Архив

Fiat 124

Fiat 124 се произвежда през 1966-1974 г. в Торино – Италия, и в Казабланка – Мароко. Нямаше да отделимFiat_124-Sedan_Front-view място на този модел, ако той нямаше толкова много модификации, извън познатите у нас,  допълнително от  производството на познатия ВАЗ като „Лада“.

Междуосието на автомобила е 2420 мм, при обща дължина 4042 мм, 4045 мм за комбито, ширина от 1625 мм и височина 1420 мм, 1440 мм за комби версията. Собственото тегло е 855-950 кг ( 1885-2090 кг ).

Fiat 124 е среден клас семейни автомобили, произвеждани и пускани на пазара от Fiat между 1966 и 1974 г. Седанът заменя Fiat 1300 и Fiat 1500 и е допълнен от варианти, включително стейшън вагон (с усилени пружини и ревизирана задна част), четириместен автомобил купе, двуместен кабриолет Spider и леко удължена и повече луксозна версия на 125, която стартира в началото на 1967 г.

Fiat 124е известен също така като основа на руско произвежданата Lada правена  до 1988 г. и други лицензирани варианти в световен мащаб, общо в почти 20 милиона броя, което го прави четвъртия по продавания сингъл на една платформа  на всички времена. 124 е заменен в родния си пазар от малко по-големия Fiat 131 Mirafiori.

fiat-124-special-1969--66431След въвеждането му през 1966 г. с рекламен трик – хвърлянето на колата с парашут от самолет, 124 спечели 1967 Европейска кола на годината. 124 Sport Spider и 124 варианта купе дебютират на автомобилното изложение Торино 1967.

Мощността идва  от L 1.2 ( 1197 куб.см) Fiat OHV редови четирицилиндров  двигател. Също така има специална версия 124 1438 куб. см двигател OHV и 124 Special T с 1438 куб.см, както. и 1592 куб. см OHC двигатели, свързани с петстепенна скоростна кутия .

Моделът 1200 е от 60 к.с. – 66 к.с. (1966-1974 г.), 1400 от 70 к.с. – 75 к.с. (1968-1974 г.), 1400 Special T Twinкамера – 80 к.с. (1968-1972 г.), 1600 Special T Twin камера – 95 к.с. (1973-1974 г.), Abarth Rally Twin камера – 128 к.с. (1972-1973 г.) и 2000 Twin камера – 115 к.с. (1979 г.). Както се вижда гамата от двигатели е доста разнообразна и съвсем не е до там позната у нас.

През 1960 и 1970 г., Fiat иска да разшири своето световно значение, като започват различни споразуменияFiat_124_S_in_Ticino,_ca._1972 за съвместна работа с по-малки производители (най-вече в развиващите се страни), включително и широко известен вариант, произвеждан от АвтоВАЗ в бившия Съветски съюз, производителя на Lada .

През 1966 г. Fiat сключва споразумение за сътрудничество със съветското правителство за установяване на производство на автомобил в изостаналите области в Самара на Русия. Построен е огромен завод VAZ в новосъздадения град Толиати, кръстен на италиански комунистически лидер със същото име. Фабриката произвежда адаптирана версия 124R на 124, известна като ВАЗ – 2101 „Жигули“ ( продавана като на Lada 1200 в експортните пазари ), до 1982 г., и 1200s до 1987 г. Те се базират на 124, но с промяна на повече от 800 пункта, със съвсем различен OHC двигател, разработен от Fiat, хидравличен съединител, барабанни спирачки отзад, модифицирани суспензии и т.н. Ранните модификации включват ВАЗ – 2102 (комби), 2103 („Лада 1500“), 2106 („Лада 1600“) и 21011 („Лада 1300“). Актуализираните версии на 124-базиран дизайн са произвеждани  до септември 2012 г., като на ВАЗ – 2104 , 2105 и 2107 – като Lada Riva (или Lada Classic) за повечето западноевропейски пазари.

Fiat-124Производство на тази линия достига 17 332 954 коли, като това е вторият най-голям обем на производството за една кола в историята на автомобилостроенето

Fiat 124 също е въведен в Индия от Premier Automobiles Limited през есента на 1985 г., като Premier 118NE. Колата е много близка до версия 1966 с изключение на няколко козметични промени в предната и задната част. Въпреки това, Premier инкорпорира Nissan A12 (1171 куб.см. и 52 к.с.) задвижваща система, вместо първоначалния двигател Fiat заедно с ръчна скоростна кутия Nissan. Добавена през 1996 г., има и версия, наречена 1.38D с дизелов двигател, построен по лиценз на Fratelli Machine Sud, Италия.

В края на производството има подобрен модел, наречен Viceroy –  издаден в сътрудничество с Peugeot.IM000785.JPG Производството приключва през 2001 г.

В рамките на лицензионното споразумение между SEAT и Fiat, моделът е произвеждан и продаван в Испания с името SEAT 124 през 1968-1980 г. Колата е много успешна в Испания, и се продава с четири врати и комби версии. Също има и спортни версии с 1600 куб.см. (1970-72 г.) , 1800 куб.см. (1972-75 г.)  и 2000 куб.см. (1978-79 г.). Те са означени като SEAT 1430 до 1975 г.

Fiat 124 се произвежда и под името Пирин – Fiat в Ловеч, България , въз основа на пълни комплекти между 1967 и 1971 г.

Fiat 124 се прави и като Murat 124, известен също като Serce (врабче), в Бурса, Турция от Tofas. 134 867 Murat 124s са произведени между 1971 и 1994 г. Tofas едновременно пуска и Fiat 131 серия под името Murat 131 между 1976 и 2002 г. Днес компанията произвежда по-съвременни модели Fiat.

Fiat 124 се произвежда и под името Fiat-KIA 124 от Asia Motors в Южна Корея, между 1970 и 1975 г.