Архив

Крис Бенгъл

Шеф-дизайнер на BMW Group през 1992—2007 години

Кристофър Едуард „Крис“ Бенгъл – англ. Christopher Edward Bangle  (роден на 14 октомври, 1956) е американски автомобилен дизайнер. Бенгъл е известен преди всичко със своята работа в качеството на шеф-дизайнер на BMW Group през 1992—2007 години, където той е бил отговорен за дизайна на леките автомобили BMW, MINI и Rolls-Royce.

Бенгъл се родил в Равена, щата Охайо, и израсъл в щата Уинкинсън. Учил се в Art Center College of Design в Пасадена, щата Калифорния, получил степен бакалавър на науките и степен магистър в областта на промишления дизайн.

Заопочнал своята кариера в  Opel. Първата му работа бил интериорът на концепта Junior, който в серия така и не влязъл.

По-късно Бенгъл преминал във Fiat и работил като гл. конструктор на Fiat Coupe.

Бенгъл стана първият шеф-дизайнер на BMW с американски произход от  1 октомври 1992 г., когато той разработи концепткара Z9 Gran Turismo. Неговият стил предизвика интензивни спорове сред автомобилните дизайнери и – право противоположни мнения на експертите.

На 3 февруари 2009 г. Бенгъл заяви, че напуска BMW и автомобилната промишленост като цяло, за да се съсредоточи върху собствени занимания. На негово място дойде Адриан ван Хоойдонк. Бенгъл основа собствена фирма под названието Chris Bangle and Associates, която се базира в Торино, Италия.

През 2011 г. Бенгъл премина на работа в  Samsung и се зае с дизайна на електрониката на южнокорейския производител.

Дизайнерските начинания на Бенгъл са включени в общия стил на всички автомобили BMW, в това число на 1, 3, 5, 6 и 7 серии, а също в дизайна на най-новите всъдеходи X3, X5 и X6, и концепткара Gina. Дизайнерът често отбелязва огромното влияние върху него на творчеството на архитекта Френк Гери.

Най-спорна от неговите работи е BMW E65, което рязко контрастира с предишното поколение E38 – изпълнено в консервативен стил. Списанието „Тайм“ го нарича един от 50-е най-лоши автомобила на всички времена, въпреки че той става най-продаваемата BMW 7-ма серия за целия период на производство.

През това време BMW задмина  Mercedes, световния лидер в областта на продажба на автомобили от премиум клас.

Бенгъл агресивно се защищавал от критиката. Той е поддържан от Съвета на директорите на BMW, които искат имиджът на компаният да се движи напред. Бенгъл отбелязваше, че за производството е необходимо револююционният цикъл да следва след еволюционния. В действителност, той е проводник на консервативната еволюция, като дизайнер на 3-та серия  BMW E46 и въвеждайки  BMW X5. Но от 2002 г. той създаде революционното  BMW E65. Бенгъл признава, че неговите проекти могат да не изглеждзат много добре на фотографиите, и предлага на критиците да видят автомобилите на живо., преди да съдят за тяхната външност. Той представи и новия концепткар на BMW под името  GINA  на 10 юни 2008 г.