Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Mercedes-Benz

85.mb187.mb389.mb590.mercedes5Даймлер и Бенц първоначално не се познават. Първият живее и работи в Канщат, а вторият – в Манхайм. Но те завършват своите крайни проекти през 1886 г. и имат самостоятелни марки на продуктите си.Обединяват своите собствени компании през 1926 г., за да формират DaimlerBenzAG, която е известна като MercedesBenz.

Мерцедес е испанско име на момиче, означаващо „грация”. Тя е дъщеря на австрийския бизнесмен Емил Йелинек, който живее в Баден, Виена и Ница. Момичето е родено през 1889 г. Прогресивен мислител с интереси в спорта, Йелинек приема автомобилния транспорт като бъдеще на човечеството. Рано през 1897 г. той предприема пътуване до Канщат и посещава фабриката на Даймлер, където поръчва първия си автомобил от тази марка – кола с ремъчно задвижване и 6 к.с., двуцилиндрова.  Но нейната максимална скорост от 24 км в час скоро му се вижда ниска и той купува два нови модела, които развиват максимално 40 км в час. Това са два DaimlerPhoenixмощност 8 к.с., с предномонтирани двигатели – първият автомобил в света с четирицилиндров мотор.

Йелинек има добри контакти с международния бизнес и аристокрация, и става все по-активен като бизнесмен.  През 1899 г. DaimlerMotorenGeselschaft го снабдява с 10 автомобила, а през 1900 г. – с 29, които той успява да пласира сред клиенти. Кара винаги най-бързите й коли. Започва да участва в състезания – първото и най-известно от които в Ница, където колите са регистрирани под псевдонима Mercedes– галено име на дъщеря му, която тогава е на 10 години.  В началото на април 1900 г. Йелинек подписва споразумение с DMG да продава автомобили и двигатели на компанията под името DaimlerMercedes. Две седмици по-късно той поръчва 36 коли на обща цена 350 000 марки, еквивалентни днес на 2,8 млн. евро. Няколко седмици по-късно той пласира други 36 нови коли.

За емблема на първия си автомобил Даймлер взема трилъчната звезда, която рисува върху пощенска картичка до съпругата си и символизира трите вида транспорт, в който ще взема участие неговия двигател – по земя, въздух и вода. Това става, когато той е технически директор още на фабриката за газови двигатели Deutz от 1872 до 1881 г.

Първият Mercedes, който е спортен автомобил, датира от 1901 г.  Той е изработен от Вилхелм Майбах – шеф инженер на DMG, за Йелинек и има мощност 35 к.с. Има метална рама и нисък център на тежестта. Решетката на радиатора му има формата на медна пита. Автомобилът включва много иновации и се смята днес за първата модерна кола. В поредното състезание „Седмицата на Ница” през 1901 г. Mercedes побеждава във всички дисциплини и през август се появяват два нови модела. От 23 юни 1902 г. Mercedes става запазена марка на DMG, регистрирана на 26 септември.

Запазената марка на емблемата е регистрирана през юни 1909 г. На следващата година тя започва да се появява по колите, над рамката на радиатора. През 1916 г. звездата се заобикаля от кръг с разположени около него четири звезди и названието Mercedes.

През 1921 г. трилъчната звезда, затворена от пръстен, изцяло изработени от метал, започва да се поставя на стойка над грила на радиатора. По този начин запазената марка е регистрирана през август 1923 г.

През 1924 г. DMG и Benz&Cie формират общ синдикат и стандартизират продукцията и продажбите си. През този период фирмите правят продуктите си заедно, макар те да имат различни запазени марки. Две години по-късно най-старите автомобилни предприятия се сливат в DaimlerBenz AG.От 1926 г. звездата на емблемата украсява кръг с маслинови клончета и надпис MercedesBenz, поставян на радиатора.

До скоро немската компания бе в конгломерата DaimlerChrysler, който се ръководеше от съпрезиденти. През 2007 г. се провежда общото събрание на акционерите на групата, на което се определя и новото име на корпорацията – Daimler AG.

За разлика от американските си конкуренти, автопроизводителят има спад през 2008 г. само с 4% от предишната година, като все пак е с печалба от $1,4 млрд. В нея инвестира и компанията Aabar от Абу-Даби – най-богатото от седемте емирства в Обединените арабски емирства, в нея основен акционер е държавна фирма. Опасенията за Daimler идват от това, че дргите крупни немски производители имат доминиращ инвеститор, а компанията от Щутгард търгува на борсата по-голямата част акциите си. 9,1% притежава Aabar, друг акционер е правителството на Кувейт. Днес Mercedes е най-големият производител на пътнически коли от висш клас, автобуси, автомобили 4х4 и товарни автомобили.

У нас автомобилите на Mercedes се използват като правителствени и представителни лимузини, в градския транспорт на столицата изобилстват автобусите на марката, а в армията ни влязоха на въоръжение щутгартските „джипове” от G-клас и тежките камиони Actros.