Архив

Alpine A110

Alpine A110, известен също като Berlinette, е спортен автомобил, произвеждан от френския  производител Alpine_Renault_berlinette_BW_1Alpine през 1961-1977 г. Alpine A110 е въведен като еволюцията на A108. Категория – 2 врати купе. Дизайнер е авторът на решетките на BMW – Джиовани Микелоти.

Подобно на други Alpines, от 1961 г. A110 използва много части от Renault – включително двигатели. Но докато предходният A108 е проектиран около компоненти на Dauphine, A110 е актуализиран, за да използва части от R8. Подобно на A108, A110 има за гръбнак  стоманено шаси с каросерия от фибростъкло. Първоначално е бил на разположение с 1.1 L R8 Major  или R8 Gordini двигатели. Двигателят Gordini доставя 95 к.с. при 6500 об. по SAE.

Ето двигателите, използвани в автомобила:

A110 – 1100 „70“ 1000, 1964-1969  г.,  R8 Major тип 688, 1108 куб.см. 66 к.с. SAE

A110 – 1100 „100“, 1965-1968 г., 1100 VB R8 Gordini,  1108 куб.см. 95 к.с. SAE

A110 – 1300 S, 1965-1971 г., 1300 VB настроен R8 Gordini тип 804, 1296 куб.см. 120 к.с.  SAE

A110 – 1300 G, 1967-1971 1300 VA R8 Gordini тип 1300 814,  1255 куб.см. 105 к.с. SAE

A110 – 1500, 1967-1968  г. , R16 блок, 1470 куб.см. 82 к.с. SAE

A110 – 1600, 1969-1970  г., 1600 VA R16 TS, 1565 куб.см. 92 к.с. SAE

A110 – 1300 V85, 1969-1976 г., 1300 VC R12TS,  1289 куб.см. 68 к.с. DIN

A110 – 1600, 1970-1973 г., 1600 VB настроен R16 TS, 1565 куб.см. 125 к.с. DIN

A110 – 1600, 1973-1975 г., 1600 VC, SC R17 TS, 1605 куб.см. 126 к.с. DIN

A110 – 1600 SI, 1974-1975 г., 1600 VD R17 TS с впръскване на горивото, 1605 куб.см. 127 к.с. DIN

A110 – 1600 SX, 1976-1978 г., R16 TX тип 843, 1647 куб.см. 93 к.с. DIN

alpine-a110-04A110 постига повечето от славата си в началото на 1970-е като победител рали автомобил. След като спечели няколко състезания във Франция в края на 1960-е с двигатели R8 Gordini, колата е снабдена с алуминиев блок на двигателя Renault 16 TS. С два двукамерни Вебер 45 карбуратори на TS двигател доставя 125 к.с. при 6000 об. DIN. Това позволява на модела 1600 да достигне максимална скорост от 210 км в час. С по-дълго междуосие е 2 +2 Alpine GT4, актуализиран с двигателите и механиката, който се предлагат на пазара като A110 GT4.

Колата достигна световна слава през сезона 1970-1972 г., когато участва в новосъздадения Международен шампионат за производителите, печелейки няколко събития из Европа и се смята за един от най-силните рали автомобили на своето време. Известна е победата на Monte Carlo Rally 1971 с шведски шофьор Ове Андерсон.

Когато Renault изкупува Alpine , International Championship е заменен от Световния рали шампионат за 1973 г., в който Renault избира да се конкурира с A110. Печели 1973 Monte Carlo Rally и повечето състезания, и Alpine взема първата Rally World Champion титла.

A110 Berlinette (1966) има дължина 3851 мм, ширина  1471 мм и височина 1130 мм. Диаметърът на завой  е 9,246 м, междуосието – 2099 мм, празното тегло – 544 кг. Максималната скорост е 219 км в час.

A110 1600 (1970-1973 г.) е с изходна мощност 125 к. с. по DIN, теглото е 620 кг, дължината на автомобила – 4039 мм, при ширина – 1501 мм и с междуосие 2271 мм. Максималната скорост е 210 км в час.

A110 модели са изработени от различни други автомобилни производители по света. Alpine A110 се произвежда в Бразилия,  в Мексико под името Dinalpin, 1965-1974 г., от Diesel Nacional (DINA), произвежда се и в България под името Bulgaralpine, 1967-1969 г., от кооперации, учредени между SPC Metalhim и ETO Bulet, чието съдействие също доведе до създаването на Bulgarrenault.Alpine-A110-motorsport_01

По същото време с чисто рекламна цел към Bulet е създаден и автомобилен отбор, в който са включени братя Чубрикови, братя Агура, Роберт Кюркчиев, Славчо Георгиев и Атанас Тасков. Още с първите си изяви, кратко просъществувалият спортен тим се налага като безспорен фаворит в голяма част от автомобилните състезания у нас и в чужбина. През 1978 г. всички автомобили Bulgaralpine излизат от хомологация и са спрени от състезания.

Първоначалните намерения са да бъде изработван по един автомобил Bulgaralpine  на ден, но и до момента все още е трудно да се уточни общият брой спортни коли, произведени в Пловдив за периода 1967-1969 г. Според някои данни са завършени само 60 автомобила, според други те са 120, като 70 от тях са били предназначени за родния пазар, а останалите 50 за износ. Ръководителят на това производство Илия Чубриков си спомня за около 100 произведени броя, като нито един от тях не е изнасян зад граница. Цената на Bulgaralpine в края на 60-е години е 8200 лв.