Архив

Какви са шестте нива на автономия?

ССЕ определи шест нива на автономия за самоходни превозни средства.Bubble+car

Тъй като революцията в самоуправляващия се автомобил продължава да се развива, ще научите много повече за автономните автомобили и кои от шестте „нива на автономия“, в които се намират. Така че тук е бърз праймер за това, което означава всяко ниво на автономия, от напълно човешкото ниво 0 до напълно автономното ниво 5.

Концепцията за „нива на автономия“ първоначално бе публикувана от Международното дружество на автомобилните инженери (SAE) през 2014 г. като част от своя доклад „Таксономия и дефиниции на термините, свързани с автоматизираните системи за шофиране на автомобили“, в който индустрията започна да развива език, който бихме могли да използваме, за да говорим за автономноста.

Докладът очерта шест нива на автономност, които производителите на автомобили ще трябва да постигнат по пътя си към изграждането на автомобили без бъдеще на волана. И през септември 2016 г. Националната администрация по безопасност на движението по пътищата (NHTSA) изхвърли собствената си формална система за класификация, издадена през 2013 г., и прие стандарта SAE.

 

Нивата, описани в системата SAE, са:

Ниво нула: Няма автоматизация

 

Караш автомобила. Ускорението, спирането и управлението са контролирани от водача по всяко време, дори ако те са подпомогнати от предупредителни тонове или системи за безопасност при намеса. Ако автомобилът ви е автоматизирал аварийно спиране например, той все още може да се разглежда като нулево ниво.

 

Първо ниво: Помощ за шофьораgoogle-uber-e1422903102497

 

Ръце на волана. При някои режими на шофиране автомобилът може или да контролира волана или педалите. Най-добрите примери за автоматизация на първо ниво са адаптивен круиз контрол и помощ при паркиране. Компютърът никога не контролира управление и ускорение / спиране.

 

Второ ниво: Частична автоматизация

 

Ръцете на волана, очите по пътя. Превозното средство второ ниво има определени режими, при които автомобилът може да поеме както педалите, така и колелото, но само при определени условия и водачът трябва да поддържа максимален контрол над превозното средство. Това е мястото, където автопилотът на Tesla е от 2014 г. насам.

 

Трето ниво: Условна автоматизация

 

Ръцете на волана, очи на пътя – понякога. При автомобил от трето ниво автомобилът има определени режими, които напълно ще поемат отговорностите при управление, при определени условия, но водачът се очаква да поеме контрола, когато системата го поиска. Този автомобил може да решава кога да смени лентите и как да реагира на динамични инциденти на пътя, но използва човешкия водач като аварийна система. Това са опасни води по отношение на отговорността, а производителите на автомобили повече или по-малко се опитват да пропуснат това и да се преместят направо на ниво четири.

 

Ниво четвърто: Висока автоматизацияsilicon-valley-could-fall-victim-to-a-self-driving-car-bubble

 

Ръце, разстояние, очи, ума – понякога. Едно превозно средство от четвърто ниво може да бъде управлявано от човек. То може да се кара на пълен работен режим при правилните обстоятелства и ако срещне нещо, което не може да се справи, може да поиска помощ от човека, но ще се паркира и не излага пътниците си на опасност, ако няма човешка помощ. На този етап гледате истинска кола за самоуправление. Това са тестовите автомобили на Google / Waymo, които работят в продължение на няколко години.

 

Ниво пет: Пълна автоматизация

 

Воланът е по избор. Предните седалки могат да се обърнат назад, за да направят това социално пространство, тъй като колата нито се нуждае, нито иска вашата помощ. Автоматизация на пълен работен ден на всички задачи на шофиране по всеки път, при каквито и да било условия, независимо дали има човек на борда или не.

Тези нива са полезен начин за проследяване на това, което се случва, когато правим прехода от шофьори на хора към роботи – преход, който ще има огромни последици за начина, по който живеем, работим и пътуваме в бъдеще.

 

Източник: SAE International