Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Август Хорх

Технологът

 

Август Хорх е немски конструктор и предприемач – създател на световно известните horchмарки Horh и Audi.

То е роден на 12 октомври 1868 г. в неголемия град Вининген, в небогатото семейство на ковач. От детските си години работи в различни предприятия. През 1888 г. постъпва в Саксонското инженерно училище в Мителвалде. Завършвайки училище, работи в конструкторско бюро на съдостроителна фирма в Лайпциг, където се заема с разработка на двигатели. През 1896 г. случайно виденият от младия инженер автомобил Benz решава съдбата на конструктора. След като написва писмо на Бенц, Хорх получава място в предприятието в Манхайм. На 28 години отива да работи във фабриката на  Карл Бенц.От работата във фабриката Август научава много, и в определени моменти той смята, че той може да направи повече от техника. С навлизането в работата той решава, че е усвоил вече много и сам може да стане предприемач. След като е работил в тази фирма само за три години, през ноември 1899 г. Хорх решава да основе своя собствена компания A. Horch & Cie в селище близо до Кьолн – Еренфелд (Германия). Първата му автомобилна компания е основана от август в Кьолн през 1901 г. Без да се колебае, той я нарича Horch според фамилното си име.
Въпреки това, след два месеца на неблагоприятни обстоятелства, просто не разполагат с достатъчно пари за проекта. Ето защо той е бил принуден да се премести в Райхенбах. След това, по същата причина, след 2 години фирмата се премества в Цвикау. Всички причини за тези ходове, за съжаление, са финансови.

Първият автомобил, конструкция на Хорх с двецилиндров мотор с мощност 5 к.с., е пуснат през 1900 г. В него е приложено революционно решение – скоростната кутия е свързана в един блок с главното предаване. Вторият модел, пуснат през 1902 г., е създаден с помощта на Фриц Зайдел. През 1903 г. той се впуска в производството. И през 1907 г., вижда светлината първият производствен модел с шестцилиндров двигател. Колите Horch са били технологично по-замислени от Mercedes-Benz.

Аугуст Хорх с Audi Type C печели Austrian Alpine Run

Август Хорх с Audi Type C печели Austrian Alpine Run

Финансови проблеми принуждават Август да преобрази дружеството в дружество с ограничена отговорност. Целта е да се привлече допълнително финансиране за по-нататъшно развитие. Късно Хорх признава, че това е най-голямата му грешка в живота. През 1909 г. продажбите на компанията започват да падат, и акционерите на дружеството поискали да отстранят Хорх от президентството.
След нерешени спорове със света от акционерите през 1909 г., Август напуска компанията, той основава друга, но сам. Та започва да се конкурира с предишната и също е в Цвикау. Horch Automobil-Werke GmbH има фирмено лого като Horch. Превръща се в пряк конкурент  на просто изоставената тях компания. Те започват съдебни производства по отношение на законността на използването на името му в заглавието на марката.

След процеса, започнат от първото дружество, съдът нарежда, че Horch е регистрирана търговска марка за собственост на предишните партньори, в резултат на което августовският Horch вече няма право да използва Horch в заглавието неговата компания. 1910 е годината на раждане на Audi, новото име, което сега е известно на света.

Horch преименува фирмата си в Audi Automobilwerke GmbH.

Август Хорх, познал трудностите в живота, е безпощадно суров със своите работници.

August Horch Museum

August Horch Museum

Разработката на новия неуспешен 6-цилиндров двигател неочаквано поставя компанията на границата на банкрута. Другите акционери заставят Хорх да се оттегли. Той основава друга фирма Horh, пак в Цвикау, но съдебното заседание в Лайпциг дава на новата компания друго име – Audi (преведено на латински значението на неговото име, от латинското audire, което означава «слушам» – horch – нем.). В нея Хоpх напълно проявява своя гений. Името на фирмата се прославя от цяла плеяда автомобили – Audi A 10/22 PS, Audi B 10/28 PS и най-знаменитото, станало класическо Audi C 14/35 PS. В двигателя на последния модел Хорх прилага противоположно разпределение на клапаните, остта на коляновия вал разполага относително на осите на цилиндрите, а диференциалът на задния мост има революционна конструкция. На този модел с класически силует в навечерието на Първата световна война Хорх придава голямо значение. Независимо от слабото си зрение, конструкторът, сам участвайки с този автомобил в Алпийските състезания, го нарича “Покорителят на Алпите” (Alpensieger). Моделът се прави до 1922 г.

По време на Първата световна война Хорх активно се занимава с обществена и производствена дейност. Следва да се спомене неговото участие в комисията за подготовката на немските танкове през 1916 г.

August Horch Museum Zwickau_- Horch_Cabriolet_853

August Horch Museum Zwickau_- Horch_Cabriolet_853

В следвоенния период Хорх се премества в Берлин, оставайки в Цвикау само член на наблюдателния съвет на Audi. Удостоен през 1922 г. със званието почетен доктор на инженерните науки на Брауншвайгския технологичен институт, той продължава да колекционира титли, превръщайки се в участник на всички родове публични мероприятия. Август Хорх не се връща повече към конструкторската работа. Но когато Audi и Horh влизат в състава на Auto Union, той приема длъжността член на наблюдателния съвет и отново идва в завода Horh, а през 1933 г. става негов директор.

Като един от символите на могъществото на Германия по време на Третия райх, Август Хорх се отличава с демостративен патриотизъм, дори става член на управляващата партия и след войната е преследван.

Хорх почива на 3 февруари 1951 г.

Историческата епоха, която предхожда настоящето, ни показва хората, които искаха да направят усилия и стремежи, надявайки се, че те и тяхната работа ще подобрят живота ни.

Тези учени, инженери и изобретатели, вярваха, че действията им ще ни накарат да погледнем напред.

Няма съмнение, че Аугуст Хорх е един от тях.