Архив

Opel

106.Opel_1906108.Opel_1937-1947109.Opel_1947-1954110.Opel_1954-1964112.Opel_1987113.Opel_2002Производителят е Adam Opel AG, бившето най-голямото подразделение на General Motors в Европа.

Компанията на Адам Опел е създадена през 1862 г. като производител на шевни машини. Четири години по-късно започва да прави велосипеди. Велосипедите се произвеждат до 1935 г., когато поточната линия е продадена на NSU.

Синовете на Адам са запалени от моторната кола. На 21 януари преди 105 години те установяват контакт с Фридрих Луцман от Десау. Затова и първият им автомобил е по негов лиценз. Возилото за двама възрастни и две деца може да се движи с 20 км в час.

Братята не са удовлетворени и прекъсват контакта с Луцман, като започват да правят коли по лиценз на френската фирма Darraсq. През 1901 г. те правят и първия си мотоциклет. На следващата година първото шаси на Дарак, оборудвано с каросерия на Opel, напуска предприятието. В края на годината е създаден и първият изцяло разработен от братята автомобил.

През 1928 г. компанията се кооперира с General Motors, а на следващата година американците вече имат мажоритарния дял от акциите на акционерното дружество.

По време на Втората световна война са почти унищожени заводите в Рюселсхайм и Бранденбург. След това цялата поточна линия на Kadett е изнесена в СССР като контрибуция и на нея започва да се прави Москвич 401.

През 1985 г. Opel е първият европейски производител, предлагащ стандартно катализатор(елемент от изпускателната система, който чрез платинени нишки в т.нар. „ламбда сонда” неутрализира вредните емисии) на всичките си модели. От 1991 г. наследникът на KadettAstra, е снабден със специална система на фирмата за странична сигурност. Седалките са с конструкция срещу ефекта на потъване, а предпазните колани – с натяжни устройства. Започва да се прави моделът с повишена проходимост Frontera. От 1992 г. Opel открива завода си в Айзенах – бившия за Wartburg на ГДР. Там се създава нова система за работа, която след това се прилага в другите звена на фирмата. Заводът в Айзенах е с най-висока производителност на труда в системата на Opel от преди няколко години и е на второ място в света.

Емблемата на първоначалното предприятие на Адам Опел се различава коренно от последващите на компанията на неговите синове. През 1906 г. логото на Opel се свързва с краткото партньорство с Renault. По това време емблемата се променя почти всяка година. През 1910 г. се появява т.н. „око” на Opel, направено специално за Вилхелм фон Опел от Великия Дюк на Нес. Фирмата носи тази емблема от преминаването й под шапката на General Motors през 1929 г. до 1935 г. От 1937 г. до 1947 г. Opel има ново лого – стилизиран дирижабъл, вписан в кръг, който символизира немската инженерна мисъл.

У нас на въоръжение като патрулни коли на полицията са преимуществено по-старите модели на Opel Astra.