Архив

За автора

Красимир Панчев е роден през 1953 г. в София. Той е име в журналистиката още преди промените у нас и е от поколението, 28168653_2042876212394372_51431616609564004571_nзапочнало с единственото автоиздание в България тогава – в. „Авто мото свят”.

Преди това работи в авторитетния седмичник в. „Антени“.

От 6-и клас Панчев е абонат на „Авто Мото Свят“, без да има и идея, че един ден ще работи в него и ще стигне до гл. редактор…

В книгоиздаването навлиза през 1996 г. като редактор на „Форд Транзит – ръководство за ремонт и поддръжка” на Издателство ДА. По това време вече е главен редактор на в. „Авто мото свят”. Натрупва опит и след напускането на вестника издава: „Кратък англо-български автотехнически речник” и „Звездните мигове на моторните коне” през 2004 г.; „Истории на автомобилните марки” през 2006 г.; „В света на автомобилните марки и емблеми”, заедно с второто подобрено издание на речника си през 2007 г.; „Пътят на колелата” през 2008 г. и първия том на единствената по рода си и първа в България „Популярна автомобилна енциклопедия” през 2009 г., през декември 2018 г. излиза от печат и неговата „Създатели на автомобили“ с помощта на Издателство „Еър Груп 2000“. Има и сборник с разкази – „Женски пазар“, излязал 2010 г.

Img_60896_2С интереса на читателите към двете издания на краткия си речник влиза в книжната класация „Топ 30 на България“. Неговият по-късен разширен „Англо-български автотехнически речник“ в три раздела, с включен речник на термините и съкращенията, и българо-английски разговорник, е единственият специализиран след „Българско-руско-френско-немско-английско-италиански автомобилен речник“ на Н. Ницов от 1969-1980 на миналия век.

По време на студентството си, Красимир Панчев пише във в. „Студентска трибуна” през 1974 г. пръв за идеята да се построи пешеходен подлез пред Софийския университет. Първите си журналистически опити прави през 1976 – 1978 г. в старозагорския вестник „Септември” и във в. „Антени”. По това време журналистическата му дейност навлиза в областите, свързани с автомобила и безопасността на движението.

Но всъщност пише още преди това – за пръв път започва през 1969 г. с публикация във френския l’Humanité Dimanche, с помощта на близка съседка французойка. В гимназията пише и в „Средношколско знаме“. За пръв път се качва на кола 60-е години – на един Opel Rekord P2 на вуйчо му – работил по онова време в Международния транспорт, внесъл един от първите западни автомобили в България… Баща му, който взел професионална книжка през 1951 г., купил  първият семеен автомобил през 1969 г., който също тайничко и по черни пътища карал и той. Това е един Wartburg,  нестандартен, специално изработен за експонат на Пловдивския панаир. Шофьорски курсове изкарва още през 1973 г. на една ГАЗ 21 „Волга“ в МВР. По-късно сменя още два автомобила…

След като завършва журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”, Красимир Панчев е назначен през август 1977 г. за пръв път avto-enciklopedia-koricaна щат – във в. „Антени“. До 1982 г. е на работа в отделите „Писма на читатели” и „Проблеми на личността” на популярния по онова време седмичник. Сътрудничи и на отдел „Култура”, и на тогавашните в. „Народна младеж”, в. „Народен страж”, в. „Новини”, в. „Отечествен фронт”, в. „Земеделско знаме”, в. „Народна армия“, списанията „Паралели” и „Отечество”. Писал е и в официоза по онова време – в. „Работническо дело“. Спечелва още тогава награди на СБЖ. Носител е и на награда на първото някога автомобилно приложение в централния печат – „Човекът и автомобилът“ на в. „Народна младеж“, водено от редактора тогава Красимир Миланов.

През януари 1982 г. постъпва във в. „Авто мото свят”, където работи цели 21 години, от които 7 е главен редактор до февруари 2003 г.

Около промените става основател на първото в редакцията журналистическо дружество, на което е секретар. Има подчертани заслуги за оцеляването на това най-дълго съществувало автомобилно периодично издание у нас в най-трудните му времена.

Панчев е сред първите, написали за Трансевропейската магистрала и за мостовете по Подбалканския път и при Нови хан, както и за бъдещите „детелини” на разклона за аерогарата и при резиденцията в Бояна в София, както и по много дискусионни теми от областта на транспорта и автомобилизма.

През 2001 г. е поканен от научни работници да изнесе лекция „Тенденции в съвременното автомобилостроене” пред Общото събрание на Техническите съюзи в България, което  не е правил друг автожурналист.

gallery_picture_0538413001339339136Красимир Панчев дава идеята и е съосновател на Българския автомобилен клуб „Ретро“ през 1989 г. Той печели най-високи журналистически награди на Пресавтоклуба към СБЖ, на Националната комисия по безопасност на движението към МС на Република България, на КАТ и на Пътната полиция – и по-късно след промените, а също на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) след създаването му. Носител е на първата награда „Автомобилен журналист на годината“ през 1994 г. при учредяването й.

Тръгнал от вестниците „Антени” и „Авто мото свят”, и натрупал опит през годините, Красимир Панчев след промените у нас прави първото автомобилно приложение в периодиката – това във в. „Стандарт“ през 1993-94 г., концепцията на което прави лично.  Автор е и на първите специализирани автомобилни страници на вестниците „България”, „Труд” преди пускането на „Авто Труд“, на „Континент”,  323561_314176568597687_1475054372_o„Демокрация”, „Дума”,  „Граничар”, „Подкрепа”, „Поглед” и др., а по-късно пише и във в. „Кеш”. Успоредно с това от 1995 г. шест години работи на втори договор като основен автор в приложението „Автолевове” на в. „Пари”, издавано съвместно със СВАБ. По това време, Панчев е и единственият български автожурналист, награждаван от европейския клон на General Motors.

Журналистът е автор и в някогашния в. „Авто ОК”, а след това – в сп. „АТТ”. 24265_121202557895090_2733411_nРедактор е известно време на сп. Peugeot Club на „София Франс Ауто”, сътрудничи на в. „Авто Инфо” на Олег Чернев и на сп. „Автобуси&Микробуси”. На три пъти е редактор в сп. „Автокласика и мотоциклети” на гурото на ретро движението Маргарит Карабуров през 2006-2014 г. Води рубрики в сп. „Авто Форум” в периода 2004 – 2008 г., публикува и в списанията „Клуб Оръжие” и „Океан dreams” на Издателство „Еър Груп 2000“. Участва в радио- и телевизионни предавания, кабелни оператори, а през 2009 г. прави поредица от предавания в Българска Национално-Патриотична ТВ.

166935_314168498598494_255630879_nПри дългогодишната си практика Красимир Панчев посещава Германия, Франция, Италия, Великобритания, Швейцария, Австрия, Испания и Гран Канария, Чехия, Полша, Унгария, Южна Корея и Сърбия, 30157_121223664559646_6940916_nнякои от които многократно. И то – с шенгенски визи, още преди Р България да влезе в Европейския съюз…Засега е единственият наш журналист, посетил най-голямата лаборатория за изследване на Слънцето – на Астрофизическия институт на Гран Канария – през 1998 г.

Първоначално през 1974 г. прекарва месец в Москва. След това през 1975 г. и 1977 г., на два пъти, за по месец е бил в тогавашната ГДР. Бил е и месец в Чехословакия – в Карлови вари. Многократно е бил в Унгария, посещава преди промените и Югославия, и Румъния. Още през 1980 г. е бил за пръв път във Франция, Монако и Монте Карло, в  Италия, Ватикана, Гърция и Турция.

Преди да падне Берлинската стена, през август 1989 г., като VIP гост на Good Year на Формула 1, Красимир Панчев прави интервю с пилота Ален Прост, който с. г. става за трети път световен шампион. Пилотът, наречен Професора, е обявен по-късно за „Автомобилист на столетието”. Журналистът вижда отблизо и контактува и с легендарния Аертън Сена в павилиона на Marlboro Honda при посещение на състезание.

20731_106735832675096_4268644_nУчаства многократно в първите, организирани от производителите на автомобили тестдрайвове в чужбина още в средата на 90-те – още през 1993 г. е поканен от Citroen в Испания. Панчев, заедно с журналиста Николай Кръстев, е първият българин, участвал в тест на BMW в Мюнхен и Южна Бавария – още през 1994 г. На пистата CERAM във Франция кара Volkswagen и Mercedes при представяне на амортисьорите Monroe по-късно.

С покойния Ричард Груев от БНТ са единствените българи, ходили на тест на Rover 18767762_1721740231174640_2046173136099105487_nв Кент, Англия.  Обядва на една маса с президента на британската група и с  главния конструктор.

Журналистът участва многократно в изпитания на Opel, Peugeot и Skoda, единственият е пращан на два пъти на тест на SAAB – на пистата Хънгароринг и в Рим, с група от журналисти е бил гост 15 дни на Daewoo в Южна Корея, където, както и в България след това, кара техни коли. Посещава заводи, изпитвателни писти и автоклубове. Журналистът взема участие и в изпитания също на Mazda, Suzuki, Toyota, Ford, Renault, Hyundai и др. и у нас.

Интервюира в края на 90-е години и Пер Еклунд – шампион в Европейския рали-крос със специален SAAB.

Вижда отблизо покойния Фердинанд Пийх – „сивият кардинал на немската икономика“, последно – председател на Надзорния съвет и главен акционер на Volkswagen Group. Два пъти е гост на Годишната конференция на Групата. Среща се и с главния акционер на BMW AG – Сюзане Клатен, както и с други високопоставени фигури в световната автоиндустрия. Обядва със самия президент навремето на Daewoo – Големия Ким на 22-рия етаж на неговия Hilton в Сеул…

339724_314180081930669_1131487179_oИма шанс да се срещне и разговаря и с Макс Моузли – президент на FIA. До 2003 г., като участник в пресцентровете на Рали ACE_3252 (1)Албена и България, се среща и прави интервюта с няколко европейски рали-шампиони на Европа.

Интервюирал лично видна фигура в BMW AG още през 1988 г. преди промените, по-късно неколкократно се среща и с шефа на BMW Motorrad; контактува с главни конструктори на двигателите и на системите за безопасност на марката, с ръководители от най-високо ниво на PSA Peugeot Citroen и Rover, с президента на някогашното Daewoo, с конструктори на някои модели на Opel, с шефове на Mazda, с вицепрезидент на Volvo. Води и лична кореспонденция с някои от тях.

Като редактор в „Авто Мото Свят“ журналистът участва с предложения за изменение и допълнение, и в промените на Закона за движение по пътищата през годините.

Cover_Sazdateli.inddЗасега, като се изключат единичните заглавия на български автори, предлагани на пазара у нас, Красимир Панчев има най-много изяви в областта на автомобилната история. Той е и българският автор, написал най-много книги, свързани с автомобилизма.

От април 2013 г. до днес, журналистът активно работи по авторския си сайт avtosalon.bg, в който може да се намери уникална информация по темата на български език, каквато рядко се среща в другите съществуващи сега автомобилни медии. Панчев е единственият журналист у нас, награден за популяризиране на електрическата мобилност от Индустриалния клъстер за електромобилност към БСК – за работа със сайта си за 2018 г.

В момента Красимир Панчев довършва и още няколко нови свои книги, между които -„Автомобилите на известните“, „Автомобилизацията в България“, „Автомобилът – вчера, днес и утре“, „Божите заповеди на автомобилиста“ – съвети за експлоатация и поддръжка на автомобила,  и още два тома на своята „Популярна автомобилна енциклопедия“ – първият опит за автомобилна енциклопедия в България…
Работи и върху нещо по-различно от автомобилите – над спомените си „Предизвикани мемоари“ и над сборник с пътеписи от местата, където е бил на три континента и на двата световни океана – „С маратонки, боинги и Minolta по света“….