Архив

Autobianchi A112

Autobianchi A112 е супермини, произведено от италианската автомобилна фирма Autobianchi. Тя е 1280px-12-01-03-autostadtl-by-RalfR-31разработена с помощта на механиката, която впоследствие е приложена във Fiat 127.  Въведена е през ноември 1969 г., като заместител на Bianchina и Primula, и се прави до 1986 г., когато отстъпва мястото си на по-модерната Autobianchi Y10 (брандирана в повечето експортни пазари като Lancia Y10). Автомобилът е дълъг 3230 мм, с база 2030 мм, ширина 1480. Дизайнер е Марчело Гандини.

A112 е достъпна само с 3 врати  каросерия хечбек. Тя е предложена с двигател OHV от  903 куб.см. от Fiat 850 и може да достигне 42 к.с. Autobianchi представя за пръв път концепцията на предно разположен двигател с предни задвижващи колела, намерила по-късно приложение при  най-продавания Fiat 127 и неговите производни. Заявените мощност се увеличават до 47 к.с. през 1971 г., но без никакви механични промени.

A112 достига много конкретен пазар. От 1984 г. жените купувачи представляват 35% от собствениците на A112 и около една трета са на възраст 18-24 години.

1280px-Autobianchi_A112_Elite_rearАвтомобилът се произвежда в осем серии. През март 1973 г. A112 получава пълна промяна. Решетката е нова, с по-голяма мрежа, и броните са сега от гума с вложка хром (въпреки че Normale запазва старите метални брони с гумени ленти), таблото претърпява някои промени.

През 1975 г. пристига третата серия. Вътрешността на задните места се променя, така че колата сега става с пет седалки (вместо четири). Най-лесният начин да се открие трета серия е, че тя получава нови, много по-големи  вентилационни отвори на С-колоните, както и нов дизайн стопове – с интегрирани светлини за заден ход. Abarth също получава нов по-голям двигател (70 к.с.). Трета серия Normale има брони, боядисани в черно, с гумена лента.

През ноември 1977 г. е въведена Nuova А112. Най-очевидната разлика е малко по-висок покрив, с подчертан ръб около страни. A112 Elegant е  с двигател увеличен до 965 куб.см. от 48 к.с. и подобрен въртящ момент. A112 Elite и A112 LX версиите получават още по-комфортно оборудване.

През юли 1979 г. колата претърпява стайлинг изменение, получава голяма черна пластмасова облицовка на Autobianchi_A112_Abarth_mk4гърба, около новите задни светлини, както и нова странична тапицерия и брони. Решетката е нова, има черни пластмасови калници. Петстепенна скоростна кутия сега става достъпна на някои модели. Мощностите остават 42, 48, и 70 к.с.

Шеста серия е въведена през есента на 1982 г. Има нови гладки брони, както и по-малко тежка решетка, а интериорът е също напълно реновиран.

Това е първият A112 , предложен  на пазара и като Lancia, първоначално само в Швеция и в Швейцария.

Седмият серия, представени през 1984 г., е с малки промени, до голяма степен остава същата като шеста. Задните светлини са отново обновени и сега се присъединени и отразяващи ленти. Задната регистрационна табела е преместена в бронята и арматурното табло получава модификации, по-забележимо в добре оборудваните Elite и LX версии.

Тъй като новият Autobianchi Y10 е въведен през 1985 г., A112 диапазонът се намалява значително, като само Junior остава в продажба като евтин вариант. Освен промяната на името, не е имало промени в дизайна на колата. Производството продължава до 1986 г., като в този момент 1 254 178 Autobianchi A112 са били построени.

Най-интересното е версия на A112 Abarth, въведена  през септември 1971 г. През 1975 г., обемът се увеличава до 1050 куб.см., докато мощността се изкачи от 58 к.с. до 70 к.с. при 6600 об./мин за тегло от само 700 кг. Колата участва в различни рали-събития в цяла Европа и се предпочита от младите собственици с агресивни стилове на шофиране.