Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Теглене на ремарке

Управлението на автомобил с прикачен товар изисква специфични  умения и спазване на определени правила. Както винаги най-добрият начин за усъвършенстване на възможностите е практиката. Преди да се отправите на ваканционно пътуване с каравана е добре да направете няколко тренировки на открит паркинг.  Един „тест драйв” с най-обикновен умален модел със закачена каравана върху масата също би ви дал някои насоки относно принципите на шофиране на заден ход. 

Прикаченият товар, какъвто и да е той, води до създаване на комбинация от автомобил и ремарке, която е по-дълга и тежка. Затова, да се тегли ремарке, е по-добре с по-мощен автомобил. Този избор ще даде възможност да разполагат с повече динамика при движение по магистрала и особено при изкачване. По-големият въртящ момент намалява нуждата от постоянна смяна на предавките и износването на съединителя. На практика най-добри в това отношение са автомобилите с автоматична трансмисия. 

Изключително важно е автомобилът ви да е оборудван с програма за контрол на стабилността на прикачения товар. Тя ограничава степента на завъртането на караваната около вертикалната й ос – когато тя започне да се разклаща, системата реагира изключително бързо и стабилизира комбинацията от автомобил и ремарке. Тази система за безопасност е част от стандартното оборудване на някои автомобили, купени готови с теглич за прикачен товар.

Чувството да се озовете в тесните улици на някое малко непознато селце, теглейки ремарке, едва ли е приятно. Най-добрият съвет в такъв случай е да паркирате караваната извън рамките на населеното място. Може да оставите ремаркето някъде за паркиране и ако ви се случи да имате нужда да потърсите бензиностанция, за да заредите с гориво неочаквано на път.

Комбинацията от автомобил с прикачен товар изисква и повече пространство при завой, защото следата на ремаркето „сече” завоя. Това означава, че при тесни кръстовища и пътища с остри планински завои, трябва да планирането внимателно траекторията на движение. Особено важно е да се следи насрещния трафик от автомобили, който може да блокира маневрата. Урокът по кормуване може да се превърне в „болезнен”, ако не запомните че голямата каравана силно завърта задната си част навън при остри завои, заради дългия заден надвес. Най-добре би било в трудни ситуации някой от пътуващите да наблюдава маневрата отвън и да напътства водача.

Шофьорите на автомобили с ремаркета не трябва да се притесняват да помолят пътниците за помощ и това е особено нужно при движение на заден ход. Още един  чифт очи е особено ценен при теглене на ремарке, като каравана, която изцяло блокира погледа назад.   Няколко правила, които могат да помогнат на начинаещите да се справят с движението на заден ход с комбинация от ремарке или каравана:

– Ремаркето се завърта в обратна посока на въртенето на волана, така че, когато то се завърти наляво, водачът трябва да му противодейства като завие надясно.

– Маневрирайте бавно – в противен случай обектите се „приближават”       

      неочаквано бързо, а това носи своите последствия.

– В случай, че ъгълът между автомобила и ремаркето стане прекалено остър, единственият начин да се справите с проблема, е да потеглите напред и да „изправите” комбинацията. Именно това правят професионалистите всеки път когато се яви подобен проблем. 

– Често най-добрата възможност е – естествено, ако наклонът и товарът го позволяват – да разкачите напълно ремаркето и да го завъртите на ръка.   

Когато ремаркето се завърти неочаквано , като например в случай на рязко заобикаляне на препятствие или ако ви връхлети внезапен порив на вятъра, най-добре намалете скоростта и, ако е необходимо, натиснете силно спирачката. Не вярвайте в митовете, че силното ускорение ще възстанови съосността на автомобила с ремаркето, както и че много умелите действия с волана са вездесъщо решение. 

Някои автомобили имат системи от рода на асистент за стабилизиране на прикачения товар, което е преимущество. Тази система се активира на теглещия автомобил в момента, в който системата ESP установи, че прикаченият товар започва да напуска траекторията си. Това високотехнологично приспособление за безопасност е интегрална част от системата ESP. Ако прикаченият товар започне да се завърта около оста си и това достигне определени граници, електронните системи в автомобила предприемат действия в рамките на милисекунди като затварят дроселовата клапа и прилагат спирачно усилие до възстановяване на стабилността.  След интензивно разклащане започва прилагането на точно дозирано спирачно усилие, което да задържи стабилно комбинацията. 

Стабилизиращата програма за прикачени товари е важен елемент за безопасността на някои модели съвременни новозакупени автомобили. Тя действа само тогава, когато е нужно – както и самият теглич, който се сгъва под бронята на автомобила, когато не е необходим.

Разбира се, не всички автомобили имат подобна система, а и може автомобилът ви да е по-стар. Тогава важат препоръките, които дадохме в началото на раздела ни.