрамка, за да може да се получи сравнително ненатоварена каросерия. 1100 изучава отблизо опита на Volkswagen с проектирането на Volkswagen Golf.
1100 е (заедно с по-скъпи Renault 16 и Austin Maxi) един от първите проекти хечбек, със сгъваема задна седалка, и в три и пет врати вариации. Различните нива на оборудване са определени като LS, GL, GLS и Special. Три и пет врати комбита също са включени в обхвата.
Колата е оборудвана с Simca Тип 315 бензинови двигатели OHV с 944-, 1118-, и 1294-кубикови варианти, в зависимост от годината и пазара. Мощността съответно е 45 к. с., 50 к. с., 59 к.с. и 62 к. с., а при 1442 куб. см. мотор – 83 к. с.
1100 имаше четири степенна скоростна кутия и място за петима души. Има и тристепенна полуавтоматична предавателна кутия, с електронно задействан съединител. Във Франция, 1100 е много успешна, постига статут на бестселър, въпреки че е по-малко конкурентоспособна на неевропейските пазари за износ.
Три лекотоварни версии с ван, пикап и с висок покрив ван, Simca VF2, са продавани през 1973-1985 г., след като 1100 са били изтеглени от пазара. През 1974 г. на спортното TI се появява двигател 1294 (82 к. с.), по времето, когато колата беше белязана и от козметичен редизайн. Въз основа на 1100 шаси, Matra създава кросоувър – Matra Rancho.
Simca 1100 се произвежда, освен във Франция, и в Швеция и Испания. Любопитното е, че испанските версии 1100S са пуснати на пазара като Simca 1200 и версията TI имаше 84 к. с. от 1442-кубиковия си двигател.
Общо 2,2 милиона коли са били произведени. Заместникът на 1100стана (Simca) Talbot Horizon, има успех в САЩ, където го продават като Dodge Omni и Plymouth Horizon. 1100 е също в основата на Matra Rancho, ранен кросоувър, който има сериозен външен вид на 4×4, но Simca 1100 е базисна.