НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Джовани Мишелоти

Плодотворен, майсторски дизайнер

Подобно на много синове, които следват по стъпките на бащите си, Джовани Мишелоти, роден в Торино през 1921 г., сякаш имал намерение да направи същото. По времето на раждането си, по-старият Мишелоти вече бил мениджър на машинния магазин в завода за двигатели на италианския производител автомобили, така че не случайно младият Мишелоти питае  дълбока любов към всичко механично, особено към колите.

Оставайки на училище, само на петнадесет години, Мишелоти получава първия си опит в автомобилната индустрия като стажант в Stabilimenti Farina в Кабиано, извън родния си град. Ако това име изглежда познато, то е защото зараждащата се дизайнерска къща и най-доброто „училище“, съществуващо по това време, са стартирали от по-големия брат на Батиста „Пинин“ Фарина. Днес фирмата се нарича Pininfarina S.p.A и все още действа. Там талантът на Мишелоти е признат отначало.

В тази златна епоха на кариерата си, и само две години при чиракуването му,  идва първият проект на Мишелоти – дизайнът на каросерията за Lancia Astura през 1938 г. Проектът обаче не бил предназначен да бъде приложен и не е бил пускан в производство.

Мишелоти обаче продължил да прави скици. Не е малко, че  Фарина в крайна сметка вкарва дизайна на Мишелоти за производство на 1947 Alfa Romeo 6C 2500 и скоро след това серия от дизайни, базирани на Talbot T-26. Успехът от това, че автомобилите произхождат от неговата работа, е мотивацията, от която Мишелоти се нуждаел от само себе си. Той ще създаде свое собствено студио, Studio Technico e Carrozzeria G. Michelotti, Торино през 1949 г.

Мишелоти продължил да работи на свободна практика за няколко италиански каросерийни фирми, включително Bertone, Ghia, Allemano и Vignale. Първата му комисионна като независим дизайнер е каросерия за вариант, базиран на Ferrari 166, който ще стане само първият от многото Ferrari-та, които той е правил през цялата си кариера.

През 50-те години на миналия век работи върху проекти за Maserati, Lancia и Alfa Romeo, каросериите на Ferrari 212 Inter, Ferrari 340 Мексико Coupe, Maserati 3500GT, Lancia Aurelia и Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce ще излязат от ръката му и о – каква ръка имал той.

Докато Мишелоти е смятан за баща на дизайна на колите на свободна практика, казвали, че той можел  да създаде първите скици за един ден и през нощта, работейки само с моливите си.

Кариерата на Мишелоти се превръща в интересен завой към края на 50-те, тъй като той по същество става дизайнер на къщата на британския производител на автомобили Standard Triumph. Това се случва, когато той представил предложение за оформянето на стандартния Vanguard от 1956 – дизайн на седан, който представлявал пълна разлика с консервативно проектираните автомобили на Standard. И така, от края на 50-те години на миналия век Мишелоти отговарял за всички нови модели, произведени от Standard Triumph, като се започне от Standard Vanguard и преминава през модели като Herald, Spitfire, GT6, TR4 и TR4A 2000, 1300. По-късно Triumph Stag и Dolomite ще бъдат добавени към списъка.

Мишелоти също има голям принос в BMW – BMW 700, „Новата класа“ BMW 1600-2, а по-късно – и в 2002. Японските производители го договорили да направи  Hino Contessa и Daihatsu Sport през 60-те години на миналия век. Други клиенти за работата на Мишелоти са DAF, FIAT и Ford, но е намерил и известно свободно време да произвежда няколко коли под свое име. Една от малкото е Shellette, плажен автомобил с ракитни седалки и табло за управление, като Fiat Jolly.

На Мишелоти се приписват повече от 1200 дизайна – автомобили, а дори и автобуси и камиони – където е произведен поне един модел. Качеството и широчината на работата му са само някои от причините, поради които той е въведен в Европейската автомобилна зала на славата през 2009 г. През годините Мишелоти отказал многобройни оферти да се присъедини към други автомобилни производители, защото оценява независимостта си на свободна практика и разнообразните предизвикателства, които това поднася.

Мишелоти почина прекалено скоро през 1980 г., на възраст 59 години. Carrozzeria G. Michelotti затвори вратите си през 1993 г….