НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Купуване на «втора ръка»

По време на покупката

 

Ако купувате нов автомобил – изборът е по-лесен.

Но взимате ли кола на старо, задължително е да я огледате внимателно. При това най-добре е да я купите от познат или от човек, на който може да имате доверие. И – задължително се заинтересувайте от предишните собственици или от историята на возилото – ако имате възможност да направите това.

Напоследък големите автоборси продават автомобили „втора ръка“ с осигурена няколко месеца гаранция, които са минали през технически контрол, и това прави изборът по-лесен.

Проверката на автомобила, който искате да купите, обаче, от човек или без гаранция, е задължителна, защото от това зависи правилният ви избор. При това трябва да се спазва редът на по-долу изброените операции и да не се прибързва. Предполага се, че имате поне някакъв опит по обслужването на автомобила. Ако ви липсва – по-добре потърсете помощ от специалист или по-опитен доверен човек.

Не подминавайте този съвет. Самият автор преди десетина години видя как на една софийска улица колело на запазено старо BMW изхвърча, колата заора в асфалта и едва не се преобърна. Собственикът беше я купил преди няколко месеца от автоборса…

Преди огледа е необходимо да се снабдите с някои технически средства и неща, с които да извършите проверките. 

– компресометър,

– ключ за свещи,

– неголям набор ключове (8,10,11,12),

– отвертка (кръстова и плоска),

– неголям магнит, завит в парцалче, с чиято помощ ще може да откриете изкърпените места,

– малко фенерче,

– малко огледалце,

– стара дреха, в която да се бършете или да подложите при коленичене.

                           

Проверка на каросерията

 

Външният вид на автомобила, който искате да купите, често лъже. Има доста неща, които трябва да знаете, за да не ви „изпързалят”.

За да се направи огледът, каросерията трябва да бъде чиста. Приседнете до десния фар на колата и погледнете дясната й страна, дали няма   вдлъбнатини, дефекти по геометрията и боядисването. Повторете тази процедура с лявата страна, а след това огледайте капка и покрива. Под ъгъл са виждат практически всички «пипани» места. Огледайте автомобила и откъм багажника. Всички места, които предизвикват съмнение, проверете с магнита. Ако той не се задържа за ламарината, значи там е китвано.

Внимателно огледайте процепите между капака и калниците, стойките и  вратите. От това може да се разбере дали автомобилът не е аварирал. Нормалният процеп има еднаква ширина по цялата дължина. Проверете всички врати – те трябва да се затварят с еднакво усилие и звук. Иначе има нарушения по геометрията на каросерията.

Ако имате съмнения, че съществуват деформации, точна   проверка може да се извърши в контролните точки само на специален стенд.

Може да се установи дали автомобилът е пребоядисван по някои признаци. Например, ако има следи от боя на гумените и пластикови детайли на каросерията. Старата боя се вижда под гуменовите уплътнители на стъклата, вратите и капака на багажника. В подобни случаи се отличава и оцветяването под капака на двигателя и частта от калниците, която се намира там.

Отворете капака на двигателя и внимателно вижте местата на закрепване на бронята и лонжероните. Ако на тях има следи по метала и ожулена боя – автомобилът е бил «разтяган».

Корозията по правило започва от долната част на калниците, праговете и под гумените уплътнители. Качествената проверка изисква подемник или канал. При оглеждане на дъното го пробвайте с отвертка – след подобна проста процедура може да се окаже, че няма за какво друго да си губите времето.

 

Проверка на салона

 

В салона не трябва да има повредени панели, обвивки. Трябва да се провери и крепенето им за покрива и вратите.

Проверете и всички регулировки на седалките – особено на електрическите. Започнете с шофьорската – тя е подложена на максимално натоварване. Седалките не трябва да бъдат «провалени», следва да осигуряват странична поддръжка, а облегалката не трябва да се клати.

Огледайте кормилото. Под ръцете то естествено ще бъде гладко – не купувате нова кола. А по разликата на изтритост на различните участъци може да се съди за пробега. Светлинните прибори и превключвателят за мигачите е най-добре да проверявате с още един човек, за да не излизате постоянно от колата.  Особено внимание обърнете на миячната инсталация. Освен това проверете електрическото задвижване на стъклата, подгряването на седалките и огледалата, елогледалата, климатика и вентилацията.

Погледнете и под постелките на пода – там трябва да е сухо, иначе нещо отнякъде тече.

 

Проверка на двигателя

 

Двигателят, заедно със спирачките, е най-важното, което трябва да се провери в един автомобил, който искате да купите. Особено, ако е по-стар.

Внимателно изучете приборния панел и проверете дали работят всички индикатори. На съвременните автомобили често на панела има индикатори за различни диагностични системи, а продавачите понякога или не знаят за какво са те, или умишлено дезинформират купувача за предназначението им. А от тези «лампички» може да се съди за това например, че не е изправна ламбда сондата, бензиновата помпа с високо налягане или някакво друго скъпо струващо нещо.

Включете само запалването, не пускайте двигателя. При това на приборното табло светват множество лампички. Задължително свети лампата на аварийното налягане на маслото – обикновено това става при намаляване на налягането на маслото под 0,3 кг/кв.см. А също – тази за липса на зареждане на акумулатора, лампата на ръчната спирачка, както и тази за дизелите. Последната следва да изгасне след 1-6 сек., в зависимост от температурата на двигателя, а още след 3 сек. се раздава щракане на релето под капака – информира, че е намаляло напрежението на нагорещяване на свещите.

Пуснете двигателя. Всички червени лампички трябва незабавно да загаснат, с изключение на тази за ръчната спирачка. Впрочем проверете и нея – отпуснете я и отново я натегнете и вижте дали светлината реагира.

Почакайте 10-15 сек., загасете двигателя и включете отново запалването без да пускате двигателя. Ако двигателят е в нормално състояние, лампичката за аварийното налягане на маслото не трябва да свети. Налягането на маслото ще започне да спада и след малко лампата отново ще светне. Колкото по-бавно стане това, толкова двигателят е по-малко износен. При добрия двигател това става за около 5 сек. Ако лампата светне почти веднага, двигателят е износен.

Дали избраният автомобил има запазен мотор, може да установите и чрез компресомера, който трябва да покаже компресията, посочена в техническите данни или поне близка до него. За целта поискайте от предишния собственик или от продавача инструкция или ръководство за модела, или потърсете справочна литература по въпроса.

 

Проверка на окачването и спирачките

 

Кормилото и колелата не трябва да имат луфтове. Повдигнете предните колела с крик, блокирйте волана и пробвайте да го завъртите на двете страни с хващане отляво и отдясно, и след това – отгоре и отдолу. Ако има луфтове, то може да има повреда на шарнирната опора.

Огледайте гумените обвивки на шарнирите на окачването и на кормилното управление, а на преднозадвижваните автомобили – и на шарнирите на полуосите. Пипнете ги с пръсти и преценете дали има смазка, не е ли нарушена геометрията.

Разбира се, предполага се, че можете да извършите тези процедури, ако не разбирате или нямате опит – потърсете по-сведущ, който да ви помогне.

Огледайте и дисковете за вдлъбнатини и пукнатини. Причина за това могат да бъдат нарушения на геометрията на окачването и каросерията.

Огледайте и дали няма течове в амортисьорите, цели ли са техните елементи. Изправността им се проверява, както вече веднаж споменахме, като за целта силно се натиска калника и се пуска. Автомобилът трябва след натиска да се вдигне отново, после пак малко да спадне и отново да се вдигне. Ако се получи повече клатене – амортисьорът не работи. Най-точна информация за изправността им може да се придобие на вибростенд.

Внимателно огледайте местата на закрепване на спирачните шлангове и цилиндрите за наличие на течове. Дебелината на спирачните накладки не е толкова важна – те могат да се подменят и ги има по магазините. Ако обаче накладките имат различна дебелина, това е признак за повреда. Освен това спирачните дискове не трябва да бъдат по-тънки от 11 мм. Забележим праг по края на диска говори за пробег над 100 000 км.

 

Проверка на автомобила в движение

 

Подкарайте автомобила. Веднага проверете как се превключват предавките – това трябва да става леко и четливо. Стърженето при превлкючване говори за износване на синхронизатора. Ако се чува звук – това свидетелства за износване на диференциала или редуктора. Чукането при изменение на натоварването – за износване на карданния вал.

Още веднаж – ако не можете сами да извършите тези процедури, потърсете помощ на по-опитен специалист, преди да купите автомобила.

Преценете съединителя. Той трябва да работи ефективно, започвайки от ниските обороти на двигателя. Не трябва да се чува шум при изключен съединител.

Пробвайте да минете през прав равен участък, отпускайки кормилото. Ако колата отива настрана, значи е нарушена геометрията на окачването или каросерията. Ако автомобилът върви направо, но волана трябва леко да се завърти, това означава, че кормилната колонка се е превъртяла с един зъб спрямо рейката. Това се дължи на налитане с голяма скорост на препятствие – например бордюр.

От страна на окачването, не трябва да има чукане и стържене. Тяхното наличие показва износване на гумените втулки на стабилизаторите, шарнирите на окачването и втулките на амортисьорите. Неизправността на амортисьорите може да доведе до накланяне на предницата при спиране и  приклякване назад при ускорение. Тогава колата неуверено държи пътя, силно се накланя и излиза от траектория при завой.

Преценете вибрацията на волана. Може да се добие впечатление за дефекти по ходавата част. Рязко спрете на сух асфалт, излезте и огледайте следите. Те следва да бъдат симетрични, а при спиране автомобилът не трябва да отива настрана. При екстрено спиране, обикновено колата не е управляема – при завъртане на волана не изменя движението си.

Автомобилите, снабдени с антиблокировъчни системи, при екстрено спиране, не трябва да свирят с гумите си и следва да могат да се управляват с въртене на кормилото. При плавно натискане на спирачката, не трябва на педала да се усещат тласъци – когато липсва ABS – а в салона не следва да се чува шума на спиращите накладки, стържене и удари. Изкарайте колата на наклон и пробвайте дали държи ръчната спирачка.

Мощността на двигателя най-просто се оценява по два показателя – време за ускорение до 100 км в час и максимална скорост. Тези данни за проверявания модел може предварително да се намерят в справочната литература.