Архив

Автомобили-жалони

Benz Patent-Motorwagen

Benz Patent-Motorwagen е първият патентован автомобил в света.1.1886-Benz-Patent-DV-11-PBC_03
На 29 януари 1886 г Карл Бенц (1844 – 1929 г.) получава първия си патент DRP № 37435 за захранван с газ автомобил на три колела. Теглото му е 263 кг. Едноцилиндровият двигател с обем 990 куб. см има мощност 0,89 к.с. и с него се достига скорост до 15 км в час.
Въпреки че съпругата Бенц, Берта , финансира процеса на развитие и държи патентни права по модерен закон, като омъжена жена, на нея не й е било позволено да прилага за патента.
Бенц официално представя изобретението си на обществеността на 3 юли 1886 г., на Рингщрасе в Манхайм, Германия.
Benz Patent-Motorwagen е триколесен автомобил с двигател, монтиран отзад. Превозното средство съдържа много нови изобретения. То е изработено от стоманени тръби с дървени панели. Стоманените колела със спици и гуми от твърд каучук са Benz собствен дизайн. Управляващият механизъм е на зъбчата релса, която се завърта на окачването на предните колела. Напълно елиптични ресори са били използвани отзад, заедно с жива ос и задвижваща верига от двете страни. Проста система с колан служи като едностепенна скоростна кутия, подаваща различен въртящ момент между отворен диск и дисковото устройство.

 

„Автомобилът на ХХ в.”- Ford T

Конструиран като масов евтин автомобил, той се появява през 1908 г. Заради конструкцията и качествата си получава прякора 10.1927-ford-model-t-roadster„Желязната Лизи”. Двигателят е 4-цилиндров, с мощност 22 к. с. и с работен обем 2850 куб. см.
През първата година на производство са пуснати 19 000 коли от модела, през 1914 г. те са вече 308 000. В 1916 г. цената му е $360. От този момент за милиони хора в Америка, а по-късно и в други страни, започва нов живот. Автомобилът престава да бъде достижение за отбрани и се превръща в средство за придвижване.
Ford Model T е проектиран от Уилс Чайлд Харолд и унгарските имигранти Джоузеф А. Галамб и Юджийн Фаркаш. Максималната скорост е 64-72 км в час, разходът на гориво – 18-11 л на 100 км. Двигателят е в състояние да работи на бензин , керосин или етанол. Първоначално моторът се задвижва от манивела, после се въвежда електрически стартер.
Модел Т е със задвижване на задните колела. Дроселовата клапа се контролира с лост на волана. Автомобилът се управлява сложно с три педала. С левия и с лост на пода се включват предавките. Не е имало отделен педал на съединителя. С десния се задействат задните барабанни спирачки. Окачването отпред и отзад е на полу-елипсовидни пружини. Колелата първоначално са дървени, със стоманени заварени спици, после се поставят и гуми – започва се с пневматични, а през 1925 г. се появят и балонни.
Ford Т се произвежда до 31 май 1927 г. или 19 години, и от него са произведени 15 007 033 екземпляра. По-късно резултатът е подобрен от „Фолксваген Бръмбар” – над 21 млн.

 

Революцията Traction Avant

Това е първият в света автомобил с предно задвижване и самоносеща целометална каросерия в серийно производство – един от 11.7249561762_095eb2dd18_oнай-модерните за времето си. Повечето автомобили до този момент са на шаси, на което е монтирана каросерията.
Citroen Traction Avant се произвежда през 1934 – 1957 г. Междуосието 2910 мм, дължината – 4450 до 4960 мм, ширината – 1620 до 1790 мм и височината – 1520 до 1580 мм. Собственотото тегло е от 1025 до 1170 кг. Произведени са около 760 000 единици.
Предното окачване е независимо на усукан бар и с носач, задното – на греда и Panhard прът. По-късно отзад се появява хидро-пневматика. Разработен е и прототип с автоматична скоростна кутия, който не влиза в производство. Вариантите на каросерията са седан с четири врати, купе – с две и кабриолет.
Моделът затруднява финансово създателя си и през 1935 г. предприятието му се изправя пред банкрут. Положението е спасено с помощта на приятелите на Андре Ситроен.
Производството се възстановява през 1945 г. с козметични промени. Моделът е във версиите Light, Large и 15 Six. Първите две имат обем на 4-цилиндровия двигател 1911 куб. см, мощност 56 к.с. при 3600/мин., а последният е от 2867 кубика, 6-цилиндров, с горно разположени валове и клапани, и мощност 77 к.с. при 3800/мин. Мощността постепенно нараства и през 1952 г. автомобилът има нов капак на мотора. Запасното колело вече не е отзад на багажника, а под този капак. Версията 15 Six има отзад хидро-пневматичното окачване – система, която по-късно се появява за пръв път и на двата моста при Citroen DS.
С мотор от 1911 куб.см. Light 15 при тест на британското списание The Motor през 1951 г. показва максимална скорост 116,8 км в час и ускорение до 97 км в час за 29,7 сек, с разход на гориво 11,2 л на 100 км. А 6-цилиндров модел с двигател от 2866 куб.см. е тестван от същото списание през 1954 г. и достига максимално 130,5 км в час, при ускорение до 97 за 21,2 сек. и с разход на гориво 15,2 л на 100.

 

Феноменът на „Бърмбара“

Volkswagen Beetle e първият модел на немската „народна кола”.1949-1967 Volkswagen Beetle
Автомобилът се произвежда в Африка, Южна и Средна Америка. „Бръмбарът” счупва рекорда на Ford T за серийност. На 21 юли 2003 г. от завода в Мексико излиза последният „Бръмбар”, който е 21 529 464-ти по ред от началото на производството. Доскоро това е най-високият резултат в световното автомобилостроене. Той е надминат само от Volkswagen Golf с различните му поколения, а след това – от всички поколения на Toyota Corolla.
През есента на 1933 г. Хитлер кани на среща Фердинанд Порше-баща. В дневния ред стои идеята за малка народна кола (volkswagen). Концепцията е реализирана с мотор отзад, механизми пред задната ос, централна тръбна рама и обтекаема от въздуха каросерия. На 17 юни 1934 г. Фердинанд Порше представя своето експозе за конструиране на немската народна кола пред национал-социалистическото правителство. Основните показатели е определено да бъдат: двигател с Green_Beetle_19493500/мин., среден разход на бензин 8 л/100 км път, максимална скорост 100 км в час, собствено тегло 650 кг., максимално преодоляван наклон – 30 градуса. Първите прототипи виждат бял свят в двора на вилата на Фери в Щутгардт. На 3 юли 1938 г. VW38 получава на автосалона в Ню Йорк прякора „Бръмбар”.
Разработена е система, чрез която членовете на „Германския трудов фронт” трябва да спестяват по 5 марки седмично, за да могат да карат KdF-кола. Но това утежнява положението на населението, тъй като 70% от него тогава печели по около 175 марки.
Между 1941 г. – 1944 г. са произведени 630 автомобила. Национал-социалистическите обещания излъгват хиляди спестители. Затова след войната идва вълна от процеси, които спестителите водят до 18 октомври 1961 г. В резултат се стига до решение – който иска още един „Бръмбар”, трябва да доплати 600 марки върху новата цена. Останалите са обезщетени с по 100 марки на ръка.
На 25 май 1945 г. градът на KdF-колата е преместен във Волфсбург. През 1946 г. се ражда VW стандарт, тип 1/11. Автомобилът е с по-голям двигател. С повишаването на мощността се увеличава и производството във Волфсбург, тогава се стабилизира и общественият живот в Германия. В същото време концепцията на Фердинанд Порше-старши е последвана от Renault 4CV, Dauphine, Renault 8 и 10, и SIMCA 1000 във Франция, FIAT 500 и 600 в Италия, по-късно – Skoda 1000MB в Чехословакия.
Автомобилът остава без революционни промени по време на дългия си живот. Моделната палитра се разширява с 1302, който две години по-късно се сменя от 1303. Последният е с по-голямо изпъкнало закръглено предно стъкло, по-големи задни светлини и различно арматурно табло. Окачването отпред става McPherson. При двигателя от 50 к.с. спирачките са дискови.

 

Световният бестселър

Toyota Corolla е линия от подкомплектовани и компактни автомобили, произведени от Тойота. Въведена през 1966 г., Corolla е най-

Toyota Corolla Style (2016_European_version)

Toyota Corolla Style (2016_European_version)

продаваният автомобил в света през 1974 г. и е един от най-продаваните автомобили в света оттогава. През 1997 г. Corolla стана най-продавания модел в света, надминавайки Volkswagen Beetle. Toyota достигна крайъгълен камък от 40 млн. Corolla, продадени през единадесет поколения през юли 2013 г. Серията е претърпяла няколко основни репликации.

Името Corolla е част от именуването по традиция за използване на имена, започващи от Toyota Crown за седани Toyota,“Corolla на латински означава „малка корона“. [В Япония и голяма част от света, хечбекът от 2006 г. насам е наречен Toyota Auris. Преди Auris, Toyota използва името на Corolla в хечбек на различни международни пазари. През 2017 г. Toyota пусна версия на хечбек в САЩ, наречена Corolla iM.

Ранните модели са предимно със задвижване на задните колела, докато по-късните модели са с предно предаване. Изработени са и версии с четири задвижващи колела. Традиционните конкуренти на Corolla са Nissan Sunny, представена през същата година като Corolla в Япония, и по-късно Honda Civic.

Кодът за обозначаване на шасито на Corolla е „E“, както е описано в шасито на Toyota и кодовете на двигателя.
Първото поколение (E10) е въведено през октомври 1966 г. с новия мотор от 1100 куб.см. „Королите” с означение Е100 от 1991г. имат вече напълно заоблени аеродинамични форми. Цялостен редизайн следва при Toyota Corolla (E110) от 1995 г. Corolla (E120) от ноември 2000 г. е с edgier дизайн. При следващите поколения Е130 и Е140 се внедряват много от технологиите на 21-ви век.
11-тото поколение (E160) Toyota Corolla започна да се продава в Япония от май 2012 г. Седанът се нарича Corolla Axio, докато версията вагон е Corolla Fielder. Произвежда се в префектура Мияджи. Седанът е с двигател 1.3-liter 1NR-FE или 1.5-liter 1NZ-FE, 4-цилиндрови. И двата имат 5-степенна механична трансмисия, предлага се и CVT. Двигателят 1.3 и версиите с 4 задвиждащи колела са само с CVT. Corolla Fielder е с 1.5-liter 1NZ-FE или 1.8-liter 2ZR-FAE, 4 цилиндъра, с CVT. 1.5 се предлага и с 4 задвижващи колела, освен с предно задвижване.
В тестовете EuroNCAP моделите получават оценки, както следва: 1998 г. (EE110 1.3 с 5 врати „лифтбек” LHD) – 3 звезди (23 т.) за последиците за възрастните пътници, 2 звезди (15 т.) за опасност за пешеходците (преди 2002 рейтинговата система); 2002 г. (ZZE120 1.4 с 5 врати „хечбек” RHD ) – 4 звезди (28 т.) за възрастните пътници, 2 звезди (11 т.) – за пешеходците; 2007 г. (E150 4-врати „седан”) – 5 звезди (34 т.) за възрастните пътници, 4 звезди (39 т.) за детето на пътниците, 3 звезди (23 т.) – за последиците при пешеходците.

 

Bugatti Chiron

Това е най-мощният  и най-скъп автомобил до 2017 г. – хиперкар на компанията Bugatti (влиза в концерна Volkswagen).

На сн.: 2017 Bugatti Chiron

На сн.: 2017 Bugatti Chiron

Автомобилът се произвежда от 2016 г. досега. Лимитираната серия е 500  екземпляра. Типът на каросерията е купе с две врати и две места.  Сглобяването става в Молсхайм, Франция от Bugatti Automobiles. Компановката е средно разположение на двигателя, пълно задвижване. Двигателят е Bugatti Chiron W16, 16-цилиндров с W разположение на цилиндрите. Автоматичната трансмисия е 7-степенна.

За да си представим колко голям е този автомобил, габаритите са – дължина 4544 мм, ширина 1998 мм, височина 1159 мм, при клирънс 100 мм и база 2710 мм, разстояние между задните колела  – 1630 мм и между предните – 1725 мм. Масата е 1888 кг, пълната – 1995 кг.

Предшественик е Bugatti Veyron, свързани са Bugatti Veyron, Bugatti Galibier 16c, подобни модели  – Pagani Huayra, SSC Ultimate Aero, Koenigsegg Agera R. Сегментът е S-сегмент, резервоарът има обем 100 л.

Дизайнери са Ахим Аншайдт, Александър Селипанов и Етиен Саломе.

Моделът е  получил название в чест на автомобилния състезател Луи-Александър Широн, който се състезавала с марката през 1928 по 1958 г. Названието на  модела  има няколко варианта на прочитане – „Хирон“  – гръцкото име не кенетавъра, учител на Ахил и Херакъл, „Кайрон“ – названието се използва в  СМИ.

Техническите характеристики са смайващи. Двигателят е 16-цилиндров с W конфигурация,обем  7993 см 3, с 4 турбокомпресора с 2-степенно пълнене,  мощност 1500 к.с.

В Европа цената на модела през 2016 г. започваше от €2,5 милиона.  Първите клиентки получиха автомобила още същата година.

На 25 юли 2016 г. бяха показани първите екскизи на автомобила. Саудитският принц Бадр бин Сауд придоби 2 уникални модела – Bugatti Vision Gran Turismo  – демонстрационният екземпляр и шоу-карът. Предвижда се през 2018 г. да бъде поставен рекордът за скорост на дадения модел. Пълният резервоар с бензин (100 л.) е достатъчен за 9 минути да бъде достигната максималната скорост от около 463 км в час. За пример , Veyron използва същия обем в продължение на 12 минути, за да достигне 407 км в час….

Автомобилът, както и неговият предшественик, ексклюзивно са окомплектовани с гуми MICHELIN. Цената на комплекта е  – 42 хиляди долара…

2017 Bugatti Chiron струва $ 2.6-милиона…Скоростомерът е разграфен до 500 км в час…

Не забравяйте, че има малко места в света, където някой може да постигне такава скорост, а още по-малко собственици, които някога ще се опитат да постигнат това… И само 500 ще бъдат направени, защото никой не иска масово произведени струващи $ 2,6 милиона коли…