Автономни нива на шофиране

Шестте нива на автономия на автомобила

Изследователите прогнозират, че до 2025 г. на пътя ще видим приблизително 8 милиона автономни или полуавтономни превозни средства. Преди да се слеят на пътните платна с другите превозни средства, самоуправляващите се автомобили първо ще трябва да преминат през 6 нива на усъвършенстване на технологията за помощ на водача.

Какви точно са тези нива? И къде сме сега?

Обществото на автомобилните инженери (SAE) определя 6 нива на автоматизация на шофирането, вариращи от 0 (напълно ръчно) до 5 (напълно автономно). Тези нива са приети от Министерството на транспорта на САЩ.

Ниво 0 (Без автоматизация на шофирането)2223 (1)

Повечето превозни средства на пътя днес са ниво 0: ръчно контролирани. Човекът осигурява „динамичната задача за шофиране“, въпреки че може да има системи, които да помагат на водача. Пример за това е системата за аварийно спиране ― тъй като технически не „задвижва“ автомобила, това не се квалифицира като автоматизация.

Ниво 1 (Помощ за водача)

Това е най-ниското ниво на автоматизация. Превозното средство разполага с единна автоматизирана система за помощ на водача, като управление или ускорение (круиз контрол). Адаптивният круиз контрол, при който превозното средство може да се държи на безопасно разстояние зад следващия автомобил, се определя като ниво 1, защото човешкът водач следи другите аспекти на шофирането, като управление и спиране.

Ниво 2 (Частична автоматизация на шофиране)

Това означава модерни системи за помощ на водача или ADAS. Превозното средство може да има както управление, така и ускоряване/забавяне. Тук автоматиката не достига до самостоятелно шофиране, защото човек седи на мястото на водача и може да поеме контрола над колата по всяко време. Системите Tesla Autopilot и Cadillac (General Motors) Super Cruise се класират като ниво 2.

Ниво 3 (Условна автоматизация на шофирането)

Скокът от ниво 2 на ниво 3 е съществен от технологична гледна точка, но фин, ако не и незначителен от човешка гледна точка.

Автомобилите от ниво 3 имат способности за „откриване на околната среда“ и могат да вземат информирани решения за себе си, като например ускоряване покрай бавно движение. Но водачът трябва да бъде в готовност и готов да поеме контрола, ако системата не е в състояние да изпълни задачата.

Преди почти две години Audi (Volkswagen) обяви, че следващото поколение A8 – техният флагмански седан – ще бъде първото в света превозно средство ниво 3. И те го направиха. През есента на 2019 Audi A8L пристигна в търговски дилъри. То разполага с Traffic Jam Pilot, който комбинира скенер lidar с разширено синтезиране на сензори.

Въпреки това, докато Audi разработваше своето чудо за инженеринг, регулаторният процес в САЩ се измести от федералните насоки. Засега A8L все още е класифициран като превозно средство от ниво 2 в Съединените щати и ще се доставя без ключов хардуер и софтуер, необходими за постигане на функционалност на ниво 3. В Европа обаче Audi ще изкара пълното ниво 3 A8L с Traffic Jam Pilot (първо в Германия).

Ниво 4 (Автоматизация на високо ниво на шофиране)

Ключовата разлика между автоматизацията на ниво 3 и ниво 4 е, че превозните средства от ниво 4 могат да се намесят, ако нещата се объркат или има повреда в системата. В този смисъл тези автомобили не изискват човешко взаимодействие при повечето обстоятелства. Човекът обаче все още има възможност за ръчно преодоляване.

Автомобилите от ниво 4 могат да работят в режим на самостоятелно шофиране. Но докато законодателството и инфраструктурата не се развиват, те могат да го правят само в ограничена зона (обикновено градска среда, където максималните скорости достигат средно 30 мили / ч). По този начин повечето съществуващи превозни средства от ниво 4 са насочени към споделено пътуване. Например:

Френската компания NAVYA вече строи и продава совалки и кабини на ниво 4 в САЩ, които работят изцяло на електрическа енергия и могат да достигнат максимална скорост от 55 мили / ч.

През 2019 Waybe на Waybe представи таксиметровата услуга за управление на ниво 4 в Аризона, където тестваше автомобили без шофьор ― без шофьор на седалката ― повече от година и над 10 милиона мили.

Канадският автомобилен доставчик Magna е разработил технология (MAX4), за да даде възможност за ниво 4 в градски и магистрални среди. Те работят с Lyft за доставка на високотехнологични комплекти, които превръщат превозните средства в самостоятелно управлявани автомобили.

Само преди няколко месеца Volvo и Baidu обявиха стратегическо партньорство за съвместна разработка на електрически превозни средства от ниво 4, които ще обслужват пазара на роботокси в Китай.

Ниво 5 (Пълна автоматизация на шофирането)

Автомобилите от ниво 5 не изискват човешко внимание – „динамичната задача за шофиране“ е премахната. Автомобилите от ниво 5 няма да имат дори волани или педали за ускорение/спиране. Те ще бъдат свободни от  ограждения, ще могат да отидат навсякъде и да правят всичко, което опитен човешки шофьор може да направи. Напълно автономните автомобили преминават тестове в няколко области на света, но все още не са достъпни за широката публика. Ние сме на години от това. Но е вълнуващо да си представите как да влезете в колата си, като си кажете „заведете ме на работа“ и тогава колата ще се справи с останалото, докато добавите някои довършителни щрихи на презентация или резервирате следващата си ваканция.