НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Електронният разпределител на спирачното усилие

 

Електронният разпределител на спирачното усилие е механизъм, свързан с ABS, който позволява оптимално балансиране на спирачното усилие между предния и задния мост, с цел да се избегне завъртането на автомобила. При изместване на центъра на тежестта напред налягането на предния мост става по-голямо и ако се разпредели равномерно на двете оси спирачното усилие, налягането на предните колела ще бъде по-голямо. Има опасност от блокиране и завъртане на автомобила. Преди тази система беше механична. Сега е електронна. Датчик на всяко колело информира компютър за относителното хлъзгане на единия мост спрямо другия. При отчитане на хлъзгане се задействат електромагнитните клапани на ABS и последната система намалява налягането там, където е по-голямо, за да се запази спирачното равновесие отпред и отзад.
При рязко забелязване на опасност и опит за спиране, друга система чрез аварийно сервоуправление позволява на шофьора да се достигне мигновено максималната мощност на спиране и да се получи максимално сцепление на гумите с пътя, в следствие на което да се намали спирачният път. Тя усилва налягането на спирачките, в зависимост от скоростта на натискане на педала. Когато педалът се натисне бързо, главното бутало задейства второ, което създава максимално налягане в спирачната система до реагиране на ABS. Така не е необходимо да се извърши мигновено силен натиск на педала, а водачът получава максимален ефект от спирачното усилие. Някои системи от този род намаляват с около 25% спирачния път при скорост 100 км в час. При различните производители електрониката се нарича по различен начин – например при Citroen тя е BAS, а при Renault – AFU.