Символ на цивилизацията
Думата „автомобил“ идва от френската auto и старогръцката αὐτός – „само”, и латинската мobilis „подвижен”; в смисъл на превозно средство, което се движи, а не се тегли или бута от животни или др. превозни средства – средство за безрелсов транспорт със собствен двигател.
Според положението на агрегатите, може да бъде с предно и задно разположен двигател, със задвижване на предната или
задната ос. По конструкция на каросерията може да бъде цистерна, хладилник, циментовоз и др. Според предназначението – пътнически (лек автомобил и автобус), товарен, специален (пожарна, автокран), състезателен. По проходимост – пътен и вседеход (с висока проходимост). В зависимост от двигателя – парен, бензинов, дизелов, газов, газотурбинен.
Днес статистиците казват, че само 1% от тежката работа се извършва чрез мускулна енергия. Очевидно много силна е била мечтата на човека за летящи килимчета и обувки-бързоходки.
В началото човек е ползвал като двигателна сила коне, волове, елени, кучета. След това – течението на реките, издуването на платната, изнамира парните и електрическите машини. Така се стига до символа на съвременната цивилизация – автомобила. Той оставя отпечатъка си върху целия изтекъл ХХ век.
Световният автомобилен парк всяка година се попълва с десетки милиони нови автомобили. Те задръстват и без това страдащия от „високо кръвно“ трафик в големите градове. Расте инфраструктурата по обслужването на „моторните коне” – автомобилните гари, терминали, паркинги, гаражи, магазини за коли и части, сервизи, бензиностанции, информационни пунктове за пътна информация. Всеки, който няма автомобил, иска да го има.
През 2000 година се стигна до това, че ако всички автомобили в света биха могли да се наредят броня до броня, автомобилният парк би могъл да обиколи сто пъти екватора. Общата мощност на двигателите достигна 25 милиарда kW, а изхвърляната енергия – 30 000 милиарда kWh.
Американският издател Ward е изчислил, че в употреба в света от 2010 г. са били 1,015 млрд. моторни превозни средства. Тази цифра представлява броят на автомобилите, леки, средни и тежкотоварни автомобили и автобуси, но не включва оф-роуд превозните средства или тежката строителна техника. От изданието заявяват, че световните превозни средства са преминали 500 млн. единици през 1986 г. и 250 млн. през 1970 г. Между 1970 г. и 1950 г., на превозно средство, населението се удвоява приблизително на всеки 10 години. Два американски изследователя изчисляват, че автопаркът в света ще достигне 2 млрд. моторни превозни средства до 2020 г., с автомобили, представляващи най-малко 50% от всички превозни средства. В Китай и Индия автомобилните флоти се очаква да растат годишно с около 7 или 8%, а най-бавният растеж се очаква в САЩ, с по-малко
от 1% на година, за Западна Европа – с 1 до 2%.
САЩ имат най-големият парк на моторни превозни средства в света, с 239,8 млн. до 2010 г. Китайската народна република има втория по големина автомобилен флот в света, с малко повече от 78 млн. превозни средства и от 2009 г. насам стана най-големият автомобилен пазар в света. През 2011 г. начело по производство в света вече е Китай, с 18,4 млн. произведени моторни превозни средства.
На 1000 души от населението през 2010 г. е имало 148 превозни средства в експлоатация. По сведения на Световната банка от 2008 г. на първо място е Монако с 863 коли на 1000 души, а по данни от януари 2011 г. в челната петорка в света влизат САЩ с 765 автомобила, Люксембург – 686, Малайзия – с 641, Австралия – с 619 и Малта – с 607. В Приморския край в Русия през 2011 г. се падат 586 коли на 1000 жители, а в Московска област – 307.
В 27 страни-членки на Европейския съюз, през 2014 г. са произведени 17 127 469 автомобила, а през 2015 г. – 18 177 481, или с ръст от 6,1%. Европейският съюз от 27 страни-членки (ЕС-27) през 2008 г. е с автопарк от над 256 млн. коли и пътническите автомобили възлизат на 87% от флота на Съюза. На пет най-големи пазари – Германия (17.7%), Италия (15,4%), Франция (13,3%), Великобритания (12.5%) и Испания (9.5%), са отчетени 68% от общите регистрации в региона през 2008 г. В ЕС-27 страни-членки през 2009 г. се падат средно по 473 леки автомобила на 1000 души. Италия беше на второ място (след САЩ) по превозни средства собственост на глава от населението през 2010 г., с 690 превозни средства на 1000 души. През 2008 г. Германия има 534 на 1000 и Обединеното кралство – 525 на 1000. Франция има 575 на 1000 и Испания 608 на 1000 през 2007 г.
На всичко това човек може само да се радва, ако годишно не загиват по над 1,5 млн. хора, а ранените са 40 пъти повече.
Но и това не е най-голямата беда. Общопризнато е, че транспортът чрез „моторните коне” замърсява най-много природата. Токсичните вещества на 100 хил. км пробег са 1,6 т въглероден окис, 200 кг въглеводороди, 160 кг азотни окиси, сажди, съединения на сярата, които са отровни…Прахта от него пречи на растенията, даващи кислород на Земята и борещи се свръх сили да се спре парниковият ефект. Износената джанта, например образува 3 кг прах, а зимните гуми изкъртват годишно по 30 т асфалтна прах. Пътищата струват много скъпо!
Задръстваният в предградията на Лондон, Париж, Рим, Сеул, Москва, Берлин изострят нервите при чакане. Смята се, че Брюксел е най-натовареният град. А напоследък се говори, че най-големите „тапи“ вече стават в Москва.
Не по-малко алчно е самото присъствие на автомобилите. Всеки милион от тях „приватизира” по 40 кв км, а от товарните – по 150. Това са пътища, спирки, места за спиране и престой, обслужващи съоръжения, дори тротоари, на които автомобилите също се качиха.
Това съдейства за навлизането на техниката, но разпространява и лошото възпитание на хората по отношение на екологията.
Американска поговорка гласи, че ако няма какво да правиш с времето си, трябва да се качиш на автомобил, а ако бързаш, по-добре е да тръгнеш пеша. Това не е лъжа, като се има предвид, че автомобилният поток в големите градове се движи с не повече от 20 км в час.
Стига се до разточителност на пътнически места, възможности за превоз на товари, скорост, мощност на двигателите, разходи в труд, пари и здраве. Хората забравиха да ходят пеша и това им донесе маса инфаркти.
Мобилността, която автомобилът даде на човека, му отнема агресивно здраве и природа, взема му и последните тонове енергия, която и без това е на привършване.1
1В раздела е ползвана информация от Wikipedia