Архив

DKW

brand.gif2686524107_4288a6abfb_zДатският инженер Й. С. Расмусен прави първата си лека кола с парен двигател през 1916 г. През 1919 г. пуска първия си мотоциклет с двутактов DKW мотор и през 30-те години марката е най-големият мотоциклетен производител в света.

Расмусен постига своята слава с мотоциклетите си, преди да направи първата си кола с двигател с вътрешно горене през 1928 г. Това е малък двуместен автомобил с двуцилиндров двутактов двигател и предни задвижващи колела.

Комбинацията от двутактов мотор и предно задвижване се свързва с DKW – съкратено от Dampf-Kraft-Wagen (от немски – „автомобил с моторна енергия”) – до 1966 г. Името се интерпретира и като Das kleine Wunder  – „Малкото удоволствие”.

Емблемата на колите представлява двуцветен щит, в горния край на който са изписани трите букви от съкращението на марката, а по-късно се появяват и четирите кръга, станали символ на Auto Union и след това на Audi.

Когато световната икономическа криза достига своя апогей, Расмусен поема мениджмънта на Horch, Audi и Wanderer, и се основава Auto Union. Началото на новата компания се поставя на 1 ноември 1931 г. в Шемниц, но след Втората световна война повече от фабриките и попадат в съветската окупационна зона. Формално колите DKW вече се правят под марката IFA в Източна Германия, а DKW започва  отново почти от нула.

Компанията се премества в Дюселдорф и първият салонен DKW се пуска през 1950 г. Моделът е известен като Meisterclasse F-89 и е на основата на старата формула – двутактов мотор, предно задвижване. Каросерията е от стомана и се прави във версиите „салон” с две врати и „кабриолет”. Купувачите смятат по това време, че колата е доста скъпа, тъй като струва повече от Volkswagen. Тогава предприятието пуска 1380 коли.

Три години по-късно моделът е модифициран и получава по-широко задно стъкло, нов овален грил и по-малки колела. Трицилиндровият двутактов 900-кубиков мотор произвежда мощност 34 к.с., а максималната скорост е 120 км в час.

Една година по-късно в гамата има вече четириврато „купе”, четириместен кабриолет и „комби”, наречено Universal. По-голям и по-мощен е моделът Grosser DKW 3=6, а през 1958 г. се появява Auto Union 1000. Една година по-късно той е вече с дискови спирачки отпред. След още една излиза Junior Deluxe, следван от F 11 и F 12.

От 1 януари 1965 г. Volkswagen AG притежава 50% от Auto Union Gmbh. От следващата година се произвежда DKW F 102 с двутактов мотор и рама, сходни на монтираните на Wartburg 1000 в бившата ГДР.  Рамата се използва и при по-късния пръв модел Audi 80.

От DKW 102 произлизат след това колите Audi. Предното задвижване се запазва, но от двутактови двигатели се преминава на 4-цилиндрови 4-тактови. Фактически това вече не е DKW.

Четирите кръга, които стават емблема на Auto Union, а след това и на Audi, символизират обединяването на четирите марки в една. Една от тях е и DKW.