Архив

За баланса и реглажа

Гумите или предното окачване могат да бъдат причина за леко тресене на волана, което се засилва и успокоява при увеличаване и намаляване на скоростта.

В предното окачване проблемите се решават с преглед, подмяна на износени части и реглаж – това е за майстор и по-специална апаратура. Проблемите с гумите са повече и по-различни, но сами можете да ги диагностицирате и някои от тях да отстраните.

Причините могат да бъдат:

    деформирани гуми;

    криви джанти;

    различен размер на гумите;

    неправилен монтаж.

Гумите по различни причини могат да се деформират, и съответно се разбалансирват – на гумата се появяват „тежки места“, които променят геометрията на гумата и съответно създават допълнителни центробежни сили при движнеието, което е причината за появата на вибрации във волана като начало.

Ако е разбалансирана само едната гума интензитета и силата на тресене са еднакви. Но ако след завой интензитета и силата се променят дори и минимално, това значи че са разбалансира двете гуми. Основната причина се крие в „тежките места“, когато се движим в права посока на суха настилка  при различни гуми те запазват относително постоянно положение едно спрямо друго, но по време на завой, заради ефекта на диференциала, външното колело изминава по-дълго разстояние и съответно положението им едно спрямо друго се променят. От тук и центробежните сили които действат на всяко едно коле се променят и тресенето променя интензитета и силата си. Ако деформацията на гумата не е голяма то с едно добро балансиране ще си решите проблема. Гореописания начин на диагностика се отнася и при криви джанти, но в случая балансировката може и да не помогне.

Промяната на силата и интензитета на вибрациите във волана могат да се наблюдават и при движение в права посока на суха настилка. Това е признак за различен размер на гумата, например поставили сте новата резервна гума а другата е с износен грайфер.

Ако колата започне леко да „влачи“ или завива в някоя от посоките, някои ще кажат, че сте за реглаж на предницата, но първо е добре да проверите налягането на гумите си, а след това, ако шарката им позовлява, да им смените мястото. Ако проблема изчезне, добре, ако се премести със смяната на гумата, то тогава проблема е в гумата и въобще не се налага скъп реглаж на предното окчаване, което дори няма да реши проблема.

Труднооткриваем е проблем с деформацията на централната част на протектора, такава гума може да има иделаен баланс и при движение на ниска скорост (5 – 10 км/ч) поради елстичността на гумата деформацията не създава проблеми, но при по-високи скорости съвсем не е така. Ако примерно дефекта е изпъкналост на протектора поради накъсване на стоманите вланка в гумата при висока скорост, просто еластичността на гумата не може да отреагирана на честота на въртене и на гумата се получава издатина която води до вибрации. Този проблем се решава за съжаление единствено със смяна на гумата.

Ако слагате на стари джанти нови гуми задължително се убедете че джантите са прави. Няма как нова и иделано права гума да не „бие“ ако е мотирана на крива джанта. Тук и идеалния баланс не помага, защото заради крива джанта гумата, колкто и да е нова и права просто се движи на зиг-заг.

Нежелани вибрации също могат да се появят на най-иделано балансираните и прави гуми при неправилен монтаж. Много „опитни“ автомобилисти често дават един много грешен съвет на „неопитните“, при монтаж на колелото – затягате леко болтовете след това спускате колата така че гумата да опре на настилката и затягате здраво. Съвършено неправилно – отпускането на автомобила при незатегнати болтове под тежестта на колата макар и малко но все пак има известно изместване на центъра на джантата спямо оста, и когато гумата се затегне в такова положение тя запазва изместения център и съответно започва да тресе и вибрира.

Съвет:

    поддържайте постояно налягането на гумите според предписанията на производителите;

    проверявайте джантите си при всяка сезонна смяна на гуми;

    извършвайте монтажа и демонтажа на гумите според предписанията или в сервиз.

А, ако колата ви тресе, преди да пристъпите към смяна и баланса на гуми и джанти, просто направете една диагностика на предното окачване.