Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Харли Ърл

Бащата на първия концепткар в историята и на Corvette

Harley J. Earl (22 ноември 1893 – 10 април 1969 г.) е американски автомобилен дизайнер и изпълнителен директор. Той е първоначалният главен дизайнер на General Motors, по-късно става заместник-председател, първият изпълнителен директор, назначен някога в дизайна на голяма корпорация в американската история. Той е бил промишлен дизайнер и пионер на модерния транспорт. Ърл е пионер в използването на свободни форми и скулптури на глинени модели като автомобилни техники за дизайн. Той впоследствие представи „концептуалния автомобил“ както и инструмент за процеса на проектиране.

Buick Y-Job на Ърл е първата концептуална кола в историята.  Дизайнерът  стартира „Проект Opel“, който впоследствие става Chevrolet Corvette и въвежда опашните  форми в автомобилния стил. По време на Втората световна война той активно допринася за програмата за научноизследователска и развойна дейност на съюзниците за повишаване ефективността на камуфлажа.

Харли Ърл е роден в Холивуд, Калифорния.  Баща му Дж. У. Ърл започнал да работи като строител на каросерии през 1889 г. Той променил практиката си от конски екипажи до персонализирани корпуси и персонализирани части и аксесоари за автомобили, основавайки  Earl Automobile Works през 1908 г.

Младият Ърл започва да учи в университета в Станфорд, но преждевременно тръгнал да работи и да се поучава от баща си в Earl Automotive Works. По това време магазинът създава обичайни каросерии  за холивудски филмови звезди.

Earl Automotive Works е закупен от дилъра на Cadillac – Лий, който държи Харли Ърл като директор на своя цехов магазин. Harley-J.-Earl-Facebook-photo

Лорънс П. Фишър, генерален мениджър на дивизията Cadillac, посещава  търговците и дистрибуторите й  в цялата страна, включително Лий. Фишър срещна Ърл в търговския център на Лий и наблюдава работата му. Той е впечатлен от дизайните и методите на Ърл, включително използването на моделираща глина за разработване на формите на неговите дизайни.

Така Фишър възлага на Ърл да изработи 1927 LaSalle. Успехът на LaSalle убеждава президента на General Motors Алфред П. Слоун да създаде Секцията за изкуство и цвят на компанията  и да назначи  Ърл за първия й директор.

Преди създаването на секцията „Изкуство и цвят“, американските производители на автомобили не придавали голямо значение на външния вид на автомобилните каросерии. Много производители на луксозни автомобили, в това число и GM, не са правили никакви каросерии, като  доставката на шасита е по избор на купувача.

Ръководителите на General Motors по това време, включително инженери, ръководители на отдели и ръководители на продажбите, възприемат концептуалните идеи на Ърл като ярки и неоснователни. Ърл се бори да легитимира дизайнерския си подход срещу ориентираните към традицията и производството ръководители.

През 1937 г. секцията „Изкуство и цвят“ е преименувана на секцията „Стилинг“. Слоун в крайна сметка поощрява Ърл и го прави първият стилист, който е вицепрезидент в голяма корпорация.

През 1939 г. отделът за оформяне, под ръководството на Ърл, оформя и изгражда Buick Y-Job, първата концептуална кола в автомобилната индустрия. Макар че има и произведени по-рано, Y-job е първата кола, построена от масов производител с единствената цел да определи реакцията на обществеността към нови идеи за дизайн.