Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Opel Diplomat

Opel Diplomat е един луксозен автомобил, произвеждан от Opel – неговият флагман навремето.1280px-Opel_Diplomat_A_V8_Coupé_1965-1967_frontleft_2008-07-17_U

Моделите на Opel традиционно Admiral и Kapitän, са въведени през 1938 г. и 1937 г. съответно. През 1964 г., три модели са съединени, в така наречения KAD  (Kapitän, Admiral, Diplomat ) диапазон от новия Opel Diplomat. По същество трите са  марково инженерство на версии на едно и също ново превозно средство. Тези луксозни автомобили се правят до 1967 г. Предшественик е Opel Kapitän. Наследник – Opel Senator.

През февруари 1964 г. Opel представя нова гама от водещи модели като наследници на Opel Kapitän P – моделът  1959/1963 г. При пускането на тези модели KAD (Opel Kapitän, Admiral и Diplomat; наричани също The Big Three  от Opel ) са на разположение с 2.6 литра или 2.8 литра, шест цилиндрови бензинови двигатели (100 или 140 к.с.), или V8 – Chevrolet с малък блок на двигателя 4.6 литра, който партнира с две скорости Powerglide автоматична трансмисия – 190 к.с. Последният двигател е изместен от V8 – Chevrolet – голям блок от тип 327 (5.4 литра) през октомври 1966 г. (230 к.с.) .

4971646138_f2b786d4a2_bКато флагманският модел на компанията, Diplomat е бил достъпен само с V8 двигатели – 190 и 230 к.с. Максималният въртящ момент при двата последни двигателя е  съответно 347 Nm при 3000 об./мин и 427 Nm при 3100 об./мин. Максималните скорости са съответно 175-180 км в час и  198 – 200 км в час. Разходът на гориво – 16-17 и 19.0 – 20.0 л/100 км.

Opel Diplomat A (1964-1968), който е с хоризонтални предни фарове и почти идентичен външно с Admiral,  има междуосие от 2845 мм, при дължина на каросерията  4948 мм, ширина 1902 мм и височина 1445 мм. Собственото тегло е 1380-1630 кг. Diplomat A V8 е имал, за разлика от сестрите си, сервоусилвател на волана, 15-инчови джанти, ел. предни и задни стъкла, винил покрив, по-елегантен интериор с дървени апликации, голяма централна конзола със скоростния лост на автоматичното предаване с хром и други подробности. Интериорът е с фурнир от истинско дърво на панелите на вратите, арматурното табло и волана.

Всички модели KAD имали двукръгова спирачна система с предна дискова спирачка и спирачка бустер. Шасито на Diplomat е проектирано от усилени пружини и с по-големи гуми (15- инчови радиални гуми) и заден регулатор на спирачното налягане към високите скорости. Предното окачване е с двойни носачи, винтови пружини. Задното окачване – твърда ос с полуелипсовидни листови ресори.1280px-Diplo_A_Coupe_Heck

Diplomat Coupé (с двигател 327 само – 230 к.с.) е също на разположение, през 1965-1967 г., в ограничен брой. Купето е построено от Karmann и с цена 25 000 DM (или толкова, колкото 7 Volkswagen Beetle). Diplomat Coupé е на цена, колкото при сходни спортни модели като Mercedes 280 SL или Porsche 911. Построени са 347 купета.

През септември 1967 г. Diplomat (заедно със своите по-малко скъпи братя и сестри) получава нова изработка, състояща се от лайстни на хълбоците му, ново усилване на волана от ZF и отопление на задното стъкло. В същото време HL версия на 2.8-литровия шестцилиндров става достъпна (138 к.с.) за Kapitän и Admiral моделите.

От февруари 1964 г. до ноември 1968 Opel пуска 89 277 KAD модели (24 249 Kapitän, 55 876 Admiral и 9152 Diplomat), а директно неговият предшественик, Kapitän P, е регистрирал 145 618 продажби през сравнимия четиригодишен период.

През март 1969 г., Opel представя нова линия от модели KAD с нови органи и по-усъвършенствано шаси с De Dion тръба задна ос. Тези автомобили са били малко по-малки, отколкото техните предшественици. Докато по-малките модели (Opel Kapitän и Admiral) също са на разположение с карбураторни 2.8 л  редови шестак, Diplomat можеше да бъде или с гориво инжектирана версия на този двигател (Diplomat E) или с Chevrolet е 327 – V8 (Diplomat V8), съчетан с 3-степенна Turbo-Hydramatic.Opel_Diplomat_E_1972_2

Diplomat V-8 се надяваше да се конкурира с Mercedes нов 350 и 450 SE; от май 1973 г. Opel дори предложи дълго междуосие версия на V-8, за да се справи със SEL моделите на Mercedes.

Opel Diplomat B (1969-1977), който се отличава от предишното поколение и от Kapitän и Admiral B по вертикалните фарове отпред, е дълъг 4920 мм или 5070 мм при дълго междуосиие, с междуосие 2845 мм късо или  2995 мм дълго, ширина 1852 мм и височина 1450 мм. Собственото тегло е 1530-1720 кг.

През октомври 1971 списъкът на Diplomat от стандартни характеристики включва H1 халогенни фарове, радио антена, интегрирани в предното стъкло и с дистанционно управление огледала за задно виждане. От януари 1972 , 4-степенната  ръчна скоростна кутия вече не се предлага на Diplomat E.

Само 61 559 KAD коли са били построени от март 1969 г. до края на 1977 г. (от които 4976 Kapitän, около 33 000 Admiral и около 23 500 Diplomat). Те бяха заменени през 1978 г. от новия Opel Senator с донякъде намален размер и по-модерен, европейски стил.