НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Фердинанд Порше

Бащата и синът

Бащата

Бащата

Фердинанд Порше е роден на 3 септември 1875 г. Той е австрийски инженер, създател на немския автомобил Volkswagen.

Получава техническо образование в Райхенберг. Учи и работи във Виена. Постъпва в компания за парни локомотиви, собственикът на която – Людвиг Лохнер, се изпълва с доверие към талантливия млад човек и му оказва всякакво съдействие.

През 1900 г. на автомобилния салон в Париж е представен хибридът Lohner-Porsche – първият практически пригоден модел на хибриден автомобил. От 1906 г. в течение на 16 години Фердинанд работи във фирмата, издигайки се до длъжност главен инженер. На него му се налага да поработи над знаменити “мерцедеси”, той създава и свой спортен автомобил Auto Union – трикратен рекордьор в състезанията за скорост, както и трактора Hunderter, икономичен и надежден двигател за самолети и др.

Рамките на фирмата Daimler стават тесни за Фердинанд Порше и той през 1931 г. създава собствена фирма – конструкторско бюро в Германия. 

Пристигането на Порше в Щутгарт съвпада с идването на нацистите на власт. Хитлер едва удържа желанието си да натрие носа на американците с техния Ford. Проектът на “народния автомобил” поръчват през 1934 г. на Порше. Получилият се „фолксваген” много се харесва на ръководството на държавата, но истински народен той става много по-късно. През време на войната Порше превключва на разработването на военни проекти – самоходното оръдие Ferdinand, танковете “Тигър” и др. След войната е затворен не за дълго във френски затвор.

Д-р Фердинад Порше-старши почива на 30 януари 1951 г. Делото на Порше старши продължава неговият син Фери Александър.

Порше-старши с прототипа на своя "Бръмбар" през 1937 г.

Порше-старши с прототипа на своя „Бръмбар“ през 1937 г.

В следвоенна Германия през 1948 г. излиза първият автомобил под името Porsche – неголемия модел 356 с форсиран фолксвагенов двигател и купе с обтекаема форма. Тогава фирмата се намира в Гмюнд, Австрия, където през 1943 г. се премества по време на военните действия от съображения за сигурност.  Първият екземпляр е продаден на клиент от Швейцария, който го тества за списание и това дава път на продукцията. В предприятието скоро има 270 работници и каросериите не са много скъпи. През 1949 г. д-р Фердинанд Порше се премества в Щутгарт, Германия. Моделът 356 с двигател от 1131 куб. см и мощност 40 к.с., с максимална скорост 130 км в час, се прави до 1965 г. и служи за основа на модела Carrera. Нов успех на фирмата е спортният модел RSC с абсолютно нов двигател и оригинален колянов вал на ролкови лагери.

Carrera 1965 г. получава двигател 550, със система на смазване “сух картер” и по две свещи на цилиндър – достатъчно сложен механизъм, с колянов вал на ролкови лагери и два разпределителни вала на цилиндър, привеждани в движение от сложна система от коничен шестостен.

Бащата и синът с първото Porsche

Бащата и синът с първото Porsche

Синът Фери – Фердинанд Александър, ръководи разработката на новия автомобил Porsche 911, малко „купе” с шестцилиндров двигател, появило се през 1963 г. Моделът трябвало да бъде кръстен 901, но за да се различава от номерирането на Peugeot, поставят две единици. Моторът на този модел, както при Бръмбара, се разполага отзад, извън междуосието. Този шестцилиндров механизъм с хоризонтално разположени цилиндри и въздушно охлаждане, един юмручен вал на всеки ред цилиндри, със смазване “сух картер” и непривично здрав колянов вал, достига мощност 130 к.с. Малчуганът 911, който се произвеждал 34 години,  става родоначалник на цял моделен ред, популярен и до днес. Първият екземпляр има кубатура 1991 куб.см, но го последват версии с кубатури 2195, 2341 и 2687 куб. см.  Мощността варира от 140 до 260 к. с. С двигател 911 през 1969 г. се пуска и спортният VW Porsche 914, който за пръв път завоюва титлата световен шампион сред производителите. През 1970 г. този модел печели рали Монте Карло. От 1969 до 1975 г. се произвежда Porsche 914, последвано от 924, което изчезва през 1985 г. Последното има двигател на Audi от 1984 куб. см, разположен отпред, със скоростна кутия отзад към диференциала. Автомобилът е с водно охлаждане.

Фердинанд Александър

Фердинанд Александър

Фердинад Александър Порше умира на 27 март 1998 г. във Виена. Сега компанията, станала акционерно дружество, продължава да усъвършенства ползващия се с успех 911. Най-мощният и най-бързият в тази серия 911 Turbo с пълно задвижване има много поклонници. 911 GT 1 е оригинален скъпо струващ автомобил, който се пуска само по индивидуална поръчка и при всичките си качества на истински спортен автомобил може с успех да се ползва в обикновения градски живот. Хит на компанията стана моделът Boxter, търсенето на който не можеше да се удовлетвори напълно. Продължен е и моделният ред на Carrera, задно задвижваният вариант на която, моделът 4 S, се появява през 1997 г. 

Днес марката има и автомобил с висока проходимост Cayenne. Тя е акционер във Volkswagen.

Акционерите на Porsche решават на извънредното си събрание през 2007 г. да трансформират компанията от немска в европейска (Societas Europa – SE). След завършването на трансформацията управляващата компания се нарича Porsche Automobil Holding SE, а основният и автомобилен бизнес се води от Porsche SE.