Архив

SAAB 99

Това е легендарен модел на шведския производител Saab Automobile, който се пуска от 1968 г. до 1984 г.,1982_Saab_99_4-dr когато е заменен от Saab 90 и Saab 900. От класа на компактните автомобили е. Може да бъде в разновидности на каросерията купе с 2 врати, – с 3 купе и комби, с 4 врати седан или хечбек или комби с 5. Предлага се с избор между 4- или 5-степенна механична скоростна кутия, или 3-степенна Borg-Warner автоматична.

Стартира като проект Gudmund. Това е проект за разработване на нова и по-голяма кола, за да вземе дял производителят  извън рамките на пазара за по-малкия Saab 96. Тази нова кола става Saab 99, проектирана от Сикстийн Сизън и представена в Стокхолм на 22 ноември 1967 г.

Въпреки че инженерите на Saab харесват двутактов двигател, е решено, че е необходимо четиритактов и изборът е 1.75 L (по-късно 1,85 L) двигател от Triumph, Triumph Slant-4 двигател, използван в Triumph Dolomite, но версията на Saab е снабдена с карбуратор Zenith-Stromberg CD, разработен специално за Saab.

1969-SAAB99Първите коли идват през есента на 1968 г. През 1970 г. интериорът търпи  лифтинг и става по-луксозен, с ново инструментално табло. Изпускателната система е изработена от алуминий. През март е въведен 99E Automatic. Той има 1.75 L двигател с електронно контролирано впръскване на горивото, от 95 к.с. Версията с е четири врати.

През 1971 г. 99 е по-голям и с по-силен двигател – 1.85 L двигател, 86 к.с. с карбуратор  и  95 к.с. с впръскване на горивото. 1.75 L вече е достъпен само с карбуратор. Saab въвежда чистачки на фаровете. Арматурното табло е с редизайн, заедно с нови инструменти.

През 1972 г., вече не е на разположение 1.75 L двигател. Мощността е увеличена до 88 к.с. за моделите с карбуратор и 97 к.с. – с инжекционно впръскване. Става достъпен двигателят 2.0 L. Основната промяна тази година са новите пластмасови брони, които могат да поемат въздействия до 8 км в час и да запазват формата си. Окачването е втвърдено и получава силни амортисьори. С електрическо нагряване е седалката на водача.

99 EMS е въведен през януари 1972 г. Това е спортен модел, първоначално достъпен само във версия с две врати. Той има по-твърдо окачване и цвят металик в сребро или мед като опция. Двигателят 1985 куб.см. с Bosch D-Jetronic електронно впръскване дава 110 к.с. и максимална скорост от 170 км в час.

През 1973 г. е въведен евтиният 99L. Той е с две врати с 1.85 L двигател 88 к.с. Всички останали модели имат 2.0 L двигател. LE модел има електронно впръскване на горивото и е главно за износ.

Въведените през 1974 г., 3 врати, хечбек и комби купе (пуснати на пазара като Wagon Back  в САЩ) са с 10 см по-дълги от седана. През 1975 г. са подобрени спирачките и ръчната спирачка работи директно върху основните спирачни накладки, 99 е вече на разположение в две версии, едната с карбуратор с 100 к.с. и с инжекционно впръскване на гориво версия Bosch K-Jetronic система за впръскване на горивото, 118 к.с. През февруари моделът  Zenith-Stromberg 150CDS (E) с двойни карбуратори е бил достъпен само за купе комби.

През 1976 г. е въведено отопляемо задно стъкло. Луксозеният седан с 4-врати 99 GLE идва с хидравлика на волана, автоматична скоростна кутия, двигател с инжекционно впръскване, луксозна тапицерия на седалките и подлакътника на задната седалка.

През 1977 г., предните фарове и задните светлини на седана са уголемени. На следващата година идва 99 Turbo, достъпен само като купе комби до следващата година. Турбо двигателят произвежда 145 к.с. като колата има максимална скорост от 200 км в час. Турбокомпресорите са от Garrett AiResearch.

През 1984 г. са направени някои незначителни промени. Това е и последната година на 99. Общо са направени 588 643 коли.