Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Alfa Romeo Alfasud

Производител е Alfa Romeo. Години на производство – 1971-1989 г. 800px-Alfa_Romeo_AlfasudСглобяването става в Помиляно-д’Арко, Италия, Бритс, ЮАР, Куала-Лумпур, Малайзия, Марса, Малта (Car Assembly Ltd).

Това е малък семеен автомобил. Друго обозначание е Alfa Romeo Export GTA (Южная Африка).

Прави са като 2 врати седан (4 места) (Alfasud Ti), 4 врати седан (4 места), 3 врати хетчбек (4 места), 5 врати хетчбек (4 места), 3 врати купе (4 места) (Alfasud Sprint), 3 врати комби (4 места) (Giardinetta).

Компановката е предномоторен автомобил с предно задвижване. Колесната формула е 4 × 2.

Двигателите са:

1,2 л. (1,186 куб.см) Flat-4 H4

1,3 л. (1,286 куб.см) Flat-4 H4

1,4 л. (1,350 куб.см) Flat-4 H4

1,5 л. (,1490 куб.см) Flat-4 H4

1,7 л. (1,696 куб.см) Flat-4 H4

Трансмисия е 4-степенна механична или 5-степенна.

Дължината на автомобила е 3890 мм, при ширина 1590 мм и височина 1370 мм. Базата е 2455 мм. Масата е 810 – 865 кг.

Приемници са Alfa Romeo Arna и Alfa Romeo 33 Series. Свързана е Alfa Romeo Sprint.

Дизайнер е Джорджето Джуджаро Italdesign

1974_Alfa_Romeo_Alfasud_4-door_sedan_(2015-07-15)_02Alfa Romeo Alfasud (Серия 901, 902 и 904) е компактен автомобил, пускан от италианската компания Industria Napoletana Costruzioni Autoveicoli Alfa Romeo-Alfasud S.p.A от 1971 до 1989 г. Соственици на компанията са Alfa Romeo и Finmeccanica. Компанията се базирала в беден южен регион на Италия и пускането на даденото производство се явявало работа на правителството за увеличение на работните места в Юга на Италия.

Alfasud по право може да се сметне като един от най-успешните модели на  Alfa Romeo. Били продадени 893 719 автомобили от 1972 до 1983 г., а също 121 434 от версията Sprint от 1976 до 1989 г. Общото прозвище за двете машини е ’Sud. Автомобилът преминал два рестайлинга: първият през 1977 г. и вторият – през 1980 г.

Alfa Romeo за пръв път започнала да разработва компактни преднозадвижвани модели още през 1950-те години, но само от 1967 г., когато били установени твъди планове за развитие компанията започнала да прави в цялата си линия само компактни автомобили Alfa Romeo. Този модел специално бил разработен от австриеца Рудолф Хрушка, като уникалният инженерен комплект бил облечен в каросерия от Джорджето Джуджаро от ItalDesign.

Автомобилът бил построен в новия завод в Помиляно-д’Арко в юга на  Италия, което се отразило на названието – Alfa Sud (Alfa Юг). На 18 януари 1968 г. в Неапол била зарегистрирана новата компания „Industria Napoletana Costruzioni Autoveicoli Alfa Romeo-Alfasud S.p.A.“. В тази компания 90% от акциите владеела Alfa Romeo и 10% Finmeccanica, но вече в това време се контролирала от правителствената компания IRI. Строителството на новия завод в Помиляно-д’Арко посредством държавни инвестиции започнало през април 1968 г., на мястото на завода за авиационни двигатели, исползвани от Alfa Romeo по време на войната.

Alfasud бил показан на публиката на Торинския автосалон през 1971 г. и бил 1974_Alfa_Romeo_Alfasud_4-door_sedan_(2015-07-15)_01веднага забелязан от журналистите със своя каросериен дизайн. Четиривратите седани се снабдявали със собствен опозитен боксер двигател с водно охлаждене обем 1186 куб.см и ремъчен привод ГРМ. Особенност на модела също станало сложното окачване за своя клас, необичайният разбер на аватомобила, в частност предната част и наличието на задни дискови спирачки. Конструкцията на двигателя позволила на Alfasud да се разположи удачно линията на двигателя, което придава подобрена аеродинамика (най-добрата за онова време в своя клас), и придава още нисък център на тежестта. В резултат на тези конструктивни особеностти, автомобилът имал превъзходно управление и ефективност на двигателя си, сцепление с пътя, каквито другите производители постигнали почти десет години по-късно. Независимо от обичайния си дизайн, Alfasud бил хетчбек.

В края на 1973 г. бил представен двувратият модел TI (Turismo Internazionale). Основа на модела станал мощен 1,2 л. двигател с 5-степенна скоростна кутия, четри предни фара и заден спойлер. Даденият компактен седан достигал максимално 160 км в час.

800px-Alfa_Romeo_Alfasud_1.3_5door_rearПрез 1974 г. Alfa Romeo пуснала в производство луксозния модел Alfasud SE. Модификацията SE била заменена от ‘L’ (Lusso) през 1975 г. Моделите Lusso се призвеждали до 1976 г., след което те били заменени от модификацията ‘5M’ (5 Marce, пет предавки) – първата четриврата Alfasud с 5-степенна скоростна кутия. Тривратото комби получило названието  Giardinetta и било представено през 1975 г. като модел от тази година.

През 1976 г. бил пуснат в производство Alfasud Sprint. Той бил построен на същата платформа, но изглеждал като спортна машина. Бил построен на той же платформе, но бил по-нисък и изглеждал като спортна машина.  Sprint не бил хетчбек, въпреки че при него нямало задни седалки. Той бил снабдяван с двигател с обем 1286 куб.см и мощност 75 к.с. и 5-степенна скоростна кутия.

През 1978 г. моделите Sprint и Ti получили нов двигател с обем 1350 куб.см и 79 к.с., и 1490 куб.см от 85 к.с. съответственно. Впоследствие дадените двигатели станали достъпни за всички варианти на каросериите.

Всички Alfasud били обновени през 1980 г., получавйки пластикови брони, нов панел за приборите, нови главни светлини и задни фенери. Версита Ti сега се снабдила с нов двигател с обем 1490 куб.см с два счифтосани карбуратора, който преди това поставяла на модела Sprint, но сега той бил доработен до 96 к.с. Тривратите хетчбеци били добавени в линията през 1981 г. и били достъпни в комплектациите SC или Ti, а двувратата Giardinetta била спряна на много пазари по света. В края на 1982 г. четиривратите модели били заменени с петврати версии, актуални сега. Топ в линията станала петвратата модификация Gold Cloverleaf с мощност 95 к.с. с двигател от Ti.

През 1983 г. компанията се опитала да завоюва пазара с горещи хетчбеци, 102194634_oпредставяйки финалната версия Alfasud Ti, получила подобрен двигател с обем 1490 куб.см и мощност 105 к.с. Модификацията вече се наричала Quadrifoglio Verde и била снабдена с нископрофилни гуми и 14-дюймови дискове, и подобрена окомплектация.

Независимо от сложната инженерна окомплектация, Alfasud, особено при ранните версии, имали висока репутация, въпреки че моделите страдали от ръжда. Възможно е това да е било в резулта на условията на съхранение на детайлите в завода.

Петвратият седан Alfasud бил заменен с 33 в 1983 г. 33 станала продължение на Alfasud: с неговата ходова част, с незначителни промени в окачването и наличие на барабанни спирачки отзад за снижаване на разходите.  Alfasud Sprint била преименувана в Alfa Romeo Sprint през 1983 г. и се продавала до 1989 г., но се снабдявала с нова ходова част. Тривратите версии се продавали още около година, докато били заменени  с Alfa Romeo Arna – съвместен проект на Alfa Romeo и Nissan.