Архив

Mazda

83.mazda 92 emb-9284.Mazda_2Mazda Motor   започва като  Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, основана в Япония през 1920 г. В този момент тя няма и най-малко отношение към автомобилите. Нейното производство са … строителните материали от дърво. Но това занятие става само първа стъпка, макар и доста солидна, благодарение на което компанията смогва да заложи добър финансов фундамент за по-нататъшната дейност. 

В средата на 20-те години първи образец на „не дървена” продукция става мотоциклетът. В тези времена в Япония хората не са в състояние да купят скъпоструващите автомобили и с удоволствие придобиват двуколесен транспорт. Във връзка с тази промяна от названието изпада думата Сork (пробка) и от 1927 г. компанията започва да носи името Toyo Коgуо Со Ltd. Вече под тази марка през 1931 г. започва производството на малки триколесни камиончета, предназначени за развозване на товари.

Следват няколко коцепти на автомобили, но нито един от тях не влиза в серия. Toyo Kogyo се придвижва към правене на коли с представянето на Mazda-Go през 1931 г. Компаниятаята взема формално името си Mazda през 1984 г., въпреки че всеки продаден автомобил от самото начало носи това име. Първата кола на четири колела е Mazda R360 от 1960 г. – градска малолитражка с две врати, неотличаваща се с особени технически или стилови изисквания, затова пък нескъпа и удобна. Името на марката идва от видоизмененото название на един от боговете от японската митология.

Начало на сегашната епоха на роторно буталните двигатели за Mazda става 1966 г. Именно тогава дебютира Mazda Cosmoм  Sports, която въплощава 5-годишно сътрудничество с известната по това време немска фирма NSU/Wankel. Новата Mazda е снабдена с  мотор по системата на Феликс Ванкел – за това говори индексът R в названието на машината.

През 1984 г. марката Mazda, явяваща се част от  Тоуо Коgуо Со Ltd, става по-известна от създателя й, както споменахме. Във връзка с това е решено  да се преименова главното предприятие в  Mazda Motor Corporation. Автосалонът, проведен през 1989 г. в Чикаго, носи на компанията поредния успех.  Mazda представя „роудстъра” МХ-5 Miata. Този двуместен автомобил с поставящ се покрив дебютира неслучайно в Америка – тя става основният пазар за него. Благодарение на своята красива външност и невисока цена  колата веднага завоюва огромна популярност. До 1992 г. са продадени вече 300 000 МХ-5, а с днешна дата – повече от 850 000.

Обективно високото качество се подтвърждава от проведените изследвания. Така през 1995 г. Mazda преминава сертификация по системата ISO и получава сертификат 9002. След година е направена модернизация на производството и е проведено повторно изследване на мощностите и качествата на готовата продукция. В резултат Mazda получава най-високата оценка ISO 9001. Това поставя марката на съвършено ново равнище и в съответствие с това е решено да се променят логотипът и емблемата.

Въпреки че до тогава фирмата има символ за идентификация, от 1992 г. Mazda има вече своя нова емблема за износната продукция. Тя изобразява кръг – символ на слънцето, и вписан в нея ромб като пламък или диаманд.  Скоро след това ръбовете на пламъка се заоблят, за да не прилича на емблемата на Renault.

От 1997 г. марката има новата емблема със стилизирана буква V в кръг, която напомня птица и се асоцираща  с victory – победа, а долната половина напомня буквата М от името на марката. Цялата емблема може да се оприличи и на лале. Направена е от Рей Йошимара – световно известен имиджмейкър.

Още едно потвърждение за високото качество на  Mazda са ежегодните рейтинги на немските асоциации ADAC, TUV и отзивите в международната преса. През 2007 г. марката е продала 1,3 млн. автомобила, 1 млн. от които са произведени в Япония. Щаб-квартирата се намира във Фучи, Аки, Хирошима. Нетните приходи през 2010 г. са  60,04 млрд японски йени. Заетите в индустрията са 39 364 души по показатели от март 2008 г.

Сега Ford Motor е с намалено участие в компанията от 33,4% само на 3%, и двете фирми ползват само общо някои технологии, докато в миналото имаха общоразработени модели, излизащи под отделен бадж.